InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eenvoudige tips tegen kniepijn

Eenvoudige tips tegen kniepijn

Eenvoudige tips tegen kniepijn Kniepijn kan op verschillende manieren ontstaan. Het kan bijvoorbeeld ontstaan vanwege spierpijn, een verzwikking of overbelasting. Je kunt diverse maatregelen treffen om dit te voorkomen. Het is belangrijk om regelmatig te wandelen. Wandelen verkleint namelijk de kans op kniepijn. Wanneer je last hebt van een extreme en langdurige pijn, is het aangeraden om een fysiotherapeut te raadplegen. De fysiotherapeut geeft jou professioneel advies. Tevens kan de fysiotherapeut jou begeleiden tijdens het genezingsproces.

Kniepijn

Het voorkomen van kniepijn

Kniepijn is op verschillende manieren te voorkomen. Door middel van een gezonde levensstijl, zorg je ervoor dat de kans op kniepijn geminimaliseerd wordt. Hierbij moet je met name denken aan het behouden van een gezond gewicht. Hoe zwaarder je bent, hoe meer gewicht jouw knieën moeten verdragen.

Ouderdom

Ouderdom is een belangrijke factor die meespeelt. Helaas is ouderdom niet te voorkomen. Echter zijn er mogelijkheden om je hierop voor te bereiden. Dit kan door op een gezonde manier te leven. Hierbij kun je denken aan een overvloed aan lichaamsbeweging en het innemen van de juiste voedingsmiddelen. Kniepijn kan óók veroorzaakt worden door een factor die je niet voorzien hebt. Een voorbeeld hiervan is kniepijn, die veroorzaakt is door een verzwikking.

Kniepijn die veroorzaakt is door een verzwikking of verdraaiing

Een verzwikking is te herkennen aan de zwellingen die gevormd zijn rondom de knie. Je kunt hiervoor ijs gebruiken om de kniepijn te verzachten. Voor chronische knieklachten werkt dit advies echter niet. In dit geval is er een warmtekompres nodig. Chronische knieklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan. Reuma of een gescheurde meniscus(kraakbeen) komt het meest voor. Door middel van de juiste krachttraining is het mogelijk om het herstel te bevorderen. Een andere voorbeeld van een chronische knieklacht is slijtage. Soms wordt deze aandoening ook wel "artrose" genoemd.

Slijtage (artrose)

Vanwege een botbreuk rondom de knie, kan er knieslijtage ontstaan. Een andere mogelijke oorzaak is ouderdom. Met knieslijtage bedoelt men, dat er kleine stukjes kraakbeen losgeraakt zijn van het gewrichtsoppervlak. Bij slijtage is het mogelijk om een aantal knieoefeningen te doen. De knieoefeningen zorgen ervoor dat je minder last hebt met het beoefenen van je dagelijkse activiteiten.

Oefeningen tegen slijtage

Strek je linkerbeen naar voren terwijl je zit. Buig je linkerbeen hierna weer terug naar een normale ontspannen houding en herhaal de oefening ditmaal met jouw rechterbeen. Een andere methode is om kniebuigingen te doen op een manier die lijkt op de traditionele manier. Gebruik hiervoor een tafel of een ander object waar je tegenaan kunt leunen. Dit hulpmiddel geeft je het voordeel dat je per keer maar één been hoeft te buigen. Zorg ervoor dat je knie hierbij niet overbelast raakt. Hierdoor is er namelijk kans op spierpijn.

Spierpijn rondom de knie

Ook rondom de knie kan er spierpijn ontstaan. Net als elke andere vorm van spierpijn, geneest het na verloop van tijd vanzelf. Spierpijn in de knie, ontstaat meestal synchroon met spierpijn op overige plekken in het lichaam. Mogelijk ontstaat het in combinatie met spierpijn rondom het bovenbeen en de kuit. Hierdoor is het eenvoudig een diagnose te stellen voor spierpijn bij de knie. Spierpijn kan overigens in verband staan met overbelasting.

Overbelasting en blessure gerelateerde oorzaken

Men spreekt van overbelasting wanneer er teveel druk komt op de knieën. Overbelasting kan voor aanzienlijke problemen zorgen tijdens het lopen. Met behulp van kniebuigingen is het mogelijk om voorzichtig spierweefsel op te bouwen. Hiermee verklein je de kans op overbelasting. Desbetreffende oefening hanteer je wanneer jouw knie weer geheel gezond is. Bij een slijmbeursontsteking krijgt je knie een rode kleur. Tevens is je knie hierbij opgezwollen. In dit geval is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Hier kan je terecht voor medicatie. Naast het gebruik van de juiste medicatie heeft je knie veel rust nodig.

Kniepijn na het fietsen vanwege overbelasting

Wielrenners hebben vaker last van kniepijn, dan overige fietsers. Tijdens het fietsen belast je jouw knieën minder dan de meeste mensen denken en heeft de kniepijn meestal te maken met de spieren die zich rondom de knieschijf bevinden. Omdat deze spieren niet juist aangespannen worden, komt de knieschijf op een onnatuurlijke positie terecht. Hierdoor kunnen er knieklachten ontstaan. Wanneer je een lange periode je alledaagse activiteiten niet kunt beoefenen, spreekt men van een extreme geval van kniepijn.

Fysiotherapie tijdens extreme gevallen van kniepijn

Wanneer je aanhoudende knieklachten hebt, is het aangeraden om een fysiotherapeut te raadplegen. Hij of zij onderzoekt jouw knie en maakt daarna een diagnose. Hieruit kunnen de deskundigen opmaken wat voor type behandeling voor jou het meest geschikt is. Tijdens de revalidatie wordt er gekeken of je vooruitgang boekt. Na afloop is er meestal een evaluatie, waarbij men bespreekt hoe je het beste met je knie om kunt gaan om knieklachten te voorkomen.
© 2015 - 2018 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Knie en aandoeningenKnie en aandoeningenDe knieën zijn een belangrijk gewricht. Ze zorgen voor het buigen en strekken van het been. Dit maakt de mens mobiel. Er…
Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie is er in vele soorten en kan vele oorzaken hebben. Kniepijn kan optreden bij beweging, maar ook constan…
Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Artrose van de knie, ook wel gonartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen en bij mens…
Pijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie door werk en sportPijn aan de knie is een veel voorkomende klacht. De pijn wordt vooral gevoeld bij het buigen of het draaien van de knie,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hellerhoff, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/knieklachten/item41856
  • http://web.inter.nl.net/users/E.van.Kesteren/knie.htm
  • http://www.menselijk-lichaam.com/skelet/knie
  • http://www.everydayhealth.com/knee-pain/why-knee-pain-worsens-with-age.aspx

Reageer op het artikel "Eenvoudige tips tegen kniepijn"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 26-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!