InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eenvoudige tips tegen kniepijn

Eenvoudige tips tegen kniepijn

Eenvoudige tips tegen kniepijn Kniepijn kan op verschillende manieren ontstaan. Het kan bijvoorbeeld ontstaan vanwege spierpijn, een verzwikking of overbelasting. Om dit te voorkomen, kunt u diverse maatregelen treffen. Het is belangrijk om regelmatig te wandelen. Wandelen verkleint namelijk de kans op kniepijn. Wanneer u last heeft van een extreme en langdurige pijn, is het aangeraden om een fysiotherapeut te raadplegen. De fysiotherapeut geeft u professioneel advies. Tevens kan de fysiotherapeut u begeleiden tijdens het genezingsproces.

Kniepijn

Het voorkomen van kniepijn

Kniepijn kunt u op verschillende manieren voorkomen. Door middel van een gezonde levensstijl, zorgt u ervoor dat de kans op kniepijn geminimaliseerd wordt. Hierbij moet men met name denken aan het behouden van een gezond gewicht. Hoe zwaarder u bent, hoe meer gewicht uw knieën moeten verdragen.

Ouderdom

Ouderdom is een belangrijke factor die meespeelt. Helaas is ouderdom niet te voorkomen. Echter kunt u zich hier wel op voorbereiden. Dit kan door op een gezonde manier te leven. Hierbij moet men denken aan een overvloed aan lichaamsbeweging en het innemen van de juiste voedingsmiddelen. Kniepijn kan óók veroorzaakt worden door een factor die u niet voorzien heeft. Een voorbeeld hiervan is kniepijn, die veroorzaakt is door een verzwikking.

Kniepijn die veroorzaakt is door een verzwikking of verdraaiing

Een verzwikking is te herkennen aan de zwellingen die gevormd zijn rondom de knie. U kunt hiervoor ijs gebruiken om de kniepijn te verzachten. Voor chronische knieklachten werkt dit advies echter niet. In dit geval is er een warmtekompres nodig. Chronische knieklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan. Reuma of een gescheurde meniscus(kraakbeen) komt het meest voor. Door middel van de juiste krachttraining is het mogelijk om het herstel te bevorderen. Een andere voorbeeld van een chronische knieklacht is slijtage. Soms wordt deze aandoening ook wel "artrose" genoemd.

Slijtage (artrose)

Vanwege een botbreuk rondom de knie, kan er knieslijtage ontstaan. Een andere mogelijke oorzaak is ouderdom. Met knieslijtage bedoelt men, dat er kleine stukjes kraakbeen losgeraakt zijn van het gewrichtsoppervlak. Bij slijtage is het mogelijk om een aantal knieoefeningen te doen. De knieoefeningen zorgen ervoor dat u minder last heeft met het beoefenen van uw dagelijkse activiteiten.

Oefeningen tegen slijtage

Strek uw linkerbeen naar voren terwijl u zit. Buig uw linkerbeen hierna weer terug naar een normale ontspannen houding en herhaal de oefening ditmaal met uw rechterbeen. Een andere methode is om kniebuigingen te doen op een manier die lijkt op de traditionele manier. Gebruik hiervoor een tafel of een ander object waar u aan kunt leunen. Dit hulpmiddel geeft u het voordeel, dat u per keer maar één been hoeft te buigen. Zorg ervoor dat u uw knie hierbij niet overbelast. Hierdoor kunt u namelijk spierpijn krijgen.

Spierpijn rondom de knie

Ook rondom de knie kan er spierpijn ontstaan. Net als elke andere vorm van spierpijn, geneest het na verloop van tijd vanzelf. Spierpijn in de knie, ontstaat meestal synchroon met spierpijn op overige plekken in het lichaam. Mogelijk ontstaat het in combinatie met spierpijn rondom het bovenbeen en de kuit. Hierdoor is het eenvoudig een diagnose te stellen voor spierpijn bij de knie. Spierpijn kan overigens in verband staan met overbelasting.

Overbelasting en blessure gerelateerde oorzaken

Men spreekt van overbelasting wanneer er teveel druk komt op de knieën. Overbelasting kan voor aanzienlijke problemen zorgen tijdens het lopen. Met behulp van kniebuigingen kunt u voorzichtig spierweefsel opbouwen. Hiermee verkleint u de kans op overbelasting. Desbetreffende oefening hanteert u wanneer uw knie geheel gezond is. Bij een slijmbeursontsteking ziet uw knie er rood uit. Tevens is uw knie hierbij opgezwollen. In dit geval is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Hier kunt u terecht voor medicatie. Naast het gebruik van de juiste medicatie, heeft uw knie veel rust nodig.

Kniepijn na het fietsen vanwege overbelasting

Wielrenners hebben vaker last van kniepijn, dan overige fietsers. Tijdens het fietsen belast u uw knieën minder dan u denkt en heeft de kniepijn meestal te maken met de spieren die zich rondom uw knieschijf bevinden. Omdat deze spieren niet juist aangespannen worden, komt uw knieschijf op een onnatuurlijke positie terecht. Hierdoor kunnen er knieklachten ontstaan. Wanneer u een lange periode uw alledaagse activiteiten niet kunt beoefenen, spreekt men van een extreme geval van kniepijn.

Fysiotherapie tijdens extreme gevallen van kniepijn

Wanneer u aanhoudende knieklachten heeft, is het aangeraden om een fysiotherapeut te raadplegen. Hij of zij onderzoekt uw knie en maakt daarna een diagnose. Hieruit kunnen de deskundigen opmaken wat voor type behandeling voor u het meest geschikt is. Tijdens de revalidatie wordt er gekeken of u vooruitgang boekt. Na afloop is er meestal een evaluatie, waarbij men met u bespreekt hoe u het beste met uw knie om kunt gaan om knieklachten te voorkomen.
© 2015 - 2017 Tijger3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie is er in vele soorten en kan vele oorzaken hebben. Kniepijn kan optreden bij beweging, maar ook constan…
Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling en tipsPijnlijke knieën en kniepijn: behandeling en tipsPijnlijke, zere knieën kunnen erg veel ongemak met zich meebrengen, vooral 's winters bij kou en vochtigheid. Ook na een…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Gewrichtsslijtage door veelvuldig sportenGewrichtsslijtage door veelvuldig sportenSporten is gezond, maar bij een langdurige overmatige belasting kan er gewrichtsslijtage ontstaan. Deze slijtage wordt o…
Knie en aandoeningenKnie en aandoeningenDe knieën zijn een belangrijk gewricht. Ze zorgen voor het buigen en strekken van het been. Dit maakt de mens mobiel. Er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hellerhoff / Wikimedia Commons
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/knieklachten/item41856
  • http://web.inter.nl.net/users/E.van.Kesteren/knie.htm
  • http://www.menselijk-lichaam.com/skelet/knie
  • http://www.everydayhealth.com/knee-pain/why-knee-pain-worsens-with-age.aspx

Reageer op het artikel "Eenvoudige tips tegen kniepijn"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 26-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!