InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knie en aandoeningen

Knie en aandoeningen

Knie en aandoeningen De knieën zijn een belangrijk gewricht. Ze zorgen voor het buigen en strekken van het been. Dit maakt de mens mobiel. Er komen meerdere aandoeningen aan de knie voor. Hierdoor voel je pijn en kan je het been minder goed gebruiken.

De knie

De knie is het overgangsgebied tussen het bovenbeen en het onderbeen. De knie is een scharniergewricht. Dit maakt het mogelijk om te buigen en te strekken. Dit gaat altijd naar één kant toe. Wanneer iemands rechtop staat en zijn knie buigt, zal de voet richting de rug gaan. De knie kan nooit zo gebogen worden, dat de voet richting de buik gaat.

Het kniegewricht bestaat uit de uiteinden van het dijbeen en het scheenbeen. Door de grote beweeglijkheid van het kniegewricht, kunnen dijbeen en scheenbeen ten opzichte van elkaar van stand veranderen. Aan het dijbeen zitten twee knobbels, deze bevinden zich aan de zijkanten ter hoogte van de knie. Deze knobbels hebben wat weg van wielen. Elke knobbel heeft een omhulsel van een kraakbeenstructuur, dit heet de meniscus. Deze verdeeld de ruk gelijkmatig. Dankzij deze twee knobbels kan de knie goed buigen en weer strekken.

Tussen de beide knobbels bevinden zich de kruisbanden. De gewrichtsbanden bevinden zich aan beiden zijkanten. Voor het kniegewricht zit de knieschijf, deze voel je aan de buitenkant goed zitten. De knieschijf ligt in de grote bovenbeenspier die beenstrekkend is. De achterkant van deze spier is bekleed met kraakbeen. De knieschijf zorgt ervoor dat de grote bovenbeenspier goed langs dijbeen en scheenbeen loopt.

Voetbalknie of meniscus

Een voetbalknie wordt ook wel een meniscus genoemd. Het gaat hier om een beschadiging van de meniscus. Je hoeft geen voetballer te zijn om deze beschadiging op te lopen, maar is wel vernoemd naar voetballers die er vaker last van hebben. Het gaat hier om een scheur in de binnenste of de buitenste meniscus. De oorzaak is een verdraaiing van de knie terwijl het gewicht op het onderbeen rust. Het komt het meest voor bij jonge mensen omdat deze nogal onstuimiger zijn.

Bidknie

Een bidknie is een ontsteking van een bursa. Het gaat hier om een ontsteking van een slijmbeurs. Deze slijmbeurs bevindt zich voor de knieschijf of erachter, op plaatsen waar een stootkussen nodig is. In de meeste gevallen gaat het ome en slijmbeursontsteking waaraan geen bacterie te pas in gekomen. Zoiets heet een steriele ontsteking. De knie voelt pijn aan en kan niet meer goed gebruikt worden. Vaak is er ook een zwelling te zien. De benaming bidknie komt van de tijd dat priesters en andere gelovigen veel op de knieën zaten om te bidden, waardoor deze ontsteking kon ontstaan.

Artrose

Artrose is een slijtage aan de knie. Dit komt vooral voor bij mensen met overgewicht. Er drukt teveel gewicht op de knieën waardoor deze het langzaam begeven. Vooral op oudere leeftijd komt artrose aan de knieën voor. Bij artrose slijt het kraakbeen dat aan de uiteinden van het dijbeen of scheenbeen zit. Behalve overgewicht, kan ook een ongeluk of een infectie de oorzaak zijn. Wanneer eerder al de meniscus is weggehaald, zal er ook artrose optreden. Meestal binnen vijf tot tien jaar.

Kneuzing, verstuiking en verzwikking

Bij een kneuzing of een verzwikking zie je dat de knie dikker wordt, pijnlijk en moeilijk te gebruiken is. Een verzwikking doet meer pijn dan een kneuzing. Een verzwikking is het gevolg van een overrekking van de kniebanden. Bij een kneuzing gaat het vaak om een harde klap tegen de knie. Bij een verstuiking gaat het om een overrekking en een inscheuring van het kapsel en de banden. Behandeling bestaat veelal uit koeling bij een kneuzing, en een operatie bij een gescheurde zijband. Vaak wordt er een gipsverband aangelegd om de knie rust te geven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Knie en aandoeningen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 02-04-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!