InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pityriasis rosea: symptomen, oorzaak & behandeling huidgriep

Pityriasis rosea: symptomen, oorzaak & behandeling huidgriep

Pityriasis rosea: symptomen, oorzaak & behandeling huidgriep Pityriasis rosea symptomen bestaan uit rozerode schilferende plekjes, die licht kunnen jeuken. Deze plekjes zijn verspreid over het lichaam, maar komen vooral voor op de romp. Pityriasis rosea is een regelmatig voorkomende huiduitslag die meestal jonge mensen treft met een piek rond het 23e levensjaar. Pityriasis (= schilfering) rosea (= roze gekleurd) wordt vaak voorafgegaan door griepachtige verschijnselen. Daarom staat de aandoening ook wel bekend als huidgriep. Pityriasis rosea is een zelflimiterende, goedaardige, niet-besmettelijke aandoening. De oorzaak is niet duidelijk. Pityriasis rosea wordt geassocieerd met een virus, maar zeker is het niet. Pityriasis rosea gaat vanzelf over. Behandeling van huidgriep is daarom niet nodig.

Pityriasis rosea

Wat is pityriasis rosea?

Pityriasis rosea (PR), ook wel ziekte van Gibert genoemd, is een acuut optredende en karakteristiek huidafwijking, die meer dan 2 eeuwen geleden al voor de eerste keer is beschreven. Waarschijnlijk wordt het uitgelokt door een virus, maar zeker is dat niet. Pityriasis rosea is een zelflimiterende, goedaardige, niet-besmettelijke aandoening.

Wie krijgen pityriasis rosea of huidgriep?

Pityriasis rosea komt het meest voor bij kinderen en jongvolwassenen van 10 tot 35 jaar. Pityriasis rosea wordt zelden gezien bij baby's en bij oudere personen. De piek ligt rond het 23e levensjaar. Vrouwen worden iets vaker getroffen dan mannen.

Pityriasis rosea op onderbeen / Bron: Aceofhearts1968, Wikimedia Commons (Publiek domein)Pityriasis rosea op onderbeen / Bron: Aceofhearts1968, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Pityriasis rosea symptomen

Bij grofweg 80% van de gevallen wordt de huiduitslag voorafgegaan door het verschijnen van een 'herald patch' (ook wel 'plaque-mère’ of ‘moederplek’ genoemd), meestal op de romp, maar soms ook in de nek of op de ledematen. Deze plek is ongeveer 2-5 cm in diameter. De herald patch is ovaal of rond van vorm. Het centrum van de plek is huid- of zalmkleurig en de perifere zone is helderrood van kleur. De rand is schilferig. Deze plek vormt de voorbode van de daarop volgende huidafwijkingen.

Secundaire uitbarsting

Eén tot twee weken later verschijnen meerdere soortgelijke plekken: de secundaire uitbarsting. De plekken zijn vaak iets kleiner en ovaal van vorm en manifesteren zich vooral op de romp en bovenarmen en bovenbenen. De secundaire eruptie is symmetrisch, waarbij de leasies vaak verschijnen in een patroon dat de huidlijnen volgt. Op de rug kan men daarom heel vaak een patroon ontwaren dat lijkt op de doorbuigende takken van een kerstboom. In de daarop volgende 2 tot 4 weken neemt de huiduitslag vanzelf af. Er blijven geen littekens achter. De plekken geven soms aanleiding tot jeuk. Bij mensen met een donker huidtype kunnen er pigmentverschillen ontstaan. Hierbij kan er zowel meer pigment (hyperpigmentatie) als minder pigment (hypopigmentatie) aanwezig zijn. Deze kleurverschillen trekken na verloop van tijd vanzelf weer bij.

Diagnose en onderzoek

Vaak is het beeld en het verloop van pityriasis rosea zo karakteristiek en herkenbaar, dat het niet nodig is om aanvullend onderzoek te doen.

Lichen planus op de benen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Lichen planus op de benen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Differentiaaldiagnose
Qua uiterlijke verschijningsvorm moet pityriasis rosea niet verward worden met:

Pityriasis rosea oorzaak

Pityriasis rosea wordt geassocieerd met herpesvirus 6 (HHV-6) en herpesvirus 7 (HHV-7).¹ Er zijn diverse aanwijzingen voor:
  • Pityriasis rosea komt vooral in de koudere maanden voor.
  • Er zijn gevallen bekend die vrijwel tegelijkertijd zijn ontstaan binnen een gezin of schoolklas.
  • Ongeveer 20% van de patiënten meldt dat ze voorafgaande aan de uitslag griepachtige verschijnselen hebben gehad, zoals koorts, keelpijn, hoofdpijn, diarree, of gezwollen lymfklieren.

Pityriasis rosea behandeling

Pityriasis rosea gaat vanzelf over. Behandeling is daarom niet nodig. Er kan wel aan symptoombestrijding worden gedaan. De belangrijkste klacht is jeuk, tussen de 25 en 75% van de patiënten heeft daar last van. De eventueel aanwezige jeuk kan effectief bestreden worden met lokale anti-jeukmiddelen, zoals menthol-gel. Indien de huisarts dat nodig vindt, kunnen ook lokale corticosteroidcrèmes en anti-jeuk tabletten (antihistaminica) voorgeschreven worden. In zeer uitzonderlijke gevallen kan bij hardnekkige en langdurige jeuk lichttherapie (UVB) uitkomst bieden. De patient kan droogheid en schilfering van de plekken tegengaan met licht vettende crèmes of bodylotions.

Beloop

De uitslag verdwijnt vanzelf, zonder behandeling. Gemiddeld duurt dat drie tot zes weken. Het kan soms ook langer dan twee maanden duren. Na het herstel kunnen er tijdelijk wat lichtere of donkerder plekjes achterblijven.

Prognose

Wie pityriasis rosea heeft gehad, krijgt het meestal niet nog een keer. De kans op een recidief is slechts 2%.

Noot:
  1. Drago F, Ranieri E, Malaguti F. Human herpesvirus 7 in patients with pityriasis rosea. Electron microscopy investigations and polymerase chain reaction in mononuclear cells, plasma and skin. Dermatology. 1997;195(4):374-8. ZIe ook: Drago F, Broccolo F, Rebora A. Pityriasis rosea: an update with a critical appraisal of its possible herpesviral etiology. J Am Acad Dermatol. Aug 2009;61(2):303-18.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Abnormale huidpigmentatie, Pityriasis rosea en IchthyosisAbnormale huidpigmentatie, Pityriasis rosea en IchthyosisDit artikel gaat over 3 verschillende soorten huidaandoeningen. De één komt wat vaker voor dan de andere. Lees hieronder…
Pityriasis lichenoides: schilferige bobbeltjes, vlekken huidPityriasis lichenoides: schilferige bobbeltjes, vlekken huidPityriasis lichenoides is een zeldzame huidaandoening van onbekende oorzaak. De aandoening kan variëren van een relatief…
Pityriasis alba, witwang: witte plekjes op gezicht en wangenPityriasis alba, witwang: witte plekjes op gezicht en wangenPityriasis alba is een veelvoorkomende huidaandoening die vooral optreedt bij kinderen tussen de 3 en 16 jaar, waarbij p…
Pityriasis amiantacea (schalp): symptomen en behandelingPityriasis amiantacea (schalp): symptomen en behandelingPityriasis amiantaceais, ook wel bekend als 'tinea aminatacea' of 'schalp, is een zeldzame huidaandoening waarbij zich d…
Schimmelinfecties: oorzaken en behandelingSchimmelinfecties: oorzaken en behandelingSchimmels kunnen allerlei infecties veroorzaken, zoals zwemmerseczeem, pityriasis of ringworm. Schimmels kunnen op aller…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • A. de Groot. Pityriasis rosea. Huisarts en Wetenschap, jaargang 2009, nummer 7:361-361
  • Drago F, Ranieri E, Malaguti F. Human herpesvirus 7 in patients with pityriasis rosea. Electron microscopy investigations and polymerase chain reaction in mononuclear cells, plasma and skin. Dermatology. 1997;195(4):374-8.
  • Drago F, Broccolo F, Rebora A. Pityriasis rosea: an update with a critical appraisal of its possible herpesviral etiology. J Am Acad Dermatol. Aug 2009;61(2):303-18.
  • http://emedicine.medscape.com/article/1107532-differential
  • www.huidziekten.nl
  • www.huidinfo.nl
  • Afbeelding bron 1: Aceofhearts1968, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Grook Da Oger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Pityriasis rosea: symptomen, oorzaak & behandeling huidgriep"

Reacties

Sabrina, 14-12-2016 21:02 #5
Mijn dochter van 15 jaar heeft PR nu al 7 weken lang. Volgens de dokter zou het 6 tot 8 weken duren. Ze ziet geen verbetering alleen jeukt het wat minder maar heeft ze meer schilfering. Ze is radeloos aan het worden en vindt haar zelf echt lelijk. Ze zit nu wel in de examen periode misschien speelt hier stress en vermoeidheid een rol. Zou dit echt maanden kunnen duren? Reactie infoteur, 31-12-2016
Bij onrust, stress en vermoeidheid kan de jeuk intenser worden, waardoor je meer gaat krabben. Als de huid wordt opengekrabd, is er meer tijd nodig om te genezen. De uitslag verdwijnt vanzelf zonder behandeling. Gemiddeld na drie tot zes weken. Het kan echter ook langer dan twee maanden aanhouden.

Diana, 19-10-2016 19:25 #4
Hoi, is de PR inmiddels verdwenen Patricia? Mag ik vragen wat jouw leeftijd is? Ik ben 41 en heb het nu ook. Ze zeggen dat het voornamelijk bij jongeren tot 35 jaar voorkomt.
Gelukkig weinig jeuk maar voel me er vies bij. Had jij dat ook?

Patricia, 17-05-2016 23:22 #3
Een 4-tal weken geleden werd ook bij mij PR vastgesteld door mijn huisarts. Volgens haar een volledig onschuldige aandoening. Maar ojee wat heb ik al afgezien. Eerst grieperig met een grote moedervlek, daarna een paar vlekken, na een tijdje stond ik vol en kon ik 's nachts niet meer slapen van de jeuk en van dé pijn. Ik las op allerlei fora dat het wel maanden kon duren dus wat was ik opgelucht toen het na een 4-tal weken begon te beteren. Daarna werd mijn huid erg schilferig en moedervlekken begonnen er wat bizar uit te zien. Maar ik was toch opgelucht dat het beterde. Maar nu plots lijkt het alsof ik terug aan het begin zit, heb weer meer vlekken waarvan 1 grotere zoals alles begon. Wie herkent dit? Ik wil dit niet nog eens meerdere weken of maanden doorstaan…

Margot, 27-12-2014 10:10 #2
Ik kreeg in 1995 mijn eerste aanval van PR. Ik was toen 29 jaar oud. Ik zat toen van top tot teen onder. Flinke grote plekken. Ik had niet of nauwelijks last van jeuk. Na een aantal weken verdwenen de plekken. Ik heb daarna nog zo`n vier keer een aanval gehad verspreid over de jaren tot nu. Ook in de zomer, wat overigens heel vervelend was. Nu begint het helaas weer. Ik denk dat bij mij de aanvallen komen in periodes van langdurige stress en vermoeidheid. Ik smeer ze niet in met zalf. Mijn ervaring is dat wanneer ik de plekjes met wat babytalkpoeder inwrijf ze droger blijven en sneller verdwijnen. Nu maar hopen dat dit echt de laatste aanval zal zijn. Ook ik word er radeloos van!

V. Mulia, 12-09-2014 08:05 #1
Hallo, heb op dit moment PR, hinderlijk, jeuk, vind echt niet leuk! Heb al 4 maanden, wilde steeds niet weg. De oudje vlekjes worden minder, maar komen ook de nieuwe erbij op een andere plekjes! Hoe komt dat? Smeer 2x/dag, dermovate zalf op, word soms radeloos van dit!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 18-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!