InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezicht

Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezicht

Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezicht Seborroïsch eczeem is een courante huidaandoening, die naar schatting bij 5% van de bevolking voorkomt. Meer mannen dan vrouwen hebben er last van. De aandoening doet zich vooral voor in het gezicht, in het bijzonder in de wenkbrauwen en in de plooien naast de neus. Deze vorm van eczeem is goed te behandelen met eenvoudige middelen als crèmes en zalven. Maar na het stoppen van de behandeling kan de huiduitslag weer terugkomen.

Seborroïsch eczeem

Seborroïsch eczeem - inleiding

Seborroïsch eczeem is een veel voorkomende huidaandoening die zich vooral voordoet in het gezicht, in het bijzonder in de wenkbrauwen en in de plooien naast de neus. Deze milde vorm van eczeem veroorzaakt jeukende en rode plekken met gele, vettige schilfering. Seborroïsch eczeem is een niet-besmettelijke en volkomen onschuldige huidaandoening. Wel kan het een hinderlijke en soms ontsierende aandoening zijn. Hoofdroos wordt beschouwd als een minder ernstige variant van seborroïsch eczeem. Bij de meeste mensen is het een chronische aandoening. periodes van verbetering worden afgewisseld met periodes waarin meer klachten optreden.

Klachten en symptomen seborroïsch eczeem

Seborroïsch eczeem komt vaak voor op de hoofdhuid, het gezicht en dan vooral in de wenkbrauwen, aan de zijkanten van de neus en achter de oren. Maar het kan voorkomen tussen de huidplooien, zoals de navel, onder de borsten, in de oksels, de buikplooi, de liezen, de bilspleet en rond het poepgat.

Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder / Wikimedia CommonsAtopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder / Wikimedia Commons

Vergelijkbare ziektebeelden

Seborroïsch eczeem in het gelaat kan vanwege de uiterlijke verschijningsvorm, verward worden met:

Clownseczeem / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsClownseczeem / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Ontstaan seborroïsch eczeem

De precieze oorzaak is (nog) niet bekend, maar men vermoedt de aandoeningen bij volwassenen wordt veroorzaakt door irritatie van de huid door een gist die van nature op de huid voorkomt. De groei van gistcellen wordt mogelijk bevorderd door de samenstelling van de huidsmeer of talg die bij de betreffende patiënten anders is. Een overdaad aan gistcellen kan de huid irriteren. Het eczeem komt vooral voor op plaatsen waar veel talgklieren aanwezig zijn. Ook is het niet ondenkbaar dat de hoeveelheid gisten niet wezenlijk verschilt, maar dat de ene persoon er heftiger op reageert dan de andere.

Verergering van de klachten

Seborroïsch eczeem kan verergeren bij emotionele spanningen, evenals bij lage temperaturen in de herfst en winter en droge lucht in centraal verwarmde ruimten. Het gebruik van veel zeep en bij het dragen van mutsen of petten, zijn andere uitlokkende factoren.

Behandeling seborroïsch eczeem

Seborroïsch eczeem behoeft geen behandeling, aangezien het een onschuldige en niet-besmettelijke aandoening is. Bij overmatige roodheid en jeuk, kan tijdelijk een corticosteroïd lotion of crème worden aangebracht, welke over het algemeen verbetering van de klachten geeft. Ook kan een middel tegen gisten en schimmels (ketoconazol) voorgeschreven worden. Eventueel kan lichttherapie (ultraviolet licht, UVB-lampen) uitkomst bieden. Voorts is het verstandig om het gebruik van zeep te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Eczeem hoofdhuid en eczeem gezicht: natuurlijke behandelingEczeem hoofdhuid en eczeem gezicht: natuurlijke behandelingKlachten van eczeem in vooral het gezicht, op het hoofd en de oren met roodheid en schilfering, kan duiden op seborroïsc…
Rosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans, ook bekend als 'pyoderma faciale', is een zeldzame, ernstige variant van rosacea en wordt gekarakteri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezicht"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 30-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eczeem
Medische informatie…
Schrijf mee!