InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdroos: behandeling (anti-roosshampoo) en symptomen

Hoofdroos: behandeling (anti-roosshampoo) en symptomen

Hoofdroos: behandeling (anti-roosshampoo) en symptomen Hoofdroos is een courante aandoening; heel veel mensen hebben in meer of mindere mate last van hoofdroos. Hoofdroos is een vorm van seborroïsch eczeem. Hoofdroos begint veelal in de puberteit. Maar liefst de helft van de mensen van 20 jaar en ouder heeft regelmatig last van hoofdroos. Na het 50e levensjaar hebben mensen er vaak minder last van. Roos leidt is niet besmettelijk en leidt niet tot kaalheid. Behandeling van roos en roosbestrijding kan door het gebruik van een anti-roos shampoo. Sommige huismiddeltjes kunnen ook helpen bij het bestrijden en tegengaan van hoofdroos. Zo heeft tea tree olie antimicrobiële en ontstekingsremmende eigenschappen die de ernst van de symptomen van roos kunnen helpen verminderen. Aloë vera heeft antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen en kan helpen ontsteking te bestrijden en roosklachten te verminderen.
Microscopisch stukje roos / Bron: Horoporo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Microscopisch stukje roos / Bron: Horoporo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is hoofdroos?

Roos is een lichte vorm van seborroïsch eczeem, dat ook op andere plekken van het lichaam kan voorkomen. Bij roos is er sprake van een lichte ontsteking van de behaarde hoofdhuid, waardoor de huid gaat schilferen. Dit kan gepaard gaan met jeuk. Roos leidt is niet besmettelijk en leidt niet tot kaalheid.

Mannen en vrouwen hebben even vaak last van roos. Bij mannen kan roos evenwel eerder opvallen doordat zij veelal korter haar hebben.

Oorzaken van hoofdroos

Gistinfectie

De precieze oorzaak van hoofdroos is anno 2019 onbekend. Het wordt in ieder geval niet veroorzaakt door een slechte hygiëne. Er is een samenhang tussen het ontstaan van roos en een gistinfectie van het behaarde hoofd. Het gaat om de gist 'Pityrosporon ovale'. De gist komt ook voor bij mensen die geen last hebben van roos, maar in veel mindere mate dan bij mensen met roos. Deze gist komt van nature voor bij de haarfollikels of haarzakjes. Als deze schimmel gaat woekeren, leidt dit tot een ontstekingsreactie waarna de hoofdhuid overmatig gaat afschilferen.

Verhoogde activiteit van de talg- of vetkliertjes

Omdat cellen zich steeds vernieuwen, schilfert de huid voortdurend af. Bij een door roos aangetaste hoofdhuid hoofdhuid worden onder invloed van een gist in een versneld tempo nieuwe huidcellen aangemaakt, waardoor er miljoenen extra cellen van de hoofdhuid losraken. Deze afgestorven cellen klonteren samen en vormen hinderlijke schilfertjes. Een verhoogde activiteit van de talg- of vetkliertjes in de hoofdhuid, kan dit proces stimuleren.

Risicofactoren

Bijna iedereen kan roos ontwikkelen, maar bepaalde factoren kunnen je er vatbaarder voor maken:
  • Leeftijd. Hoofdroos begint meestal op jonge leeftijd en duurt tot de middelbare leeftijd. Dat betekent niet dat ouderen geen roos krijgen. Sommige mensen hebben er levenslang last van.
  • Geslacht. Meer mannen dan vrouwen hebben last van hoofdroos. Omdat meer mannen hoofdroos hebben, vermoedt men dat mannelijke hormonen een rol kunnen spelen.
  • Vettig haar en vette hoofdhuid. Gisten voeden zich met vetten in je hoofdhuid.
  • Bepaalde ziekten. Om redenen die niet duidelijk zijn, hebben volwassenen met neurologische aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson, meer kans op het ontwikkelen van seborroïsch eczeem en hoofdroos. Dat geldt ook voor mensen met een hiv-infectie, of voor mensen met een gecompromitteerd immuunsysteem die andere aandoeningen hebben.
  • Andere huidaandoeningen, zoals eczeem of psoriasis.
  • Voeding. Te weinig inname van zink en vitamine B kan aanleiding geven tot hoofdroos.

Symptomen van hoofdroos

Hoofdroos kenmerkt zich door de volgende symptomen:

De typische symptomen van roos zijn kleine witte en grijze schilfers op de oppervlakte van de hoofdhuid, tussen de haren. Schilfering kan over de gehele hoofdhuid voorkomen, maar ook op een aantal specifieke plaatsen. Roos kan gepaard gaan met jeuk en irritatie. Roos kan zich ook manifesteren op de wenkbrauwen, het borsthaar, de liesstreek en de oksels.

Huisarts raadplegen

Het is raadzaam de huisarts te raadplegen, indien de roos na het gebruik van een anti-roos shampoo niet verdwijnt. Dit om andere oorzaken van de schilfering uit te sluiten. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van psoriasis, hetgeen een andere behandeling vereist van hoofdroos. Psoriasis is vaak te herkennen door schilfering op een scherp begrensde plek op het behaarde hoofd.

Kies een goede anti-roos shampoo / Bron: Lakov Filimonov/Shutterstock.comKies een goede anti-roos shampoo / Bron: Lakov Filimonov/Shutterstock.com

Behandeling van hoofdroos

Anti-roos shampoo

Het behandelen van roos kan het beste gebeuren door de hoofdhuid te wassen met een anti-roos shampoo, die de gisten bestrijdt. Nadat een anti-roos shampoo enkele weken is gebruikt, zal een sterke verbetering van het eczeem optreden, als gevolg waarvan de hoofdroos (goeddeels) verdwijnt. Aan anti-roos shampoos zijn ingrediënten toegevoegd als zinkpyrithion, seleniumsulfide en/of ketoconazol. Vermijd middelen op basis van alcohol. Een shampoo waar seleensulfide in zit, is vooral een goede keuze als de andere adviezen niet hebben gewerkt.

Corticosteroïdenhoudende lotion

Bij aanhoudende jeuk kan de huisarts tijdelijk een corticosteroïdenhoudende lotion voorschrijven. Dit middel vermindert de jeukklachten.

Huismiddeltjes tegen roos

Er zijn meerdere mogelijke huismiddeltjes die je kunt proberen ter bestrijding van hoofdroos.

Tea tree olie

Tea tree olie heeft krachtige antimicrobiële en ontstekingsremmende eigenschappen, die symptomen van roos kunnen helpen verlichten. Tea tree olie is effectief in het bestrijden van de specifieke gist die zowel seborroïsch eczeem als hoofdroos kan veroorzaken. Tea tree olie staat er om bekend dat het irritatie kan veroorzaken bij mensen met een gevoelige huid. Het is het beste om het te verdunnen met een paar druppels van een dragerolie zoals kokosolie voordat je het op de huid aanbrengt.

Kokosolie / Bron: Phu Thinh Co, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Kokosolie / Bron: Phu Thinh Co, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Kokosolie

Kokosolie staat bekend om zijn vele gezondheidsvoordelen en het wordt ook vaak gebruikt als een natuurlijk middel tegen roos. Kokosolie kan helpen de vochtbalans van de huid te verbeteren en droogheid te voorkomen, wat roos kan verergeren. Tevens is gebleken dat kokosolie kan helpen bij de behandeling van eczeem, een huidaandoening die kan bijdragen aan roos. De potentiële antimicrobiële eigenschappen van kokosolie kunnen de vochtbalans in de huid verbeteren door vocht te binden en/of te voorkomen dat er vocht uit de huid verdampt, en symptomen van eczeem en roos verminderen.

Aloë vera

Aloë vera wordt vaak toegevoegd aan huidcrèmes, cosmetica en lotions. Het kan ook gunstig zijn bij de behandeling van roos. De antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen van aloë vera kunnen je mogelijk beschermen tegen roos.

Appelazijn

Appelazijn of appelciderazijn kent veel gezondheidsvoordelen. Het wordt ook vaak gebruikt als een natuurlijke remedie tegen hoofdroos. De zuurgraad van azijn stimuleert het afstoten van dode huidcellen op de hoofdhuid. Appelazijn brengt tevens de pH van de huid in evenwicht wat gistvorming tegengaat en daarmee de kans op roos vermindert. Je kunt een paar eetlepels appelazijn toevoegen aan je shampoo of combineren met andere essentiële oliën en op je hoofdhuid aanbrengen. Even laten inwerken en daarna uitwassen.

ZuiveringszoutZuiveringszout

Zuiveringszout

Zuiveringszout of baking sodais een snelle, gemakkelijke, goedkope en direct toepasbare remedie tegen hoofdroos. Het werkt als een milde exfoliant om dode huidcellen te verwijderen en ter bestrijding van jeuk. Zuiveringszout heeft ook schimmelwerende eigenschappen die gunstig zouden kunnen zijn bij de behandeling van roos. Je kunt zuiveringszout rechtstreeks op je natte hoofdhuid aanbrengen en het vervolgens in je hoofdhuid masseren. Laat het een paar minuten inwerken en ga dan door met het wassen van je haar zoals je gewoonlijk doet.

Citroen

Pers een citroen uit. Masseer 2 eetlepels citroensap in je hoofdhuid en spoel af met water. Roer dan 1 theelepel citroensap in 1 kopje water en spoel je haar ermee. Herhaal dit dagelijks totdat je hoofdroos verdwijnt. De zuurgraad van de citroen helpt de pH van je hoofdhuid in balans te houden, wat helpt bij het tegengaan van roos.

Knoflook

De antimicrobiële eigenschappen van knoflook zijn ideaal voor het elimineren van de gist die hoofdroos veroorzaakt. Plet wat teentjes knoflook en wrijf het in je hoofdhuid. Om die krachtige geur te vermijden, kin je de gemalen knoflook mengen met honing. Masseer dit in je hoofdhuid voor het wassen.

Olijfolie

Een nachtje olijfolie laten weken is een oude remedie tegen roos. Masseer ongeveer 10 druppels in je hoofdhuid en bedek deze 's nachts met een douchemuts. Was 's ochtends je haren uit. Zoek voor een snellere genezing een shampoo die olijfolie bevat.

Andere maatregelen tegen hoofdroos

Stress verminderen

Stress kan een roosprobleem verergeren en er erger doen uitzien en daarom is het belangrijk om overmatige stress tegen te gaan. Hoewel stress zelf geen roos veroorzaakt, kan het symptomen zoals uitdroging en jeuk verergeren. Langdurige stress kan de activiteit van het immuunsysteem onderdrukken. Een verzwakt immuunsysteem kan het vermogen van je lichaam om sommige schimmelinfecties en huidaandoeningen die hoofdroos in de hand kunnen werken verminderen.

Probiotica

Probiotica zijn zogenaamde goede bacteriën met een gunstige uitwerking op je gezondheid. Probiotica kunnen de immuunfunctie helpen verbeteren en hebben aangetoond dat ze de ernst van de roos verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdroos wat doe je eraanHoofdroos wat doe je eraanWanneer je hoofdhuid voortdurend jeukt en er witte schilfers op je donkere kleding vallen, dan heb je waarschijnlijk las…
Hoofdroos, hoe komt het en wat doe je eraan?Wie kent het niet, roos. Oftewel hoofdroos. Dit word veroorzaakt door een versnelde aanmaak en afstoting van de cellen v…
Het behandelen van hoofdroosHet behandelen van hoofdroosIedereen heeft in zekere mate last van roos, al merk je het niet direct. Roos komt vooral voor op het hoofd. Het kan zic…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/DeanDrobot
  • Apotheek. Hoofdroos. https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/hoofdroos (ingezien op 3-6-2019)
  • Healthline. 9 Home Remedies to Get Rid of Dandruff Naturally. https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-treat-dandruff (ingezien op 3-6-2019)
  • Laroche. Haarroos. https://www.laroche-posay.nl/artikel/haarroos-hoofdroos/a6233.aspx (ingezien op 3-6-2019)
  • Mayo Clinic. Dandruff. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dandruff/symptoms-causes/syc-20353850 (ingezien op 3-6-2019)
  • Reader's Digest. How to Get Rid of Dandruff: 11 Natural Treatments. https://www.rd.com/health/beauty/dandruff-natural-treatment/ (ingezien op 3-6-2019)
  • Skin Care Guide. Risk factors for Developing Dandruff. https://www.skincareguide.com/article/skin-conditions/other-conditions/risk-factors-for-developing-dandruff (ingezien op 3-6-2019)
  • Afbeelding bron 1: Horoporo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Lakov Filimonov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Phu Thinh Co, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Hoofdroos: behandeling (anti-roosshampoo) en symptomen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdhuidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!