InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het behandelen van hoofdroos

Het behandelen van hoofdroos

Het behandelen van hoofdroos Iedereen heeft in zekere mate last van roos, al merk je het niet direct. Roos komt vooral voor op het hoofd. Het kan zich uiten in enorme jeuk. Soms kan roos zorgen voor het vormen van schilfertjes op je hoofdhuid. Het kan dan van kwaad naar erger gaan. Je kunt roos het beste direct bij de wortel aanpakken.

Verberg het niet

Probeer niet te verbergen dat je last hebt van roos. Als je jeuk hebt en je begint te krabben, dan komt er geen eind aan. Je loopt daarnaast ook nog het risico dat je door het krabben open wondjes veroorzaakt. Eens dat je deze wondjes op je hoofdhuid krijgt en je begint te krabben, is de kans op een infectie groot. Dit is natuurlijk in zeldzame gevallen. Je kunt het beter voorkomen dan genezen.

Was je haar veel

Je haar teveel wassen is niet gezond, maar in gevallen van roos kan hier tijdelijk wel een uitzondering voor gemaakt worden. Over het algemeen geldt het hoe vaker je het haar wast, hoe beter je hoofdroos onder controle kunt houden. Je kunt na het inweken van de shampoo ook een badmuts opzetten. Laat het product 10 minuten goed inweken vooraleer je het haar uitspoelt. Masseer tijdens het inweken ook je hoofdhuid, hierdoor werkt het effectiever.

Roos behandelen op een natuurlijke wijze

Je kunt hoofdroos ook behandelen met natuurlijke oliën. Olijfolie is in dit geval het beste remedie tegen hoofdroos. Verwarm ongeveer 100 ml olijfolie op het vuur. Zorg dat de olijfolie niet te warm wordt of verbrand. Breng dan de warme olijfolie aan op het hoofd en wrijf het goed in. Je kunt tegelijkertijd je haren kammen zodat de hoofdhuid goed behandeld wordt. Laat het dan 30 minuten weken en was het vervolgens uit met antiroosshampoo.

Je kunt ook tijm gebruiken. Dit is minder sterk maar bij hoofdwondjes werkt het erg effectief omdat het ontsmettende eigenschappen bezit die ook kunnen helpen tegen roos. Ook hier is het de bedoeling dat je de vloeistof zachtjes masseert o de hoofdhuid. Tijm hoef je niet direct na te spoelen met antiroosshampoo. Water is hierbij voldoende.

Maak jezelf niet te druk

Stress kan roos en huidaandoeningen uitlokken of verergeren. Je bent ook door veel stress sneller vatbaar voor infecties, en je kunt sneller ziek worden. Zorg dat je op een of andere manier de stress kunt te verminderen of te neutraliseren. Probeer je emoties onder controle te houden. Maak je zeker niet teveel druk over je roos en zoek verfrissende bezigheden zoals zwemmen, sporten of mediteren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Katyalison, Pixabay
  • http://www.huidinfo.nl/roos.html

Reageer op het artikel "Het behandelen van hoofdroos"

Reactie

Anja, 28-03-2012 21:44 #1
Hoe bedoelt u met tijm en dan vloeibaar? Moet ik tijm in water koken?

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!