InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bewegingsziekte, wagenziek

Bewegingsziekte, wagenziek

Bewegingsziekte, wagenziek Bewegingsziekte is er in verschillende vormen. Zo heb je luchtziekte, zeeziekte, en iets waar veel mensen last van hebben is wagenziekte.

Evenwichtsorgaan

Het probleem van wagenziekte zit hem in het evenwichtsorgaan. Je horizon, datgene wat je ziet, komt namelijk niet overeen met datgene wat je voelt. Je evenwichtsorgaan merkt namelijk op dat er een schommelende beweging is. Je ogen zien die schommelende beweging njet. Er komen dus twee verschillende signalen in de hersenen binnen en dat zorgt voor verwarring.

De hersenen geven hierop een signaal aan het braakcentrum in de hersenen, en je gaat je misselijk voelen. Dit kan blijven bij een lichte misselijkheid, maar sommige mensen moeten zelfs overgeven. Vaak ga je er ook bij zweten, je krijgt het benauwd of je hebt het gevoel dat het plots heel warm in de auto is. Ook kan je je rillerig voelen, alsof je te weinig hebt gegeten.

Oorzaken

Waarom de een er meer last heeft dan de ander, en sommigen mensen helemaal nooit, is onduidelijk. Wel wordt er gedacht dat het komt door een teveel aan histamine. Histamine komt voor in vis, zuurkool, worst, en ook in dierlijke en eiwitrijke producten. Er is een bepaald enzym dat een teveel aan histamine afbreekt, wie een tekort heeft aan dit enzym heeft dus ook een teveel aan histamine.

Een andere oorzaak is vaak het lezen tijdens het autorijden. Je blik is dan niet gericht op het punt waar je heen gaat. Daardoor krijgen je hersenen het signaal dat je stilstaat, terwijl je evenwichtsorgaan registreert dat je beweegt.

Voorkomen

Het voorkomen van wagenziekte is helaas niet mogelijk, zelfs niet met medicijnen, deze kunnen de klachten wel verlichten. Het scheelt al enorm als iemand met wagenziekte zelf de auto bestuurt. Door het zelf besturen ben je veel meer gericht op je horizon. Kan je zelf niet rijden, blijf dan wel naar een vast punt voor je kijken en beweeg je hoofd zo min mogelijk. Ga vooral niet lezen of schrijven tijdens de autorit.

Neem ook niet te grote maaltijden voordat je op reis gaat. Een kleine maaltijd is voldoende. Pauzeer regelmatig en neem daarbij even wat beweging en frisse lucht tot je. Rook niet in de auto en vraag ook andere om niet in de auto te roken. Eventueel kan je tijdens de reis een raampje open te zetten om te zorgen voor voldoende frisse lucht.

Mensen die angst hebben of gestrest zijn, zijn ook sneller vatbaar voor wagenziekte. Helaas kan je hier weinig aan doen, maar probeer zo rustig mogelijk de weg op te gaan.

Kinderen kunnen ook veel last hebben van wagenziekte. Laat deze een spelletje doen waarbij ze naar buiten moeten kijken. Laat ze bijvoorbeeld tellen hoeveel vrachtwagens ze zien. Omdat kinderen vaak achterin zitten, zien ze niet waar ze naartoe gaan, wat wagenziekte verergert.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Reisziekte de baasReisziekte de baasVeel mensen hebben last van misselijkheid en draaierigheid tijdens het reizen met de auto, bus, boot of het vliegtuig, h…
Op reis en reisziek: wat is er te doen aan reisziekte?Op reis en reisziek: wat is er te doen aan reisziekte?De meeste mensen hebben er wel eens last van gehad: reisziekte. Vooral kinderen kunnen er gevoelig voor zijn, al wordt h…
Braaksel, kots, overgeefselBraaksel, of kots of overgeefsel, is hetgeen dat vanuit het menselijk lichaam naar buiten komt. Hierbij werken de spiere…

Reageer op het artikel "Bewegingsziekte, wagenziek"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 04-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!