InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Erythema ab igne of kachelbenen: symptomen en behandeling

Erythema ab igne of kachelbenen: symptomen en behandeling

Erythema ab igne of kachelbenen: symptomen en behandeling Erythema ab igne of kachelbenen symptomen bestaan uit plaatselijke rood-bruine verkleuring van de huid, met een grillig vertakt patroon. Dit kan gepaard gaan met jeuk en branderigheid. Erythema ab Igne (kachelbenen) is een huidreactie die wordt veroorzaakt door chronische blootstelling aan warmtebronnen. Het was ooit een veel voorkomende aandoening bij ouderen, die zich dicht bij open vuur of elektrische kachels nestelden. Heden ten dage wordt het meer gezien bij mensen die langdurig en herhaald blootstaan aan warme kruiken, warme kersenpittenkussens, elektrische dekens en laptops die op de schoot worden geplaatst. Erythema ab igne betekent roodheid door hitte.

Erythema ab igne

Erythema ab igne of kachelbenen

Erythema ab igne (letterlijk: 'roodheid door hitte of vuur') is een huidafwijking die veroorzaakt wordt door langdurige en herhaalde blootstelling van een deel van de huid aan een warmtebron, zoals kachels, open haard, houtgestookte ovens, terrasverwarming, vuurkorven, warme kruiken, warme kersenpittenkussens, elektrische dekens en laptops. In Westerse landen met centrale verwarming begint deze aandoening zeldzaam te worden. De laptop variant komt vaker voor. In eerste instantie is de huid vaak licht erythemateus, maar na herhaalde blootstelling aan een warmtebron, verschijnt de klassieke blauwe, paarse of bruine (vis)netvormige hyperpigmentatie. Andere benamingen van erythema ab igne zijn: erythema caloricum, kachelbenen, kachelrug, pigmentatio reticularis e calore, fire stains en laptop dermatitis.

Ontstaan erythema ab igne

Erythema ab igne ontstaat door chronische blootstelling van de huid aan hoge(re) temperaturen, waardoor er op den duur een vaatverwijding ontstaat die niet meer vanzelf verdwijnt. De verkleuring wordt veroorzaakt door toename van pigment (hyperpigmentatie).

Symptomen erythema ab igne

Beperkte blootstelling aan een warmtebron, veroorzaakt een lichte en voorbijgaande rode huiduitslag, in een grillig patroon die lijkt op een visnet. Langdurige en herhaaldelijke blootstelling veroorzaakt een duidelijke roodheid en verkleuring van de huid (hyperpigmentatie). Sommige patiënten kunnen last hebben van lichte jeuk en/of een branderig gevoel. wanneer niet tijdig de warmtebron wordt weggelaten, kunnen blijvende pigmentatie-veranderingen ontstaan, huidatrofie (het dunner worden van de huid) en zelfs maligne (kwaadaardige) veranderingen.

Verschillende warmtebronnen

Gelokaliseerde laesies weerspiegelen vandaag de dag de verschillende warmtebronnen waaraan mensen kunnen worden blootgesteld. Voorbeelden hiervan zijn:
  • Herhaalde toepassing van kruiken of warmtepads of warmtepleister voor de behandeling van chronische pijn, bijvoorbeeld chronische rugpijn (aanhoudende rugpijn);
  • Herhaalde blootstelling aan autokachels of meubels met ingebouwde kachels;
  • Beroepsrisico voor zilversmeden en juweliers (waarbij het gezicht is blootgesteld aan warmte), bakkers en chef-koks (armen).

Diagnose en onderzoek

De diagnose kan normaal gesprokene gesteld worden op grond van het klinische beeld en het verhaal van de patiënt. De aandoening moet niet verward worden met:
  • livedo reticularis;
  • livedo racemosa;
  • livedo reticularis vasculitis;
  • cutis marmorata; en
  • poikiloderma vasculare atrophicans.

Behandeling erythema ab igne

De behandeling bestaat eerst en vooral uit het weglaten of vermijden van de warmtebron. Bij lichte roodheid, zal de huidafwijking binnen enkele maanden verdwijnen. Het herstel kan eventueel bespoedigd worden door het aanbrengen van een crème die 5-fluorouracil (Efudix ®) of vitamine A-zuur (Acid a Vit ®) bevat. Resten kunnen eventueel met pigmentlasers worden behandeld. In een later stadium kunnen blijvende pigmentatieveranderingen ontstaan, huidatrofie en zelfs huidkanker, meestal plaveiselcelcarcinoom. Voor deze afwijkingen zijn andere behandelingen aangewezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kachelbenen, wat zijn het en wat kunt u er aan doen?Kachelbenen kwamen vroeger vooral voor dankzij de warmte van de kachels. Nu tegenwoordig worden laptops met andere chips…
Gezondheid: Kachelbenen, een winterkwaal?Gezondheid: Kachelbenen, een winterkwaal?Veel minder dan in het verleden, maar nog steeds komen de zogenaamde ‘kachelbenen’ voor. Het is in principe niet ernstig…
Erythema Exsudativum Multiforme minor + major: behandelingErythema Exsudativum Multiforme minor + major: behandelingErythema Exsudativum Multiforme (EEM) is een acute, zelfgenezende, en soms terugkerende huidaandoening, waarbij rode vle…
Rode ring op huid: erythema annulare centrifugum (EAC)Rode ring op huid: erythema annulare centrifugum (EAC)Heb je last van een rode ring op je huid, dat begon als een rood stipje en zich langzaam ringvorming uitbreidde? Mogelij…
Vijfde ziekte, erythema infectiosum: symptomen & behandelingDe vijfde ziekte wordt ook wel erythema infectiosum genoemd. Deze ziekte komt vooral voor bij kinderen waarbij de ziekte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Erythema ab igne of kachelbenen: symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!