InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kachelbenen, wat zijn het en wat kunt u er aan doen?

Kachelbenen, wat zijn het en wat kunt u er aan doen?

Kachelbenen kwamen vroeger vooral voor dankzij de warmte van de kachels. Nu tegenwoordig worden laptops met andere chips gemaakt omdat kachelbenen ook gezien worden na het werken met een laptop op schoot. Kachelbenen is de benaming van deze duidelijke herkenbare aandoening, echter kan het overal op het lichaam voor komen. In dit artikel leest u hier meer over.

De oorzaak

U kunt last krijgen van kachelbenen als uw lichaam wordt blootgesteld aan warmte. Het heet dan wel kachelbenen maar het kan voorkomen op uw gehele lichaam. De temperatuur ligt hierbij rond de 43 graden of hoger en de hitte hoeft niet direct uw lichaam te raken. De medische benaming voor kachelbenen is dan ook Erythema ab igne, wat roodheid door vuur betekend. Een aantal oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat u Erythema ab igne krijgt zijn:
  • een laptop op schoot
  • dichtbij of tegen een kachel aanzitten
  • dichtbij ovens werken
  • een kruik of kersenpittenkussen tegen uw lichaam

De symptomen

Door de warmte gaan de bloedvaten openstaan in de lederhuid openstaan. Dankzij de vertakkingen en een stilstand van de bloedvaten ziet men vaak een netvormig patroon ontstaan. Dit patroon wat soms enkel lijkt op vlekken kan rood, paarsachtig of tegen het bruine aan zijn. De bruine kleur treed meestal pas op na regelmatige blootstelling aan hitte of infrarood. Buitenom deze kleuren van de aderen wordt de huid vaak wit als u op de plekken drukt. Erythema ab igne is dan ook vrij gemakkelijk te herkennen. Het wordt voornamelijk gezien op soepel lichaamsdelen zoals:
  • de buik
  • bovenbenen
  • armen
U kunt dankzij kachelbenen een branderig gevoel of jeuk krijgen.

Voorkomen

U kunt kachelbenen simpelweg voorkomen door niet teveel in aanraking te komen met hitte of infrarood. Als u voor het eerst kachelbenen heeft hoeft u niet gelijk in paniek te raken. Als uw lichaam niet met regelmaat in contact komt met hitte of infrarood zal uw lichaam zich vaak zelf herstellen. Als het vaker voorkomt kunnen de marmerachtige vormen aanwezig blijven.
Vaak zijn kachelbenen onschuldig maar het kan ook overgaan in Actinische keratose wat huidschade dankzij UV-straling inhoud of zelfs (vooral vaak op latere leeftijd) huidkanker. Hou altijd de huid in de gaten of er geen rare veranderingen zijn.

Behandeling

Als het nog in een vroeg stadium is kunt u simpelweg het beste hitte of infrarood vermijden. Als het dankzij u werk met ovens komt, geef dit dan aan zodat er eventueel samen aan gewerkt kan worden. Meestal zijn kachelbenen goedaardig en indien men niet meer met hitte of infrarood in contact komt zal het ook niet verergeren. Een bezoek aan de huisarts is wel ten alle tijden verstandig en hou vooral in de gaten of er geen wondjes bij ontstaan en of er geen verslechtering is. Er zijn zalfjes om de jeuk te verminderen echter zijn de zalfjes vaak puur voor de huid en zullen de vertakkingen zichtbaar blijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.huidarts.com

Reageer op het artikel "Kachelbenen, wat zijn het en wat kunt u er aan doen?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 17-10-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!