InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewicht

Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewicht

Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewicht Iedereen wil graag mobiel zijn en blijven, soms zijn hier hulpmiddelen bij nodig zoals een rollator. Wat is een rollator en waar moet je op letten als je er een wilt huren of kopen? In 2012 kon je nog een rollator vergoed krijgen via de zorgverzekeraar, maar vanaf 1 januari 2013 wordt de rollator niet meer vergoed.

Inhoud artikel

Zorgverzekering

Eenvoudige loophulpmiddelen, zoals de wandelstok, rollator, looprek en krukken worden sinds 2013 niet meer vergoed vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering. Voor deze hulpmiddelen kun je terecht bij de zorgwinkel of een hulpmiddelencentrum in je eigen regio. De meningen over dit besluit zijn verdeeld. Seniorenvereniging ANBO was blij met het besluit, rollators zouden de zorg duur maken en als de rollator uit het basispakket wordt gehaald, blijft er goede zorg over. Iedereen koopt zijn leven lang mobiliteitsmiddelen, waarom moet je een rollator dan vergoed krijgen. Mensen met een krappe beurs die een rollator nodig gaan hebben, zullen niet blij zijn met het besluit.

Misschien valt het mee

Veel zorgverzekeraars hebben contracten met productleveranciers, het kan zijn dat deze korting geven bij de aanschaf van een rollator.

Wat is een rollator?

Op Wikipedia kun je lezen dat een rollator een hulpmiddel is bij het lopen voor ouderen en mensen die vanwege een lichamelijke beperking slecht ter been zijn. Aina Wifalk (Zweden), zelf gehandicapt door polio, heeft de rollator uitgevonden in 1978. Een rollator bestaat uit een stalen frame van buizen met meestal vier (drie is ook mogelijk) wielen, twee handgrepen met remmen. Deze remmen kunnen vastgezet worden. Handig bij een rollator zijn een boodschappenmandje en een zitting waarop je kan uitrusten waar je maar wilt. Een rollator biedt steun bij het lopen, je kunt er kleine spullen of boodschappen mee verplaatsen en je kunt het gebruiken als zitplaats.

Aandachtspunten bij de aanschaf van een rollator

  • Ga je de rollator veel buiten gebruiken, kies dan een type met grote wielen. Met grote wielen rijd je gemakkelijker over wat ruwer terrein.
  • Handvatten moeten op de juiste hoogte zijn ingesteld. Kijk of de handvatten verstelbaar zijn en als je erg klein of juist lang bent, op de minimale en maximale hoogte.
  • Lichtgewicht modellen hebben het voordeel dat je deze rollators gemakkelijk op kunt tillen en ze passen in de kofferbak van een auto.
  • Kijk of je de rollator ook in huis kunt gebruiken, de deuropeningen moeten breed genoeg zijn. Meet voor aanschaf de breedte van de smalste deuropening in huis.
  • Ga je de rollator vaak binnen gebruiken dan kun je het beste kiezen voor een compacte rollator om zo wendbaar mogelijk te zijn. Tip: kies voor een model waarbij de remkabels zijn weggewerkt, je zal dan minder snel ergens achter blijven haken of iets omstoten.
  • Bij het gebruik van een wandelstok of een kruk naast de rollator kun je als accessoire kiezen voor een wandelstokhouder of een klem.
  • Haal je regelmatig boodschappen, dan is een bijpassende tas erg handig.
  • Vormgeving
  • Kleur
  • Natuurlijk is ook de prijs niet onbelangrijk.

Lichtgewicht rollator

Zoals hierboven genoemd is het voordeel van een lichtgewicht rollator dat deze gemakkelijk opgetild kan worden. Dit is handig als je bijvoorbeeld met het openbaar vervoer reist. Deze rollators passen ook gemakkelijk in de kofferbak van een auto. De lichtgewicht modellen zijn minstens even sterk als de ‘gewone’ rollators. Aluminium is sterk materiaal en kan niet roesten.

Het instellen van de handvatten en de juiste houding bij het lopen met een rollator

  • De handvatten moeten op de juiste hoogte worden ingesteld. Als ze te laag zijn ingesteld dan heb je geen steun aan de rollator. Handvatten die te hoog zijn ingesteld kunnen zorgen voor pijn in de schouders en nek, je loopt dan namelijk met opgetrokken schouders. Ga recht op staan, laat je armen naast het lichaam hangen, de handvatten moeten dezelfde hoogte hebben als de polsen.
  • In het begin kan het best moeilijk zijn om de juiste houding te vinden voor het lopen met een rollator. Je hebt de meeste steun aan de rollator als je tussen de handvatten loopt, probeer zo recht mogelijk te lopen.

Opstaan vanuit een stoel om te gaan lopen met een rollator

Trek je nooit op aan de rollator, deze zal omvallen!

  • Het beste is om de rollator naast de stoel te zetten, heb je deze nodig dan breng je de rollator met de handen voor de stoel.
  • De rollator op de parkeerrem zetten, daarna de voeten recht voor de stoel tussen de handvatten van de rollator zetten.
  • De handen op de armleuning van de stoel plaatsen en daarna kom je met gebruik van armen en benen tot stand.
  • Als je staat, pak je de rollator en kun je erop steunen.
  • Wacht heel even en haal dan de parkeerrem eraf en dan is het tijd om te gaan lopen.

Obstakels als je met de rollator buiten gaat lopen

  • Zorg ervoor dat je rustig kunt lopen, dus niet gehaast gaan oversteken.
  • Door weersomstandigheden (regen, sneeuw) kan een weg of stoep glad zijn, let dan extra op.
  • Probeer takken te vermijden, ze kunnen tussen de rollator komen te zitten.
  • Gebruik schuine hellingen als deze er zijn (als je een stoep af moet).
  • Bij veel wind kun je je evenwicht verliezen, heb je de wind tegen dan kan het lopen zwaar zijn.
  • Bij obstakels als losse stenen of bijvoorbeeld plantenbakken die ongunstig staan kun je een melding maken bij de gemeente.

Ook handig om te weten bij het gebruik van een rollator

  • Als je het zitje gebruikt van de rollator om uit te rusten, schakel dan altijd eerst de parkeerrem in!
  • Als je een stoep op wilt gaan: de rollator tot de stoep rijden, rem inknijpen, een kleine pas naar achteren doen, zo kan de rollator iets naar achteren gekanteld worden. De voorste banden zijn nu van de grond. De rollator nog naar achteren houden en de rem (voorzichtig) loslaten. Je rijdt nu de rollator op de achterbanden naar de stoep en laat de voorste banden op de stoep zakken. Daarna de achterbanden op de stoep plaatsen en vervolgens zelf op de stoep stappen. Bij het afstappen van een stoep, zet je eerst de rollator van de stoep, daarna de remmen inknijpen en bijstappen.

Onderhoud van een rollator

Net als een auto of een fiets moet ook een rollator onderhouden worden.
De volgende punten worden gecontroleerd:
  • De remmen: deze moeten goed zijn afgesteld en mogen niet versleten zijn.
  • De moeren: deze worden aangedraaid.
  • De banden: deze mogen niet versleten zijn.
  • Het frame: er wordt gekeken of er geen gebreken zijn.
  • Alles moet goed gesmeerd zijn.
Gerelateerde artikelen
Rollators en veiligheidRollators en veiligheidEen rollator is een looprek op wieltjes dat wordt gebruikt ter ondersteuning bij het lopen meestal door ouderen en mense…
Wijzigingen basisverzekering ziektekostenverzekering in 2017Wijzigingen basisverzekering ziektekostenverzekering in 2017Al enkele jaren op rij vinden er behoorlijke veranderingen plaats op het gebied van de vergoedingen die door de ziekteko…
Rollator of rolstoel of beiden in één: de RollzrecensieRollator of rolstoel of beiden in één: de RollzEen rolstoel of rollator: hulpmiddelen zijn er om uw mobiliteit te bevorderen. Het kiezen van het juiste hulpmiddel en d…
Medische hulpmiddelen die aftrekbaar zijn van de belastingMedische hulpmiddelen die aftrekbaar zijn van de belastingMaak je gebruik van een of meerdere medische hulpmiddelen dan zijn deze mogelijk aftrekbaar van de belasting. Om van dit…
Kopen van een rollatorKopen van een rollatorEr zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator koopt. Een rollator is bedoeld voor (…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • www.rollatorshop.nl
  • Wikipedia (rollator)
  • Informatie verkregen tijdens een bezoek aan de Vegro (leverancier Univé)

Reageer op het artikel "Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewicht"

Reactie

Antoinette Coset, 10-03-2019 13:15 #1
Bestaat er ook een verzekering tegen diefstal van een rollator? Reactie infoteur, 16-03-2019
Wordt de rollator uit het huis gestolen dan kan dit vallen onder de inboedelverzekering. Je kunt bij verzekeringsmaatschappijen ook een buitenshuis verzekering afsluiten. Het is wel zaak om voordat u de verzekering afsluit te vragen hoe het zit met een rollator. Wordt er bijvoorbeeld ook uitgekeerd als de rollator onbeheerd in een gebouw wordt neergezet. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 22-03-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!