InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liplik eczeem symptomen: ontstoken lippen & schilferende lip

Liplik eczeem symptomen: ontstoken lippen & schilferende lip

Liplik eczeem symptomen: ontstoken lippen & schilferende lip Liplik eczeem symptomen zijn ontstoken lippen met roodheid en schilfering. Liplik eczeem is een ortho-ergisch of irritatief eczeem van de lip en de omringende huid, dat ontstaat door het voortdurend (dwangmatig) likken van de lippen met de tong. Het betreft vaak kinderen. Vaak gaat de persoon met de tong langs de lippen omdat ze droog zijn. Hierdoor droogt de lippenhuid en de huid daaromheen alleen meer uit, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. De klachten verdwijnen vanzelf wanneer de persoon ophoudt met het bevochtigen van zijn lippen. De belangrijkste behandeling van liplik eczeem is dan ook om te stoppen met likken aan de lippen. Gebruik van vethoudende zalfjes, meerdere malen per dag, is zinvol..

Liplik eczeem

Liplik eczeem: kernpunten

  • Liplik eczeem is een ontsteking van de lippen en de omliggende huid.
  • De oorzaak van liplik eczeem is het herhaaldelijk bevochtigen van de lippen met speeksel.
  • Liplik eczeem komt vaak voor bij kinderen.
  • Behandeling bestaat uit het stoppen met liplikken en het aanbrengen van een lichte hormoonzalf en tussendoor wat vaseline.

Synoniemen

Liplik eczeem staat ook bekend als lip licking dermatitis. Een alternatieve benaming is liplik syndroom.

Wat is liplik eczeem

Mensen met liplik eczeem hebben droge, gebarsten lippen en een geïrriteerde huid rond de mond. De ontstekingen ontstaan door het (dwangmatig) bevochtigen van de lippen met de tong. De aandoening kan onschuldig zijn, maar het kan ook onderdeel zijn van een dwangneurose waarbij de patiënt dwanghandelingen heeft.

Bij wie komt het voor?

Liplik eczeem kan op alle leeftijden voorkomen, maar het wordt vooral gezien bij kinderen en jongvolwassenen.

Oorzaak

Liplik eczeem wordt veroorzaakt door het veelvuldig bevochtigen van de lippen van de lippen en de huid rond de mond. Liplik eczeem is een ortho-ergisch of irritatief eczeem van de lip en de omringende huid, veroorzaakt door speeksel. Atopie en blootstelling aan droge omgevingslucht en wind zijn veel voorkomende uitlokkende factoren. Liplik eczeem kan ook een manifestatie zijn van onderliggende stress.

Symptomen: schilferende en ontstoken lippen

Als gevolg van het veelvuldig bevochtigen van de lippen, raakt de huid rond de lippen uitgedroogd, hetgeen gepaard gaat met roodheid en schilfering: rode, schilferende lippen. De aangedane plekken zijn vrij scherp afgegrensd van de omringende huid. Het kan aanleiding geven tot een branderig gevoel. Bij uitgebreide en langdurig bestaand eczeem kan de huid rondom de lippen evenwel ook meedoen. Als er een infectie door bacteriën bijkomt, dan vormen zich gele korstjes bovenop het eczeem. Irritatie door voedsel –In het bijzonder zuur voedsel zoals sinaasappels– kan het nog erger maken.

Psychische aandoening

De aandoening kan onderdeel zijn van een psychologische aandoening, waarbij de patiënt dwanghandelingen verricht. Maar vaak betreft liplik eczeem een voorbijgaand verschijnsel bij kinderen.

Diagnose en onderzoek

Meestal wordt alleen op basis van de kenmerkende afwijkingen de diagnose gesteld. Aanvullend onderzoek zoals een huidbiopt is niet nodig.

Clownseczeem rond de mond / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsClownseczeem rond de mond / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
Differentiële diagnose
Liplik eczeem moet onderscheiden worden van clownseczeem of periorale dermatitis, welke wordt gekenmerkt door roodheid en kleine rode bultjes rond de mond. In tegenstelling tot liplik eczeem, is er meestal een smalle zone direct naast de liprand oftewel de vermilion border. Clowseczeem treft meestal vrouwen in hun derde tot vijfde decennia en kan worden veroorzaakt door irriterende chemicaliën in cosmetische preparaten. Kinderen kunnen er ook door getroffen worden. Clownseczeem volgt dan vaak op het gebruik van een krachtige topische corticosteroïde (hormoonzalf).

Liplik eczeem behandeling

Stoppen met likken

Liplik eczeem is een self-limiting en ongevaarlijke aandoening. De klachten verdwijnen vanzelf wanneer de persoon ophoudt met het bevochtigen van zijn lippen. Het likken moet afgeleerd worden. Dit kan bij kinderen door het geven van een beloning wanneer hij erin slaagt niet meer te likken. Soms is dit moeilijker gedaan dan gezegd en is ondersteuning door een (kinder)psycholoog geboden om het gedrag af te leren. Ook wanneer emotionele stress een instandhoudend factor is, kan psychologische counseling nodig zijn.

Vaseline bij liplik eczeem / Bron: Kiyok / Wikimedia CommonsVaseline bij liplik eczeem / Bron: Kiyok / Wikimedia Commons
Zalf
Bij ernstige reacties kan kortdurend gebruik van een lichte corticosteroïd crème (hormoonzalf) uitkomst bieden. Voorts is het raadzaam om meerdere keren per dag de huid rond de mond in te smeren met vaseline, zodat de huid tegen het speeksel beschermd wordt. Het is handig om een lippenbalsem in de vorm van een stick of een klein potje overal mee naar toe te nemen. Voorbeelden hiervan zijn cacaoboter en vaseline bevattende lippenzalfjes. Let op: soms kunnen mensen op vrij verkrijgbare lippenzalfjes contactallergische reacties krijgen door de parfumstof of lanoline (wolvet) die erin verwerkt zit.

Andere maatregelen

Schenk ook aandacht aan mogelijke oorzaken en uitlokkende factoren:
  • Zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis of op het werk;
  • Drink voldoende, blijf gehydrateerd en pas op voor uitdroging als je plastabletten gebruikt;
  • Bij geneesmiddelen die droge lippen veroorzaken, kan de huisarts mogelijk de dosis verlagen of uitwijlen naar een alternatief;
  • Gebruik een lippenbalsem met een zonwerende factor bij zonnig weer en tijdens wintersport;
  • Trek geen losse velletjes van je lippen;
  • Vermijd lippenstift, tandpasta, bepaalde voedingsmiddelen en drankjes, waar je mogelijke wat allergisch op reageert en je geïrriteerde en schilferende lippen door krijgt.

Prognose en vooruitzichten

Liplik eczeem is een goedaardige aandoening, die vanzelf verdwijnt als de persoon stopt met het bevochtigen van zijn lippen. De aandoening is meestal van voorbijgaande aard. Soms is professionele hulp gewenst, als het kind er niet in slaagt te stoppen met likken. De aandoening kan chronisch worden als de oorzakelijke factoren niet herkend en behandeld worden.

Preventie en voorkomen

Het gezegde luidt: voorkomen is beter dan genezen. Zodra de lippen droog voelen, verzorg ze dan met lippenbalsem. Het is beter om regelmatig lippenbalsem te gebruiken tijdens het droge winterseizoen, waardoor de lip gedurende het hele seizoen bevochtigd wordt en liplik eczeem wordt voorkomen. Zorg verder voor een goede luchtvochtigheid in huis en op je werkplek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Droge, gebarsten, branderige of schrale lippen: oorzakenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen: oorzakenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen is een vervelende klacht waar niemand op zit te wachten. Een droge huid i…
Droge lippen: wat kun je hieraan doen?Droge lippen: wat kun je hieraan doen?Vooral in de wintermaanden hebben sommige mensen last van droge lippen waarbij er schilfers en kloofjes kunnen ontstaan.…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Lipstick aanbrengen voor de rijpere huidWanneer je al een beetje op leeftijd bent, wil je dat de make-up die je draagt je beste kanten laat zien. Je wilt niet d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
  • Dermatalk. Lip Licker’s Dermatitis-A Common Problem During Winter. http://www.dermatalk.com/blogs/skin-disorders/lip-lickers-dermatitis/ (ingezien op 1-9-2017)
  • Huidarts.com. Wat is lippen eczeem? https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/lippen-eczeem/ (ingezien op 1-9-2017)
  • Huidziekten.nl. Lip licking dermatitis. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ltxt/LipLickingDermatitis.htm (ingezien op 1-9-2017)
  • Huidziekten.nl. Lip licking dermatitis en droge lippen. https://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/droge-lippen-lip-licking-dermatitis.htm (ingezien op 1-9-2017)
  • Psychiatric Times. Factitious Dermatitis: Lip Licker’s Dermatitis. http://www.psychiatrictimes.com/impulse-control-disorders/factitious-dermatitis-lip-licker%E2%80%99s-dermatitis (ingezien op 1-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Kiyok / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Liplik eczeem symptomen: ontstoken lippen & schilferende lip"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lipaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!