InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kruipworm, larva migrans cutanea: symptomen en behandeling

Kruipworm, larva migrans cutanea: symptomen en behandeling

Kruipworm, larva migrans cutanea: symptomen en behandeling Kruipworm is een parasitaire huidziekte die wordt veroorzaakt door parasieten (larven) die gangetjes graven door de huid. Het betreft larven van wormpjes die meestal honden, katten, koeien en andere dieren teisteren. De grootste boosdoener is Ancylostoma braziliensis, die parasiteert in de darmen van de hond. Via de ontlasting komen eieren in de grond en bij de juiste omstandigheden komen er larven uit, die een mens kunnen infecteren.

Kruipworm

Wat is kruipworm?

Kruipworm is een parasitaire huidziekte die wordt veroorzaakt door parasieten die gangetjes graven door de huid. Het betreft larven van wormpjes (nematoden, aaltjes) die meestal honden, katten, koeien en andere dieren teisteren. De grootste boosdoener is Ancylostoma braziliensis, die parasiteert in de darmen van de hond. Mensen kunnen geïnfecteerd raken door deze parasieten door op blote voeten te lopen op de grond of stranden die zijn vervuild met dierlijke uitwerpselen. Of door te spelen in een zandbak die is vervuild. Hoofdzakelijk kinderen en zonaanbidders worden er door getroffen. De aandoening wordt vooral in tropische en subtropische streken opgelopen.

Hoe wordt kruipworm ook wel genoemd?

Een andere benaming voor kruipworm is 'larva migrans cutanea' of 'creeping eruption'.

Wat is de oorzaak van kruipworm?

Nadat een dier zich heeft ontlast, komen de eieren van de worm via de ontlasting in de grond terecht. Bij gunstige omstandigheden (warm, zanderige grond, vochtig, schaduw) komen in de grond uit de eitjes kleine larven tevoorschijn, die in staat zijn via de huid het lichaam in te dringen. Ze kunnen zelfs door een strandlaken heen een weg banen. De larven worden meestal aangetroffen in schaduwrijke, vochtige, of zanderige gebieden, zoals een strand of een zandbak, of onder een huis (In Nederland nauwelijks van toepassing). De larven worden gemakkelijk opgepikt door blote voeten, rug of billen.

Wat zijn de klachten en symptomen van kruipworm?

Bij kruipworm worden kleine, rode gangetjes op de huid waargenomen, die elke dag iets in lengte toenemen doordat ze migreren onder de huid. Ze worden gezien op die delen van de huid die met de besmette grond in aanraking zijn geweest, zoals de voeten, handen, rug en billen. De zeer jeukende rode lijnen, kunnen worden vergezeld door blaren.

Doordat de larven zich alleen door de buitenste huidlaag heen kunnen graven, kunnen ze zich niet naar het darmkanaal verplaatsen om aldaar hun levenscyclus te voltooien. De larven blijven zich daarom onder de opperhuid voortbewegen, totdat ze na enkele weken sterven. Daarna verdwijnt ook de uitslag.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Op basis van het klinische beeld en door onderzoek van de blaasjes, wordt de diagnose gesteld.

Waaruit bestaat de behandeling van kruipworm?

Kruipworm is een zelflimiterende aandoening, aangezien na 4 tot 10 weken de parasiet het loodje legt. De mens is namelijk de verkeerde gastheer; de parasiet slaagt er niet in zich een weg te banen naar de darmen. Als de patiënt hier niet op wil wachten, volstaat een eenmalige behandeling met ivermectine tabletten. Ook kan de aandoening worden behandeld door een lokale zalf met een anthelminthicum (een wormdrijvend middel). Het kan enkele weken duren totdat de restanten van de gestorven larve zijn opgeruimd. Tot die tijd kan de patiënt jeukklachten hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cutane larva migrans: Worminfectie met jeuk aan huidCutane larva migrans: Worminfectie met jeuk aan huidCutane larva migrans is een tropische infectieziekte die mensen oplopen door met de huid contact te hebben met een besme…
Zwarte wouw, Milvus migransZwarte wouw, Milvus migransDe zwarte wouw, Milvus migrans, is een roofvogel die maar zelden in Nederland voorkomt. Als hij hier al voorkomt is het…
Trichinellose: Symptomen aan maag, darmen en spierenTrichinellose: Symptomen aan maag, darmen en spierenTrichinellose is een parasitaire infectieziekte die mensen krijgen door het eten van rauw of onvoldoende verhit vlees va…
Borreliose: de oorzaak, symptomen en de behandelingBorreliose, ook wel de ziekte van Lyme genoemd is een ziekte die wordt veroorzaakt door een infectie van de spirocheet B…
Ectoparasieten bij reptielen en amfibieënMijten zijn de meest geziene ectoparasieten bij amfibiën en reptielen, maar er zijn nog andere soorten ook: bloedzuigers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WeisSagung, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.

Reageer op het artikel "Kruipworm, larva migrans cutanea: symptomen en behandeling"

Reactie

Ben Hoge, 21-10-2016 01:13 #1
Ik heb de kruipworm gisteren geconstateerd via een arts hier in Maleisië. Ik dacht eerst dat het een schimmel was maar zie nu duidelijk de baan waarmee hij zich voortbeweegt. De jeuk is zeer intens. Ik heb een kuur van 3 dagen albendazole voorgeschreven gekregen. Ik lees in uw artikel alleen over een behandeling met ivermectine. Gaat deze kuur helpen of moet ik ivermectine zien te bemachtigen? Reactie infoteur, 22-10-2016
Het middel albendazol wordt ook voorgeschreven bij kruipworm.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 24-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!