InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tea tree olie: bijwerkingen, toepassingen en samenstelling

Tea tree olie: bijwerkingen, toepassingen en samenstelling

Tea tree olie: bijwerkingen, toepassingen en samenstelling Wat zijn de mogelijke toepassingen van tea tree olie (theeboomolie) en hoe gebruik je tea tree olie? Tea tree olie (of tea tree oil) kent vele toepassingen. Het gebruik van tea tree olie heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. De vraag naar producten met tea tree olie is in Nederland enorm gestegen. In Australië wordt door de Aboriginals al eeuwenlang gebruikgemaakt van de genezende eigenschappen van tea tree olie. Tea tree olie is antiseptisch en bacteriedodend, schimmeldoden en het werkt tegen virussen. Het heeft zelfs een parasiet dodende werking.

Tea tree olie

Melaleuca Alternifolia / Bron: Csubbra, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Melaleuca Alternifolia / Bron: Csubbra, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Herkomst tea tree olie

De Aboriginals, de oorspronkelijk inwoners van Australe, ontdekten de verzorgende werking van de bladeren van deze 'theeboom', ofwel van de Melaleuca alternifolia boom voor allerlei huidaandoeningen. Zij wreven de bladeren fijn en vermengden het met klei. Later werd ontdekt dat goudgele etherische olie uit de lange naaldvormige bladeren kon worden verkregen middels stoomdistillatie. In de jaren '20 van de vorige eeuw is tea tree olie door de Australiërs herontdekt als een krachtige etherische olie met een desinfecterende werking. Het werd veelvuldig toegepast voor allerlei doeleinden, maar na de Tweede Wereldoorlog werd het verdrongen door synthetische medicijnen. Vanaf de jaren '80 van de vorige eeuw werden mensen weer allengs bewust van de geneeskrachtige werking van tea tree olie en nu is het niet meer weg te denken in menig medicijnkastje.

Ook buiten Australië
Oorspronkelijk groeide de theeboom in moerassige gebieden in Australië en werden de bladeren met de hand geplukt, wat zwaar en arbeidsintensief was. Door de toenemende vraag naar tea tree olie worden de bomen tegenwoordig verbouwd op plantages, niet alleen in Australië, maar ook in Zimbabwe, India en Indonesië.

Theesoort?
De naamgeving 'tea tree olie' zet je op het verkeerde been. Dit product moet niet verward worden met een theesoort, het heeft niets te maken met thee. Tea tree olie is niet bedoeld voor inwendig gebruik. Tea tree oil heeft in hoge concentraties een toxische werking en een paar slokken van dit goedje kan leiden tot vergiftiging.

Tea tree olie / Bron: OptimaTea tree olie / Bron: Optima

Eigenschappen van tea tree olie

Theebomen hebben zeer krachtige antiseptische, ontsmettende eigenschappen en zijn schimmelwerend. Tea tree olie bevat terpinen-4-ol, alpha-terpineol en alpha-pinene en deze ingrediënten staan bekend om hun antibacteriële, schimmeldodende en zelfs parasiet dodende werking. Daarnaast is tea tree olie krampstillend, pijnstillend, stimulerend, zweetuitdrijvend, pusoplossend en het gaat bovendien littekenvorming tegen. Door de veelzijdigheid van de eigenschappen, kan tea tree olie op vele manieren toegepast worden.

Samenstelling

Tea tree olie bevat onder meer de volgende ingrediënten:
  • alfa pineen;
  • alfa terpineen;
  • para cumene;
  • cineaol;
  • gamma terpineen;
  • alfa terpineol;
  • terpineen 4-ol;
  • terpinolen.

Para cymene kan huidirritatie veroorzaken en daarom moet het gehalte hiervan niet te hoog zijn. Terpineen 4-ol moet weer niet in een te laag gehalte aanwezig zijn, want dan heeft de tea tree olie onvoldoende geneeskrachtige werking. Goede tea tree olie moet ten minste 30% terpineen 4-ol bevatten.

Tea tree olie vlekt niet
Zuivere tea tree olie vlekt niet. Dit kun je eenvoudig testen door een paar druppels op een filterzakje aan te brengen. Nadat het is opgedroogd, mag er geen kring achterblijven.

Mogelijke bijwerkingen tea tree olie en waar je aan moet denken

Tea tree olie kan allergische reacties of huidirritatie geven. De mate waarin dat optreedt is sterk afhankelijk van de concentratie, maar ook van de verpakking. Volgens dermatoloog dr. Jetske Ultee zijn bepaalde ingrediënten in tea tree olie zeer instabiel, wat betekent dat ze snel reageren op zuurstof en licht als gevolg waarvan er irriterende ingrediënten worden gevormd. Let dus goed op de concentratie en de verpakking. Het beste is 100% tea tree olie wat verpakt is in een bruin glazen flesje. Tea tree olie en plastic gaat niet zo goed samen, aldus Ultee, en in een doorzichtig glazen flesje zal het snel oxideren. Vlak voor gebruik kan tea tree olie verdunt worden met bijvoorbeeld jojoba-olie. Deze olie is zeer aangenaam voor de huid.

Wees voorzichtig met ogen en slijmvliezen en zorg ervoor dat tea tree olie niet in direct contact hiermee wordt gebracht. Tea tree olie is alleen voor uitwendig gebruik. Bewaar de tea tree olie bij kamertemperatuur.

Toepassingen van tea tree olie

Tea tree olie kent onder meer de volgende toepassingen:

Brandwondjes

Houd brandwondjes direct 10-15 minuten onder lauw stromend water of tot de pijn afneemt. Gebruik geen koud water. Dat kan namelijk de huid rondom de wond beschadigen. Gebruik tea tree olie puur of verdund op de oppervlakkige brandwond.

Tea Tree olie helpt blaren te voorkomen bij zonnebrand / Bron: Istock.com/moflesTea Tree olie helpt blaren te voorkomen bij zonnebrand / Bron: Istock.com/mofles

Zonnebrand

Tea Tree olie helpt blaren te voorkomen bij zonnebrand. Na het zonnebaden kun je de huid inwrijven of deppen met water of neutrale bodylotion, waaraan je enkele druppels tea tree olie hebt toegevoegd.

Gezichtsreiniging

Voeg ongeveer 6 druppels tea tree olie bij 1 liter water. Dep hiermee het gezicht, of gebruik de tea tree facewash. Deze reinigingsgel met tea tree-olie reinigt je huid van overtollig vet en onzuiverheden, zonder dat deze fors uitdroogt. Gebruik daarna een goede, verzorgende gezichtscrème.

Puistjes en acne

Jeugdpuistjes of acne komen vaak voor bij jongeren en ontstaan onder invloed van hormonale veranderingen in het lichaam. Door dagelijks je gezicht te reinigen met tea tree olie worden de poriën gezuiverd. Dep driemaal daags met pure tea tree olie op een wattenstokje of voeg 3 tot 6 druppels tea tree olie in een ½ liter warm water. Spoel vervolgens de betrokken plaats. Er bestaat ook speciale tea tree gel om aan te brengen op de puistjes.

Littekens

De vorming van littekenweefsel kan voorkomen worden door de plek met tea tree olie of balsem in te smeren. Masseer het litteken dagelijks met een paar druppels Tea Tree.

Jeuk op de hoofdhuid

Jeuk op de hoofdhuid kan bestreden worden door neutrale shampoo te gebruiken met 5 druppels tea tree olie.

Tea tree olie toepassen bij een steenpuist / Bron: El Pantera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tea tree olie toepassen bij een steenpuist / Bron: El Pantera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Steenpuisten

Steenpuisten kun je behandelen door driemaal daags tea tree olie puur op de huid aan te brengen.

Snijwonden

Druppel tea tree olie op het wondje.

Schaafwonden

Druppel tea tree olie op het schaafwondje of gebruik tea tree balsem.

Insectensteken en -beten

Bij een insectenbeet of -steek kun je pure tea tree olie of balsem op de steek/beet druppelen of deppen.

Zweertje in de mond / Bron: Istock.com/FeelPicZweertje in de mond / Bron: Istock.com/FeelPic

Aften

Aften zijn kleine zweertjes in de mondholte en kunnen erg vervelend zijn. Bij een afte kun je het beste een paar keer per dag de plek aanstippen met pure tea tree olie.

Candidiasis

Candidiasis of candida is een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door gistachtige schimmels, voornamelijk Candida albicans. Tea tree olie kan toegepast worden bij een schimmelinfectie, aangezien het een sterke schimmeldodende werking heeft.

Kalknagel

Een kalknagel of schimmelnagel is verhard en brokkelt snel af. Tweemaal daags tea tree olie erop druppelen en in laten trekken.

Voetwratten

Voetwratten kunnen erg hardnekkig zijn. breng drie keer per dag pure tea tree olie op wrat aan. s Nachts kun je kompressen met Vertargil groene leem op de wrat aanbrengen.

Tea tree olie bij voetschimmel / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tea tree olie bij voetschimmel / Bron: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voetschimmel

Was en droog je voeten bij voetschimmel grondig. Gebruik twee keer per dag pure tea tree olie op de aangedane plekken en iets eromheen.

Zweetvoeten

Meng 5 tot 10 druppels tea tree olie in warm water en neem elke avond een voetbad van ten minste 5 min. en smeer je zweetvoeten tweemaal per dag in met tea tree crème.

Verstuikingen

Bij verstuikingen kun je tea tree crème of olie op de verstuikte plaats wrijven voor verlichting.

Keelpijn

Tea tree olie heeft een ontsmettende en bacterie-dodende werking. Bij keelpijn kun je 3 tot 6 druppels tea tree olie toevoegen aan warm water, vervolgens goed roeren en gorgelen. Daarna uitspugen. Er zijn ook tea tree keeltabletten.

Stinkende navel

Zweet, vuil, bacteriën en pluisjes van je kleding kunnen zich ophopen in je navel en een onaangename geur veroorzaken, een stinkende navel. Het reinigen van je navel met tea tree olie kan helpen vanwege de krachtige anti-bacteriële en schimmelwerende bestanddelen ervan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met Tea treeTea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en…
De Tea Tree lijn van The Body ShopOm je huid schoon en zuiver te houden heeft The Body Shop een Tea Tree lijn uitgebracht. Deze lijn bevat allerlei produc…
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
Wat je kunt doen tegen voetschimmelVoetschimmel is een irriterende en soms pijnlijke schimmelinfectie in de meest donkere en vochtige plekjes tussen de ten…
Natuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederNatuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederHoofdluis komt nog steeds overal voor. Hele oudergroepen proberen het beest terug te dringen, maar vaak zonder al te vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evitaochel, Pixabay
  • http://www.dr-jetskeultee.nl/tea-tree-oil/obj10574761
  • http://articles.mercola.com/herbal-oils/tea-tree-oil.aspx
  • http://stichtingaromatherapie.nl/aromatherapie/essentiele-olien/tea-tree-olie/tea-tree-toepassingen/
  • V. van deelen-Leenders. Tea tree oil: de natuurlijke heilzame olie met toepassingen van A tot Z. Uitgeverij Medinsa, 2002.
  • Afbeelding bron 1: Csubbra, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Optima
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/mofles
  • Afbeelding bron 4: El Pantera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/FeelPic
  • Afbeelding bron 6: Ellington, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Tea tree olie: bijwerkingen, toepassingen en samenstelling"

Reacties

Kaatje, 16-05-2019 13:22 #2
Hallo, ik heb gisteravond na het tandenpoetsen wat tea tree oil met mijn vinger op ontstoken tandvlees gesmeerd. Gevolg vanmorgen dikke rode opgezette wang in de mond en dikke lip. Gevoel van tandarts verdoving. Lijkt op netelroos. Wat kan ik doen ter verlichting van het jeukende brandende gevoel?

Emmy Wouters, 16-01-2019 08:16 #1
Geachte, ik heb 2a3 druppels tea tree ingenomen voor aften in mijn onderlip. Ik heb heel veel haaruitval en klachten aan mijn schildklier. Ik denk dat ik volledig kaal ga worden. Zou het kunnen dat dit het gevolg is van de tea tree.

Alle reacties welkom, en wat kan ik doen?

Danku en vriendelijke groet
Emmy wouters Reactie infoteur, 16-01-2019
Het is niet de bedoeling om tea tree olie in te nemen; met een wattenstaafje met daarop wat druppels tea tree olie kan de afte aangestipt worden.
Met schildklierproblemen is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!