Beten en steken, wat nu

Beten en steken, wat nu Bij beten geldt als algemene regel dat je elke beet die een wondje wordt, goed moet uitwassen en ontsmetten, zeker in de tropen, vanwege het gevaar voor infectie. Overgevoeligheidsreacties op insectenbeten zijn zeldzaam. Blootsvoets lopen in (sub)tropische landen, zeker op stranden waar veel honden voorkomen, moet je vermijden vanwege het gevaar voor infectie door bepaalde parasieten via de voetzolen. De strook strand onder de hoogwaterlijn is wel veilig.

Muggenbeten

Gebruik ter bescherming van muggenbeten een insectenwerende crème, melk, spray of stick (bijvoorbeeld Autan) die je om de vier a zes uur hernieuwt op de delen die niet beschermd zijn door kleren. Een muskietennet of neteldoek over het bed is uitstekend om beten te voor komen, zeker bij kinderen, maar ook bij volwassenen.

Als je gebeten bent, gebruik je een afkoelende crème, bijvoorbeeld Caladryl, of eventueel met wat cortisone zoals Locoïd. Bepaalde crèmes met een antihistaminicum geven een overgevoeligheidsreactie als er zon op komt. Wees daar voorzichtig mee. Als de jeuk heel erg is, kan je een pilletje nemen met wat antihistamine, bijvoorbeeld Zyrtec, Triludan, Fenistil.

Kwallenbeten

Kwallenbeten zijn erg pijnlijk en kunnen gevaarlijk zijn, daarom is het het best om bij een hevige reactie de dokter om raad te vragen. Normaal gezien treden er een beetje zwelling en een prikkelend gevoel op ter hoogte van de plaats waar de kwal langs gestreken is.

luizen, vlooien, rupsen, teken, schurftmijten en bloedzuigers bijten ook

Deze kunnen ook beten veroorzaken, maar geven vooral beperkte lokale reacties die behandeld kunnen worden, zoals muggenbeten. Er zijn vlooien en teken die ziekten kunnen overdragen, maar dat is gelukkig zeldzaam. Twijfel je toch over bepaalde reacties, laat een dokter er dan even naar kijken.

Bijen en wespen steken

Deze insecten kunnen, vooral in onze streken, voor veel last zorgen als ze steken. Daarom volgt hier een aantal tips om steken te vermijden. Laat frisdrankblikjes nooit geopend staan, want een wesp kruipt er in en is onzichtbaar. Zo krijg je steken in je mond of keel. Fel gekleurde of zwarte kleding trekt beesten aan. Het minst aantrekkelijk is wit, groen of lichtbruin. Gebruik geen sterk geurende deodorant, aftershave of zonnecrème. Loop niet blootsvoets in het gras. Sla niet met de handen naar een bij, wesp of hommel. Dood een bij of wesp nooit in de buurt van een nest, want bij bedreiging scheiden ze een stof af die hun soortgenoten aanzet tot steken.

Wat moet je doen als je toch gestoken bent?

Verwijder de angel door een wegschrapende beweging met de vingernagel te maken of gebruik een speld of tandenstoker, die je tevoren even ontsmet. Pas op dat je niet knijpt in de gifzak want dan wordt het gif in de huid geduwd. Doe er nadien ijs op.

Een steek in de mond of de keel is gevaarlijk. Raadpleeg een dokter. Azijn en dergelijke helpen niet. Ze kalmeren eerder de gemoedsrust dan het slachtoffer.

Slangenbeten

Slangenbeten zijn zeldzaam. Je kunt ze vermijden door niet door half laag gras te lopen, door hoge gesloten schoenen te dragen en door trillingen te veroorzaken, door met een stok op de bodem te slaan.

Schorpioenenbeten

Deze bijten vooral 's nachts. Loop daarom 's nachts niet blootsvoets en controleer je schoenen voor ze aan te doen. Een schorpioenenbeet is dikwijls heel erg pijnlijk, maar meestal niet dodelijk. Voor slangenbeten en schorpioenenbeten geldt dat je het best de raad van een arts ter plaatse kunt inwinnen. Deze is meestal goed op de hoogte van de specifieke gevaren en kent hiervoor de juiste remedie.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beten en steken, wat nu"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 28-11-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!