InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen tegen de beten van de Aoutats, oogstmijt

Wat te doen tegen de beten van de Aoutats, oogstmijt

Muggensteken, vlooienbeten maar ook mijten kunnen huidirritatie veroorzaken. Wat te doen tegen de jeuk en een geïrriteerde huid door beten van de oogstmijt. Een vaak voorkomend probleem tijdens kampeervakanties. Voorkomen, maar hoe? Eenmaal gebeten en dan?

De beet van een Aoutat, oogstmijt, heeft vooral invloed op het humeur

Trombicula autumnalis

De oogstmijt ook wel de augustusmijt genoemd maakt geen schade aan het gazon maar beïnvloedt eerder het humeur van de personen die allergisch voor deze mijten zijn. We kunnen vaststellen dat ons humeur zwak is en niet opgewassen tegen een diertje dat volwassen slechts twee millimeter groot wordt. Het is vechten tegen een onzichtbaar fenomeen, daar dit mijtensoort niet groter dan twee millimeter wordt.

De boosdoener is de larve van 0,2 millimeter

  • De mijt die, eenmaal volwassen, een afmeting heeft van twee millimeter en een rood behaard uiterlijk heeft, houdt net als vele mensen gedurende de zomermaanden van het grasveld, en wel bijvoorkeur schaduwrijke of vochtige plekken. Het vrouwtje legt minimaal vierhonderd eitjes in de grond, waaruit na twintig tot veertig dagen de larven geboren worden.
  • Deze larven, die slechts 0,2 millimeter groot zijn, leven boven de grond en zijn de grote boosdoeners. Al kruipend langs een grasstengel wachten zij op het eerstvolgende warmbloedige dier dat langskomt, om zich te voeden met het lymfevocht van laatstgenoemde. De parasiterende periode op het desbetreffende dier is nooit langer dan twee of drie dagen. Zodra de larve voldoende weefselvocht tot zich genomen heeft, laat deze zich van zijn gastheer of gastvrouw vallen om zich vervolgens in de grond te verpoppen. De pop ontwikkelt zich op zijn beurt tot een volwassen oogstmijt. De gehele cyclus duurt vijftig tot zeventig dagen en de volwassen oogstmijt heeft een levensduur van tien maanden.

Symptomen

Met de beet brengt de larve een spijsverteringsvloeistof in de huid waardoor het weefsel oplost en zodoende opgezogen kan worden. Na enkele uren veroorzaken deze beten kleine, roodgekleurde knobbeltjes met een diameter van twee tot drie millimeter. Deze bultjes zijn omgeven door een iets lichter gekleurde cirkel. Zodra de larf zijn gastheer verlaat, begint de jeuk, die twee tot zeven dagen kan aanhouden.

Bestrijding en genezing

Na eenmaal de eerste beten geconstateerd te hebben is de beste remedie het nemen van een warm bad en de huid schoon te maken met een ontsmettende zeep om hiermee de overige larven te doden. Daarna dienen de plekken meerdere malen per dag ingesmeerd te worden met een zwavelhoudende crème.

Bron: Jérôme Z., Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Jérôme Z., Wikimedia Commons (Publiek domein)
Voorkomen
De beste manier om de beten van oogstmijten te voorkomen is het nemen van enkele voorzorgsmaatregelen. Het gras dient gemaaid te worden met laarzen aan. Ook het dragen van gesloten kleding, en dit geldt met name voor de benen, is doeltreffend, toegegeven dat dit soort maatregelen moeilijk te realiseren zijn tijdens een kampeervakantie. Zwavel in poedervorm, opgemengd met talk heeft een zeer gunstig effect. Dit mengsel kan op de huid, de kleding, het ondergoed en het beddengoed (slaapzakken) uitgestrooid worden. Lotions op alcoholbasis (kamferspiritus) kunnen verzachtend werken. Alleen bij een zeer grote concentratie aan beten is een bezoek aan een dokter nodig voor een antibiotica kuur.

Bestrijding in het grasveld

Bij een te grote overlast in tuinen is het mogelijk om het gras te behandelen met een acaricide. Leest eerst goed de gebruiksaanwijzing op de verpakking en overschrijdt nooit de dosering. Behandelt alleen de vochtige en schaduwrijke plekken. Na bestrijding is het aanbevolen om gedurende tien dagen niet op het gras te gaan liggen (dit geld ook voor huisdieren). Behandel alleen bij droog weer en op een kort gemaaid gazon.
© 2010 - 2019 Emmy-wieten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en in struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meest…
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Insecten: muggenInsecten: muggenJe ligt 's nachts op bed, en dan ineens hoor je dat vreselijke geluid rond je oren. Deze vervelende insect is vooral 's…
Dieren EHBO: InsectenbetenOok dieren kunnen last hebben van insectenbeten. Aangezien een dier ons niet kan vertellen hoe een verwonding is ontstaa…
Maatregelen tegen muggenWanneer de muggentijd is aangebroken, kan het irritante gezoem je uren uit je slaap houden. Er zijn een hoop middeltjes…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Jérôme Z., Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen de beten van de Aoutats, oogstmijt"

Reacties

G. de Wolf, 13-09-2018 17:30 #10
Het bestrijden van de jeuk is goed te doen met Nestocyl zalf of Azaron stick.

Louis Groos, 21-09-2017 16:44 #9
Woon in Zuid-Frankrijk en de mijten zitten ook op de vijgenbladeren. Ik smeer de bultjes in met Tiger balsem (red) helpt prima.

Drs H. Vroom, 21-05-2017 20:27 #8
Over de verschijnselen is iedereen vrij unaniem. De rode beestjes kun je zien en lijken op heel kleine spinnetjes, maar vooral de larven zijn onzichtbaar en ellendig. In Frankrijk zitten ze vooral in de zogenaamde heggen. Die heggen knippen dus nooit doen met blote armen, benen, handen etc. Bedek je voor het bijwerken van heggen met lange kleding, die handschoenen aan en spray die even vooraf met Deet spray, vooral waar de handschoenen ophouden en de mouwen beginnen.Na de werkzaamheden DIRECT even een douche nemen omdat de mogelijk nog aanwezige larven dan wegstromen met het water.
Mocht je toch gestoken zijn, ze marcheren op naar polsen, oksels e.d. dan helpt het gebruik van tijgerbalsem, of onctose (buiten doktersrecept verkrijgbaar in Franse apotheken), met de bestanddelen van Lidocaïne en Méfénidraniium, voor démangeaisons, piqures d'insectes. Zalf op de plaatsen smeren, werkt heel behoorlijk tegen de jeuk voor ca. 6 uuur, daarna herhalen. In huis zitten de larven niet echt vaak: goed stofzuigen, en goed schoonhouden dus.

Suzanne, 01-10-2016 22:06 #7
Ik heb zulke beten opgelopen tijden het wandelen in het bos. Nochtans had ik de nodige voorzorgen genomen: lange broek, T-shirt met lange mouwen, gepicknickt met een plastic zak om op te zitten. Waarschijnlijk ben ik met mijn handen in contact gekomen met deze oogstmijten. Ik reageer enorm allergisch op insectenbeten. Mijn buik, onder mijn armen, in de liesbreuk, in mijn hoofdharen, mijn aangezicht… honderden beten van de oogstmijt. Enorme jeuk overviel me, het waren allemaal kleine rode bultjes. Ik voelde me helemaal niet zo goed: koude rillingen… Ik ben naar de dokter gegaan van het moment dat mijn handen begonnen te zwellen tot aan mijn elleboog met daarbij een verschrikkelijke jeuk. Ik kreeg onmiddellijk cortisonezalf voorgeschreven, de nodige medicatie en een spray voor de jeuk. Er gebeurde ook een bloedafname waaruit achteraf bleek dat ik enorm reageer op zulke insectenbeten.
Na een week gaat het me pas beter en is het leed geleden.

Marrie, 28-10-2013 00:58 #6
Ook wij hebben binnens- en buitenshuis een kwelgeest die kriebel en jeuk veroorzaakt. We hebben rare donkere vlekken op de huid en -met het blote oog vrijwel onzichtbare- donkerrode verhoogde stipjes, bruine 'pitjes' en papels, met 'n pijnlijk hard wit stekeltje, angeltje in de kern. Onze jongste en ik voelen steken of beten(?), die behoorlijk venijnig kunnen zijn. Ook onze konijnen zijn gewilde slachtoffers.

Vooral hoofd, gezicht (wenkbrauwen, wimpers, ogen, in neus en oren), borst en armen jeuken. Kleding en beddengoed kriebelt en schrijnt en er zitten heel veel zwarte pluizen, haartjes, stof en sporen een motten (?), maar dan zonder gaatjes.
Op de plaats van de jeuk zit áltijd een zwart bolletje (met de microscoop te zien als een zwart draadje of een pluisje), huidschilfers met zwarte puntjes of een (dieren)haar.

In huis dwarrelt extreem veel stof en het is hier soms een orkest van kuchen en kelen schrapen. Het zit echt overal: op vochtige plaatsen, kiertjes, hoekjes, maar ook in kasten, vloerbedekking, stoffen, etenswaren, de koffieautomaat, koelkast, het hooi, planten, de afvoer van de wastafels e.d., herkenbaar aan donkere vlekken. Dagelijks liggen overal rommeltjes, pluizen en er hangt vaak een soort spinrag.

De symptomen lijken enerzijds op een plaag van een of andere (mot)mug, waarvan de larve zich inspint (wat de pluizen zou verklaren en de huidirritaties door kleding). Aan de andere kant zien we met de usb camera ontelbare zwarte puntjes die lijken op een vlo of mijt (de bruinzwarte 'pitjes' in onze huid) - b.v. van onze voormalige duif. Ook de ieniemienie mugjes/knutjes (no-see-um) in de kozijnen zouden nog een optie zijn.

Bloed- en allergieonderzoeken hebben niets opgeleverd. Dat maakt deze frustrerende zoektocht soms zó uitzichtloos. Ik móet dit oplossen, want voel me niet eens meer prettig in mijn eigen huis.

Ik hoop dat iemand die dit leest het herkent. Jammer dat ik geen foto's kan toevoegen, want 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Alvast bedankt

Sarah, 28-08-2013 14:15 #5
Ik heb nu al 4 jaar last van deze onzichtbare vijand, de bulten branden en jeuken, vooral oksels, liezen en knieholtes. Ik vermoed dat het oogstmijt is na het lezen van deze site. Maar ik heb nog nooit een beestje gezien. Vanaf half juli begint het gebijt tot ongeveer eind september. ik woon in een oud huis maar hou alles super schoon inclusief mij zelf, en ze komen dus uit de tuin waar de boel op de een of andere manier zo uit balans is dat deze beestjes mij zo belagen. Ook de kat moet het enorm ontgelden. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik ben al overal geweest en het lijkt erop dat ik de enige in Nederland ben die er zo veel last van heeft…?

S., 02-03-2012 14:31 #4
Bij ons thuis heerst het op dit moment. We zitten helemaal onder de bulten die ook flink jeuken. Wij hebben geen idee wat we er tegen moeten doen. Hete baden, je eigen helemaal scrubben, het werkt niet. In de tuin komen we op dit moment ook niet. Heeft er iemand nog tips wat we kunnen doen?

Ria Tabak, 24-08-2011 11:03 #3
Ook in Frankrijk heel veel last gehad van de aoutats. Flinke bulten die ook gingen ontsteken. Daar hebben ze wel een spuitbus (verkrijgbaar bij de apotheek) om sokken, broeken etc. in te spuiten. Dit blijft dan tot twee wasbeurten werkzaam.

G. van Geffen, 30-03-2011 21:54 #2
Vorig jaar werden wij bij ons op de volkstuin dermate lastig gevallen door de Aoutats, oogstmijt.
De jeuk is die daar door ontstaat is zo erg dat ik moeite had nog naar de tuin te gaan.
In het verleden had ik te maken net kinderen die op de speelweide vaak werden gestoken door bijen of wespen. Als middel gebruikte ik dan i.p.v azaron ammonia wat direct verlichting gaf tegen de pijn.
Daar aan terugdenkend ben ik dat ook gaan gebruiken, en ik kan zeggen, dat wil wel helpen.
Misschien is dat een tip!

G. van Geffen, 14-09-2010 21:57 #1
Afgelopen jaren hebben met mij enkele tuinliefhebbers van de volkstuin veel last gehad van insecten beten die voor ons erg hinderlijk waren. Wij hebben niet kunnen ontdekken door welke insecten wij dan wel zijn gebeten. Maar nu ik het artikel heb gelezen over oogstmijten, moet ik tot de conclusie komen dat er veel overeenkomst is met dit diertje. De beten komen bij mij vooral voor in de liesstreek of wel de randen van mijn onderbroek.
Ook bij de anderen is dat het geval. Graag verneem ik van u wat hier tegen te doen.

Infoteur: Emmy-wieten
Laatste update: 16-08-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!