Pijnlijk ongesteld, wat te doen?

Zo goed als iedere vrouw heeft last van de maandelijkse periode. Soms is het alleen maar irritant, of ronduit vervelend, maar het kan ook zeer pijnlijk worden wanneer de baarmoeder zich verschoont. Er zijn gelukkig verschillende manier om menstruatieklachten tegen te gaan. Welke methode het beste bij u past is afhankelijk van hoe vaak pijn optreedt en hoe zwaar deze zijn. Verder speelt een eventuele kinderwens mee.

Directe behandelingen

Wanneer u slechts een keer in de paar maanden echt pijn heeft aan uw periode, dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen. Meer pijn komt vaak door grote temperatuursschommelingen, veel stress of een verzwakt immuunsysteem. Het treed dus bijvoorbeeld op na vakanties, in drukke periodes in uw leven of na een ziekte. Dit zijn nu net de periodes waarin ziek zijn erg slecht uitkomt! Er zijn een aantal behandelingen tegen de pijn die direct toe te passen zijn en direct resultaat hebben. Deze zijn bewegen, warmte en pijnstillers.

Bewegen

Door te blijven bewegen bespoedigt u het doorlopen van het bloed en het slijm. De pijn zal afnemen en sneller over gaan. Vooral wandelen en fietsen zijn aan te raden, aangezien u hierbij rechtop blijft staan, en het geen intensieve sporten zijn. U kunt het gemakkelijk langer volhouden mocht dat nodig zijn. Bij hevige pijn lijkt op bed gaan liggen het meest aantrekkelijke om te doen, maar hierdoor verergert de situatie alleen maar.

Warmte

Warmte wil ook goed helpen tegen menstruatiepijnen. U kunt ís avonds bij het slapen gaan een warme kruik meenemen en deze tegen de onderbuik aanleggen. Een warm bad nemen, of gewoon een hete kop thee kan de pijn soms ook verlichten.

Pijnstillers

Voor op korte termijn kan het gebruik van pijnstillers een oplossing bieden. Diverse producten kunnen de pijn verlichten. Veel hiervan zijn gewoon bij de drogist verkrijgbaar, zoals paracetamol en aspirine. Het is echter niet aan te raden deze middelen lang en veel te gebruiken, omdat gewenning en zelfs verslaving op kan treden.

een ibuprofenverpakking / Bron: Donmike10, Wikimedia Commons (Publiek domein)een ibuprofenverpakking / Bron: Donmike10, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Behandelingen op langere termijn

Wanneer u iedere maand last heeft van pijn tijdens de stonden kunt u het beste overschakelen op een middel dat op de langere termijn werkt. Doe dit altijd in overleg met uw (huis)arts, deze kan u adviseren over welk middel het meest geschikt is voor u en in de gaten houden of er geen bijwerkingen optreden.

Ibuprofen

Ibuprofen bevat de stof ibuprofen, een sterk pijnstillend middel. Het werkt overigens ook ontstekingsremmend en koortsverlagend. Verder zorgt ibuprofen voor een verminderd bloedverlies tijdens de menstruatie van ongeveer een kwart. Ibuprofen is zowel af en toe te gebruiken, zodra de pijn begint, als vaker, bijvoorbeeld maandelijks. Denk er bij regelmatig gebruik wel om dat het een pijnstiller blijft. Verslaving en gewenning kunnen optreden. Langdurig gebruik is alleen aan te raden in overleg met een arts.
Ibuprofen is verkrijgbaar in verschillende vormen, zoals capsules, korrels, drank en zetpillen. Het wordt verkocht onder de merknamen Advil, Antigrippine Ibuprofen, Femapirin, Nurofen, het merkloze Ibuprofen, Ibosure, Brufen, Zafen. De laatste drie zijn alleen op recept verkrijgbaar.

De pil Een anticonceptiepil kan sterk helpen bij het verminderen van de pijn. De bloedingen zullen vrijwel altijd minder hevig worden door het gebruik van de pil. Verder heeft het als voordeel dat de periodes controleerbaar worden. Een anticonceptiepil is uiteraard niet te gebruiken als u kinderen wilt. Verder is de pil een goede, blijvende oplossing. Immers, hij wordt iedere maand geslikt. De pijn wordt niet eenmalig bestreden, maar blijvend.
Beginnen met de pil gaat altijd in overleg met een huisarts. Vraag niet om een strip van een vriendin of familielid, maar zorg ervoor dat een arts de eerste periode in de gaten kan houden.
© 2010 - 2020 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Menstruatieklachten: wat kun je hieraan doen?Menstruatieklachten: wat kun je hieraan doen?Veel vrouwen hebben klachten wanneer ze ongesteld zijn, zoals buikkramp, hoofdpijn, pijnlijke borsten en pijn in de onde…
Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?Bij ieder meisje gaat het een keer gebeuren. Je wordt voor het eerst ongesteld! Op school of door je moeder, is je het w…
Je menstruatiepijn bestrijden met de VagithermVeel vrouwen hebben maandelijks last van nare buikkrampen wanneer zij ongesteld zijn. De meeste vrouwen zullen rond die…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…

Wat te doen tegen de beten van de Aoutats, oogstmijtMuggensteken, vlooienbeten maar ook mijten kunnen huidirritatie veroorzaken. Wat te doen tegen de jeuk en een geïrriteer…
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org http://www.xs4all.nl/~bondtje/ibuprofen.htm
  • Afbeelding bron 1: Donmike10, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Pijnlijk ongesteld, wat te doen?"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: Augustus 2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!