InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Insecten: muggen

Insecten: muggen

Insecten: muggen Je ligt 's nachts op bed, en dan ineens hoor je dat vreselijke geluid rond je oren. Deze vervelende insect is vooral 's zomers actief.

Inhoud

Muggen

Er zijn zo'n 2500 verschillende soorten muggen in de wereld. De bekendste soorten zijn de gewone steekmuggen (Culex pipiens L.), geringde steekmuggen (Culiseta annulata Schrank) en malariamuggen (Anopheles maculipennis Meig). In Nederland en België zijn er meer dan 20 van bekend. Muggen verspreiden ook ziekten zoals bekend Malaria en Gele koorts. Iedereen kent wel dat vreselijke gezoem rond je oren en die jeukende bulten. Sommige mensen zijn allergie's voor muggensteken. Die kunnen er goed ziek van worden. Muggen leven in het algemeen op de plek waar water is. Daar leggen ze hun eitjes die na 2-5 dagen uitkomen. Voordat ze eitjes leggen zuigen ze eerst bloed op bij mensen om ze te kunnen leggen.

Muggenbulten

Sommige mensen zijn allergie's voor muggensteken en ontstaat er een hele heftige reactie. Het gaat enorm jeuken, wordt knalrood en zwelt op. Het is nooit leuk om die dingen te hebben omdat ze ontzettend jeuken. Deze bulten ontstaan als een mug jou heeft geprikt en spuug achterlaat in je huid, deze spuug bevat een eiwit waar je lichaam op reageert waardoor er een bult ontstaat.

Verschijnselen

  • Heel erge jeuk
  • Rode bult na 24 uur
  • Blaasjes
  • Blaren
  • Kan allergische reactie veroorzaken
  • Zwelling

Besmetting

Sommige soorten muggen kunnen bepaalde ziekten overbrengen zoals Malaria, Gele koorts en Knokkelkoorts (komt niet vaak voor in Nederland).
  • Malaria: Dit is een parasiet die door het steken in je lichaam komt. Deze parasiet vermenigvuldigt zich in het lichaam eerst naar de lever en daarna naar de rode bloedcellen. Je moet er snel bij zijn, want deze parasiet kan tot dodelijke gevolgen leiden. Deze ziekte komt vooral voor in Midden-Afrika.
  • Gele koorts: Dit is een infectieziekte zie door een mug wordt verspreid. Deze ziekte komt vooral voor in Midden-Afrika/Zuid-Afrika. Alleen de muggen Aedes aegypti of Aedes africanus kunnen deze overbrengen. Dit virus komt oorspronkelijk bij apen vandaan.
  • Knokkelkoorts: Deze ziekte krijgt u door een steek van een vrouwelijke Aedes-mug. Het verspreid zich zeer snel in het lichaam. Als kinderen deze ziekte krijgen is er een groot risico dat ze eraan overlijden.

Hulpmiddelen

  • Azaron: Dit verzacht de pijn, helpt bij insectensteken en ook kwallensteken en is verkrijgbaar bij de drogist.
  • Deet: Dit middel houdt insecten op afstand, insecten vinden dit een onaangename geur, is verkrijgbaar als lotion, gel, huidspray of huidstift, is verkrijgbaar bij de drogist.
  • Ui: Als je bent gestoken, een ui over de bult heen wrijven (werkt ook goed bij wespen- of bijensteken).
  • Vitamine B: Als je deze gaat slikken, wordt je niet meer gestoken omdat muggen dit een onaangename geur vinden van het lichaam.
  • Ventilator: Muggen houden niet van wind! En blijven daar dus vandaan.
  • Klamboe: Als je een klamboe om je bed hangt, komen muggen daar niet doorheen.
  • Citronella: Muggen vinden de geur van citroen erg onaangenaam.
Gerelateerde artikelen
Help, gestoken door een mug!Help, gestoken door een mug!Je kent ze wil, die kleine zoemende beestjes die ontzettend op je zenuwen werken. Die beestjes waar niets tegen te begin…
Wespensteek / insectensteekMuggen, vlooien, wespen, bijen, mieren, teken en steekvliegen zijn insecten die bijten of steken. Insecten steken uit ze…
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Mug is niet gek op lekker bloed, maar wel op tenenEen prikkende en zoemende mug. De mug verstoort niet alleen vaak mensen hun nachtrust, hij brengt ook ziekten over. En v…
Wat te doen tegen muggenbeten?Wat te doen tegen muggenbeten?Met de eerste warme dagen komen ook weer de insecten tevoorschijn. Heel vervelend zijn de muggen die onmiddellijk op zoe…
Bronnen en referenties
  • http://www.dpc-services.nl/p_ongediertebestrijding_muggen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gele_koorts
  • http://www.azaron.nl/
  • http://weblog.zoover.nl/vakantie-tips/10-tips-tegen-muggen/

Reageer op het artikel "Insecten: muggen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!