InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rosacea, is te verminderen!

Rosacea, is te verminderen!

Rosacea, voor velen een onbekende aandoening behalve voor diegene die het hebben. Het is een ernstige huidaandoening in het gezicht, dat bestaat uit een felrode huid met bultjes en puistjes. Hoewel rosacea nooit helemaal zal verdwijnen kun je je door je er goed in te verdiepen voor een groot deel van af zijn. Je huid en je gevoel zullen er een stuk op voorruit gaan.

Rosacea en de symptomen

Rosacea is een erg sterke onplezierige huidafwijking in het gezicht. Rosacea staat voor “zo rood als een roos”, en is te zien aan de felrode wangen en/of neus. Dit gaat het gepaard met puistjes en bultjes. Rosacea komt op latere leeftijd voor, vaker bij vrouwen dan bij mannen.

Het is een erg hardnekkige aandoening, maar als je je er goed in verdiept goed te behandelen. Deze aandoening is niet schadelijk voor de gezondheid maar kan psychisch een belemmering vormen.

Rosacea komt in 3 fasen:
  • Fase 1: In deze fase kan men erg gaan blozen, soms uren lang. Er komen kleine bloedvaatjes te voorschijn die niet meer weg gaan. Water en kou kunnen een pijnlijke reactie geven.
  • Fase 2: Naast roodheid gaan er bultjes en puistjes ontstaan. Tevens worden de poriën in het gezicht beter zichtbaar.
  • Fase 3: De puistjes en bultjes worden groter en dikker. De huid is erg ruw en kan pijnlijk worden. Bij sommige gaat het gepaard met vervorming van het gezicht.

Er is geen oorzaak waarom de een wel en de ander geen rosacea krijgt. Er zijn wel factoren die deze aandoening zeer beïnvloeden. Een aantal van deze factoren zijn:
  • Voeding
  • Geneesmiddelen
  • Klimaat
  • Overgevoeligheid
  • Infecties
  • Stress

Voeding en rosacea

Rosacea word erg beïnvloed door voeding. Zo verergeren alcohol en pittige kruiden de verwijding van bloedvaatjes in het gezicht. Andere voedingsmiddelen die een slechte invloed hebben op rosacea zijn chocola, suikers, te veel koolhydraten en verzadigde vetten. Bij sommige mensen heeft ook koffie een slechte invloed. Het drinken van veel water draagt bij aan een mooiere huid.

Er valt heel erg veel te leren over rosacea & voeding. Het is daarom aan te raden je er goed in te gaan verdiepen. Dit kan namelijk het ergste rosacea doen verwijderen. Voor mensen met rosacea is het belangrijk uiterst gezond te leven, wil je er voor het grootste deel van af zijn.

Behandelingen

Er zijn verschillende behandelingen voor rosacea. Waarschijnlijk zal de huisarts je doorverwijzen naar de dermatoloog, die de rosacea zal gaan behandelen.

De volgende behandelingen zijn er:
  • Antibiotica (Minocycline)
  • Metronidazolcrème of gel (bijvoorbeeld Rozex)
  • Laser therapie

Tips

Een aantal goede tips die hier gegeven zullen worden die erg belangrijk zijn voor de vermindering van rosacea:
  • Slik vitamine C en B (vooral B6) complex
  • Slik elke dag L-lysine. (aminozuur voor gezonde huid)
  • Drink veel water
  • Eet gezond
  • Doe een allergie test of je bepaalde intolerantie hebt voor bepaalde voeding/parfum
  • Gebruik veel anti-oxidanten
  • Gebruik hyperallergenen producten
  • Smeer je gezicht elke dag in met zonnecrème
  • Voorkom blootstelling aan erg zonlicht
  • Wrijf niet in je gezicht, dep altijd

Rosacea is een erge huidaandoening maar je kunt het verminderen. Medicijnen zullen altijd hebben maar hebben geen blijvend effect. Door bovenstaande tips en aanwijzingen te volgen zul je een mooiere huid krijgen met minder of geen rosacea. Je zult discipline nodig hebben maar uiteindelijk is het het allemaal waard.
© 2010 - 2019 Bruchemm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans, ook bekend als 'pyoderma faciale', is een zeldzame, ernstige variant van rosacea en wordt gekarakteri…
Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea is een frequent voorkomende chronische huidaandoening, met als belangrijkste symptomen: een brandend of tintelen…
Acne rosacea: volwassenenacneAcne rosacea: volwassenenacneDacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aand…
Couperose: rode bloedvaatjes in het gezichtCouperose: rode bloedvaatjes in het gezichtCouperose komt vaak voor, vooral bij ouderen en dan met name vrouwen. Op de huid van het gezicht komen vele kleine zicht…
Ziektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebbenZiektes en aandoeningen die blozen tot gevolg hebbenWanneer iemand bloost betekent dit niet automatisch dat hij of zij verlegen, angstig of gestrest is. Soms wordt blozen n…
Bronnen en referenties
  • www.verbanrosacea.com

Reageer op het artikel "Rosacea, is te verminderen!"

Infoteur: Bruchemm
Gepubliceerd: 13-07-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!