InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Couperose: rode bloedvaatjes in het gezicht

Couperose: rode bloedvaatjes in het gezicht

Couperose: rode bloedvaatjes in het gezicht Couperose komt vaak voor, vooral bij ouderen en dan met name vrouwen. Op de huid van het gezicht komen vele kleine zichtbare bloedvaatjes voor; het bloed verdwijnt er niet meer uit en het gezicht ziet er voortdurend rood uit. Vooral bij de neus, op het voorhoofd en de wangen ziet men dit vaak. Het wordt veelal als ontsierend ervaren, maar er zijn behandelingen voor.

Wat is couperose?

Couperose is een aandoening van de gezichtshuid waarbij rode vlekken ontstaan. Die vlekken zijn in feite een toegenomen aantal kleine bloedvaatjes die bovendien zijn uitgezet. De plaatsen waar dit vooral voorkomt zijn de neus, het voorhoofd en het gebied van de wangen. De bloedvaatjes zijn als streepjes of kronkels zichtbaar, het bloed blijft erin achter en de vaatjes schijnen door de huid heen. Als deze aandoening heel hevig is kan het gezicht er helemaal rood uitzien. De aandoening ontstaat in een tijdsbestek van een paar weken of maanden. De aandoening kan geen kwaad maar wordt vaak als hinderlijk en ontsierend ervaren.

Bij wie komt couperose voor?

Couperose komt vooral bij mensen van middelbare leeftijd voor, meestal vrouwen. De aanleg voor couperose is deels erfelijk, en daarbij zijn het vaak mensen met een lichte huid bij wie het voorkomt. Ouderen hebben meer kans dan jongeren, en mensen die vaak in de buitenlucht zijn geweest hebben een grotere kans dat zij het krijgen door de invloed van UV straling.

Verschijnselen van couperose

De roodheid kan erger worden door het drinken van koffie, thee of alcohol en door het eten van gekruid voedsel. Couperose kan als verschijnsel op zichzelf voorkomen maar het kan ook een gevolg zijn van acne rosacea, een huidaandoening waarbij ontstekingen voorkomen. Naast de rode vlekken die zijn ontstaan kunnen dan ook puistjes voorkomen. Soms kan er een ontsteking van het oogslijmvlies ontstaan, die pijnlijk kan zijn. De huid met couperose kan erg gevoelig zijn en voelt vaak strak aan, en reageert erg op temperatuurschommelingen.

De behandeling van couperose

Couperose gaat niet vanzelf over. Er zijn verschillende behandelingen voor en welke geschikt is hangt af van de ernst ervan. Hierbij gaat het om de volgende mogelijkheden:
  • lasertherapie: hierbij worden oppervlakkige bloedvaatjes dichtgeschroeid
  • flitslamp: lijkt op een laserbehandeling
  • thermocoagulatie:via een dunne naald wordt een radio frequentie signaal in het weefsel gestuurd, die wordt heel even warm waardoor de couperose verdwijnt; qua pijn wordt het vergeleken met het weghalen van haartjes in het gezicht.

Deze behandelingen kunnen in een privékliniek die hierin gespecialiseerd is gedaan worden of bij een huidtherapeut. Ze zijn nogal kostbaar, daarbij vergoeden de ziektekostenverzekeringen ze meestal niet. Er bestaan ook speciale cosmetica die de roodheid kunnen camoufleren, kies er een zonder parfum en op waterbasis. Als er ontstekingen voorkomen kan er ook een kuur antibiotica voorgeschreven worden.

Wat wel en niet te doen bij couperose

  • Was bij voorkeur met lauw water, vermijd extreme watertemperatuur
  • Droog deppen in plaats van wrijven
  • Niet doen: scrubben, zeep gebruiken; gebruik eventueel een zeepvrije wasemulsie
  • Gebruik een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor, zonder parfum
  • Ga naar de dokter als er ontstekingen in de huid voorkomen, er kan dan antibiotica worden gegeven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea is een frequent voorkomende chronische huidaandoening, met als belangrijkste symptomen: een brandend of tintelen…
Acne rosacea: volwassenenacneAcne rosacea: volwassenenacneDacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aand…
Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?Omdat aandoeningen en/of afwijkingen in het gezicht, letterlijk een blikvanger zijn, kunnen ze voor veel problemen zorge…
Rosacea symptomen: rode kleur wangen, neus & vlekken gezichtRosacea symptomen: rode kleur wangen, neus & vlekken gezichtRosacea is een courante rode, acne-achtige, goedaardige, chronische huidaandoening die vele mensen van jong tot oud, maa…
Rode vlekken of couperoseWie last heeft van rode vlekken of couperose in het gezicht lijkt iets onschuldigs te hebben, maar deze vlekken lijken v…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl
  • http://www.huidinfo.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Couperose

Reageer op het artikel "Couperose: rode bloedvaatjes in het gezicht"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 29-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huid
Medische informatie…
Schrijf mee!