Versterken van je immuunsysteem: wat kun je doen?

Je immuunsysteem is vitaal voor het goed functioneren van je lichaam. Met een zwak immuunsysteem valt je lichaam al snel ten prooi aan allerlei ziekten. Het is de verdediging van je lichaam. Het is daarom heel belangrijk deze goed te onderhouden en je immuunsysteem aan te sterken. Er zijn vele handelingen die hierbij kunnen helpen.

Rust genoeg

Waarschijnlijk een van de belangrijkste dingen die je moet doen om je immuunsysteem niet omlaag te halen is genoeg rusten. Rust is essentieel voor je lichaam. Zonder rust raakt je lichaam uitgeput en komt je immuunsysteem veel sneller in de gevarenzone. Je moet rusten zodat je lichaam zich kan herstellen van de lichamelijke en mentale stress die oploopt in het dagelijkse leven. Het is dan ook erg belangrijk om zeker 8 uur rust per dag te nemen.

Voeding

Ook je voeding heeft een groot effect op je immuunsysteem. De grootste boosdoener die hierbij hoort is suiker. Suiker heeft bijna nooit een goed effect op je immuunsysteem. Mensen die heel veel suiker binnenkrijgen kunnen op langer termijn sneller last krijgen van verkoudheden en griep. De sleutel is gezond eten.

Fruit en groenten is dan weer heel erg goed om je immuunsysteem op te krikken. Beide zorgen dat je een grote hoeveelheid vitamine-C binnenkrijgt. Vitamine-C is veruit een van de belangrijkste stoffen in je lichaam die je immuunsysteem bevorderen. Het is dan ook aangeraden om zeker 5 stukken fruit per dag te eten. Neem ook altijd een portie groenten bij het eten.

Beperk je alcoholconsumptie

Alcohol brengt je lichaam op allerlei manieren in gevaar. Het brengt je lichaam in gevaar omdat het je berooft van de nodige mineralen en vitaminen. Hierdoor functioneert je immuunsysteem minder goed. Alcohol vermindert ook de werking van witte bloedcellen op het lichaam. Hierdoor kan je lichaam zich minder goed weren tegen bacteriën en virussen.

Overgewicht

Overgewicht heeft een negatieve invloed op het immuunsysteem. Door een teveel aan vet kunnen de witte bloedcellen zich moeilijker vermenigvuldigen. De witte bloedcellen kunnen daardoor moeilijk naar de plaats reizen waar het nodig. Het maakt natuurlijk ook uit welke leeftijd je hebt, hoe je genen zijn en of gezond eet of niet. De beste manier om je immuunsysteem hierbij aan te pakken, is het aanpakken van je overgewicht.

Een gezonde levensstijl

Het is belangrijk om een gezonde levensstijl te hebben. Bovenstaande factoren hebben allemaal een invloed op je immuunsysteem, maar een van de belangrijkste dingen voor je immuunsyteem is niet alleen rust en voeding. Het is ook belangrijk om veel te sporten. Als je veel aan sport doet, krik je niet enkel je immuunsysteem op, maar je ontwikkeld ook een barrière tegen een heleboel andere kwalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Versterken van je immuunsysteem: wat kun je doen?"

Reacties

Maria Pijnenburg, 06-05-2014 22:53 #2
Ik heb een axionale demyliserende polyneuropthie wat kan ik doen om mijn immuunsysteem te versterken? en deze teruggang van mijn gevoelloosheid stil te zetten
geen gevoel in armen tot elleboog, en geen gevoel in benen tot boven de knieen.
als hier een oplossing voor is wil ik hierin heel ver gaan.
Met Vriendelijke Groet
maria Pijnenburg

Eefje, 09-01-2014 20:25 #1
5 stukken fruit? En wat denk je dat daar in zit. Juist, suiker!

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: Maart 2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 2
Schrijf mee!