InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tips voor een zuinig leven

Tips voor een zuinig leven

Zuinig leven is voor veel mensen onder ons volgens mij veel lastiger dan dat het klinkt. Het klinkt zo makkelijk maar het is toch maar weer makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe voorkom je impulsaankopen?

Om het aantal impulsaankopen zoveel mogelijk te beperken kan je jezelf het beste huishoudgeld geven. Huishuisgeld is een bepaald bedrag per week wat je van jezelf mag besteden. Dit heb je contant in je portemonnee. Als je jezelf huishoudgeld geeft houd je je aan dit bedrag en laat je je pinpas vaker thuis. Als het geld op is, is het op en dan mag je niet weer opnieuw geld pinnen. Hier is wel discipline voor nodig maar je zult zien, dat als je je hier ook daadwerkelijk aan houd, het ook echt werkt.

Als je op het punt staat om iets te kopen vraag jezelf dan eerst af of het ook echt nodig hebt. Is het antwoord nee, dan koop je het gewoon niet.

Boodschappen doen

Boodschappen is ook vaak een moment waarop een heleboel mensen het niet kunnen laten om impulsaankopen te doen. Zorg ervoor dat je van tevoren weet hoeveel je maximaal uit mag geven. Het kan ook helpen als je van tevoren thuis een boodschappen briefje maakt. Als je je hier strikt aan houd kan je de impulsaankopen weerstaan. Een boodschappenlijstje heeft meerdere voordelen. Je vergeet niks mee te nemen maar doordat je op het briefje kijkt ga je bewuster op zoek naar de dingen die je nodig bent en zo is de verleiding ook vaak minder groot om dingen te kopen die je niet nodig bent. Als je het boodschappen doen beperkt tot 1 a 2 keer in de week heb je ook maar 1 a 2 keer in de week de kans om de verleiding niet te kunnen weerstaan.

Aanbiedingen

In een supermarkt heb je geregeld aanbiedingen die ook echt de moeite waard zijn. Bekijk als je de winkel binnen komt eerst deze aanbiedingen. Wie weet zit er iets tussen wat je nodig bent. Ga alleen op een aanbieding in als je het ook daadwerkelijk nodig bent. Als je het toch veel nodig bent kan je er gelijk genoeg van inslaan.

Er zijn ook vaak aanbiedingen die de helft goedkoper zijn in verband met houdbaarheid. Dit doen ze dan goedkoper weg zodat ze ook deze producten kwijtraken en hier kan jij natuurlijk weer mooi van profiteren. Als je het product dezelfde dag nog opmaakt maakt het niets uit of het product tot de volgende dag houdbaar is of niet.

In de supermarkt vind je ook wel merkloze producten of het huismerk van het product. Het huismerk is verschillend per supermarkt. Elke supermarkt heeft een eigen huismerk wat altijd goedkoper is dan merkproducten. Wat ook helpt is in grote hoeveelheden tegelijk inkopen. Alles wat je in kleinere hoeveelheden koopt in over het algemeen in verhouding namelijk altijd duurder.

Als je zo nu en dan een praatje maakt met het winkelpersoneel van de winkel waar je altijd je boodschappen doet, kan je ze vragen stellen over welke producten wanneer goedkoper worden .

Overig

Denk minimaal een dag na als je op het punt staat om een aankoop te doen die duurder is dan ongeveer vijftien euro. Pas als je de volgende dag nog steeds van mening bent dat je het perse moet hebben, koop het dan pas. Dit kan je uiteindelijk op jaarbasis heel veel geld schelen.

Neem eten en drinken mee naar school of naar je werk in plaats van elke keer eten en drinken te kopen in een van de duurdere restaurants. Het eten en drinken in is de schoolkantine en in restaurantjes altijd veel duurder dan gewoon in de supermarkt. Als je dan toch zo nodig lekkere broodjes wilt kopen, koop ze dan in de supermarkt.

Als je niet precies weet hoeveel je per maand uitgeeft aan verschillende dingen zou je een periode achter elkaar bij kunnen houden wat je wanneer uit geeft. Zo krijg je inzicht in wat je uitgeeft en aan de hand daarvan zou je kunnen kijken waar je je geld beter niet aan uit kunt geven.

Kijk uit met contant geld in de portemonnee. Als je veel contant geld in de portemonnee hebt zal je dit ook eerder uit gaan geven. Zorg ervoor dat je nooit veel meer contant geld bij je hebt dan dat je nodig bent.

Lees verder

© 2011 - 2020 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoper boodschappen doenMet veel haast boodschappen doen kost u meer geld. Door goed te kijken en vergelijken kunt u eenvoudig 10 besparen op b…
Geld besparen met boodschappen doenVoordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je lat…
Vijf tips om goed en zuinig met je geld om te gaanVijf tips om goed en zuinig met je geld om te gaanGoed en zuinig met je geld omgaan; veel mensen doen dit al en zijn hier dagelijks mee bezig. Toch zijn er nog steeds een…
Geld besparen: BoodschappenGeld besparen: BoodschappenTegenwoordig zijn de boodschappen duurder dan ooit tevoren en mensen schrikken elke keer weer bij de kassa. Hoe kun je n…
Bronnen en referenties
  • Boek zuinig leven voor dummies

Reageer op het artikel "Tips voor een zuinig leven"

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: 10-03-2011
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!