Koolhydraten en snelle suikers

Koolhydraten en snelle suikers Koolhydraten, wat gehaald wordt uit zetmeel en suikers, zijn essentieel als energiebron voor je lichaam. Snelle suikers kunnen wel een verkeerde uitwerking op je hebben. Hierbij tekst en uitleg over het belang van suikers voor je lichaam.

Energiebron

Koolhydraten zijn enorm belangrijk voor je lichaam en in een uitgebalanceerd voedingspatroon leveren koolhydraten zo’n veertig procent van de energie die je dagelijks nodig hebt. Van deze koolhydraten vormen suikers zo’n 22% van de benodigde energie en zijn je hersenen en de rode bloedcellen zelfs afhankelijk van suiker als brandstof.

Juiste hoeveelheden

Je zou haast zeggen dat het voor zich spreekt dat je de suikers in de juiste hoeveelheden binnen moet krijgen om er niet dik van te worden, toch is dit niet altijd even vanzelfsprekend. De “onzichtbare suikers” spelen hier een nadrukkelijke rol in.

Er zijn 3 soorten koolhydraten:
  • monosacchariden, zoals fructose
  • disacchariden, zoals lactose
  • polysacchariden, zoals zetmeel en glycogeen

Welke suikers

Strikt genomen heb je de toegevoegde suikers en de benodigde of nuttige suikers. De benodigde of nuttige suikers betreft de natuurlijke suikers die je in producten vindt die ook andere benodigde of nuttige stoffen bevatten, denk hierbij aan vitamines en mineralen. Als voorbeeld fructose in fruit en lactose in melkproducten. Daarnaast heb je de toegevoegde suikers. Het betreft hier kristalsuiker of rietsuiker in producten die weinig tot geen benodigde of nuttige stoffen bevatten. We noemen dit ook wel “lege calorieën”. Denk hierbij aan het suiker in de frisdrank, een koekje of gebakje etc.

Snelle suikers (eenvoudige suikers)

Deze snelle suikers worden snel opgenomen en zorgen voor een hoge bloedsuikerpieken en diepe dalen. Hierdoor neemt de behoefte aan deze suikers ook steeds mee toe. Spreekt voor zich dat het niet echt goed is zo veel van deze snelle suikers binnen te krijgen. Is het niet voor het toenemen van het lichaamsgewicht dat is het sowieso niet goed voor de tanden.

Je ziet bij intensieve sport nog wel eens dat men na het sporten dit soort suikers tot zich neemt en dat is bewust om snel weer op een normaal niveau uit te komen.

Langzame suikers (meervoudige suikers)

Suikers in producten zoals aardappelen, brood en pasta (zetmeel) worden veel langzamer opgenomen in het bloed. Hiermee kun je langer doen, de verzadiging hiervan is hoger en zal je derhalve niet snel meer suikers tot je willen nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koolhydraten en snelle suikers"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-08-2009
Subrubriek: Dieet
Special: Magere maaltijden
Medische informatie…
Schrijf mee!