InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Informatie over een zinktekort in het lichaam

Informatie over een zinktekort in het lichaam

Informatie over een zinktekort in het lichaam Er wordt beweerd dat 31% van de mensen vaak zonder dat ze dat weten een tekort aan zink hebben. Daarbij heeft iedereen zink nodig. Het speelt een rol in diverse lichaamsprocessen, waaronder de wondgenezing en het immuunsysteem. Ook planten en dieren hebben zink nodig om te kunnen (over)leven. Zink wordt gezien als een essentieel sporenelement. Zink is te vinden in iedere lichaamscel, in ieder orgaan, in alle botten en alle spieren. Een tekort aan zink kan onder andere leiden tot diarree, longontsteking en malaria.

inhoud

Oorzaken van een tekort aan zink

Een zinktekort kan ontstaan door verschillende factoren. Zo kan een dieet hoog in fytinezuren (wat onder andere in granen zit) zorgen voor een verminderde opname van zink. Maar ook chronische ziektes in onder andere de darmen kunnen zorgen voor een verminderde opname. Mensen met allergieën eten wellicht te eenzijdig en krijgen daardoor minder mineralen en ook sporenelementen zoals zink binnen met hun voedsel. Baby's, kinderen, mensen die veel sporten, zwangere vrouwen en ouderen zijn allemaal mensen die meer zink in hun dieet nodig hebben als normaal. Zij kunnen bij te weinig zink in hun dieet dus eerder een tekort oplopen.

Kenmerken van een tekort aan zink

Er bestaan een aantal kenmerken van zinktekort. Zo kan je dan last hebben van:
  1. een slecht werkend immuunsysteem
  2. allergieën en intoleranties
  3. neurologische klachten
  4. diarree
  5. dun haar
  6. lekkende darm
  7. acne en huidproblemen
  8. problemen met smaak of ruiken
  9. vermoeidheid
  10. witte vlekken op de nagels of zachte nagels

Het testen op een zinktekort

Een vrij algemene test om te kijken of er sprake is van een zinktekort is het verschijnsel dat veel mensen in dat geval last kunnen krijgen van witte puntjes of vlekken op de nagels. Maar ook mensen die dit niet hebben kunnen last hebben van een zinktekort.
Een zinktekort kan ook worden aangetoond door zincatest in te nemen. Dit is een middel van Lamberts. Hiervan neem je 5 ml in samen met 60 ml water. Spoel dit mengsel door de mond. Smaakt het naar water dan heb je zeker een zinktekort. Ook bij een lichte smaak is er nog sprake van een zinktekort. Proef je duidelijk dat je iets in de mond rondspoelt dan is er geen sprake van een zinktekort.

Welk voedsel bevat veel zink?

In bepaald voedsel is best veel zink te vinden. Je kunt daarbij denken aan:
  • oesters en zeefruit
  • pompoenzaden
  • vlees van met gras gevoerde koeien of schapen
  • allerlei noten zoals pecannoten, paranoten en cashewnoten
  • melkkefir
  • kip
  • spinazie
  • cacao

Dosering

Vanaf 18 jaar en ouder hebben mannen ongeveer 11 mg zink per dag nodig en vrouwen circa 9 mg zink per dag. Om een tekort aan te vullen kan je het eten aanpassen door meer producten met zink te eten of een aantal maanden 15mg tot 30 mg zink per dag in te nemen. Let er dan wel op dat je ook koper aanvult, want zeker bij langere inname van extra zink bestaat er een kans op tekorten aan koper. Dit komt omdat koper en zink elkaars antagonisten zijn. Dus een hoog koper gehalte gaat samen met een laag zinkgehalte en andersom. Ook kinderen hebben natuurlijk zink nodig, alleen is de dosering dan lager. Zwangere vrouwen en borstvoedende vrouwen hebben extra zink nodig, ongeveer 3 mg meer dan leeftijdsgenoten die niet zwanger zijn of de borst geven.

Zink supplementen

Deze supplementen zijn verkrijgbaar in capsulevorm, als tablet, als zuigtablet en als spray. Ook zijn er diverse mogelijke zinkverbindingen. Zoals bijvoorbeeld zinkoxide, zink picolinaat, zink chelaat etc. Het best opneembaar zijn altijd de organisch gebonden zinkverbindingen zoals picolinaat en chelaat. Let er dan wel op, dat je niet teveel zink inneemt. Teveel is namelijk niet gezond. Ook zijn er mensen die maagklachten kunnen krijgen van de inname van zinktabletten of capsules. Neem dan het zinksupplement samen in met wat voedsel. Als je extra ijzer inneemt, is het verstandig het ijzer niet tegelijk in te nemen met de suppletie van zink. Deze beïnvloeden namelijk elkanders opname in het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over een zinktekort in het lichaam"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 19-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Belangrijke voedingstoffen
Medische informatie…
Schrijf mee!