InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tips om je immuunsysteem te versterken

Tips om je immuunsysteem te versterken

Tips om je immuunsysteem te versterken Een mens wordt gemiddeld 3,5 keer per jaar verkouden, waarbij er een beroep wordt gedaan op ons immuunsysteem. Door allerlei factoren krijgt je lichaam heel wat te verduren, bijvoorbeeld door virussen, bacteriën, stress, gifstoffen, luchtvervuiling, suikers en negatieve gedachten. Een goed werkend immuunsysteem beschermt je tegen allerlei indringers, waardoor je zonder moeite de winter kunt doorkomen. Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om je immuunsysteem optimaal te beschermen.

Het immuunsysteem

Het lichaam beschikt over een verdedingssysteem dat 24 uur per dag werkzaam is om indringers zoals bacteriën en virussen te bestrijden en afvalstoffen op te ruimen. Wanneer indringers erin slagen om naar binnen te dringen, zal je lichaam dit bestrijden. Dit uit zich door bijvoorbeeld koorts, ontsteking, verkoudheid of griep. Gemiddeld is een mens 3,5 keer per jaar verkouden, met name in de herfst en winter. Je weerstand heeft niet optimaal gewerkt, maar zal de strijd aangaan met de indringers.

Bedreigingen

Door de moderne samenleving krijgt het lichaam heel wat te verduren en wordt het steeds blootgesteld aan negatieve factoren zoals: stress, gifstoffen, luchtvervuiling, suikers, bacteriën, virussen, parasieten en negatief denken. Dit zijn allemaal verschillende factoren die het immuunsysteem verzwakken. Bij een goed functionerend immuunsysteem ben je beschermd en zul je er niet ziek, zwak of misselijk van worden. Je kunt er zelf een hoop aan doen om je weerstand optimaal te beschermen.

Slaap voldoende

Heel veel mensen gunnen zich te weinig slaap of hebben slaapproblemen. Een goede nachtrust is van essentieel belang om een goed werkend immuunsysteem te behouden. Tijdens de slaap, met name de diepe slaap herstelt het lichaam zich en worden er antilichamen aangemaakt, die indringers bestrijden. Door slaaptekort ben je niet alleen erg moe, maar heb je ook nog eens een verminderde weerstand.

Stress vermijden

Stress kan je immuunsysteem negatief beïnvloeden. Je kun er somber en depressief van worden en het kan leiden tot lichamelijke klachten zoals vermoeidheid, spierpijn, hoofdpijn en maag- darmklachten. Probeer langdurige stress te vermijden, maak het jezelf niet te moeilijk. Neem de tijd voor jezelf om je te ontspannen, door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen of je hobby uit te oefenen.

Suiker vermijden

Suikers zijn een van de ergste boosdoeners op het gebied van immuuninfectie. Wanneer je niet fit bent, kun je suiker beter zoveel mogelijk vermijden. Door een suikerrijk ontbijt te nemen, of veel te snoepen, kun je regelrecht jezelf een verkoudheid in brengen. Voel je een verkoudheid aankomen, neem dan een extra inname vitamine C.

Beweging

Lichaamsbeweging is een hele belangrijke factor voor een sterk immuunsysteem. Het is niet alleen goed voor je conditie, uithoudingsvermogen, bloedsomloop, celstofwisselingen een goed functionerend hart, maar ook voor je immuunsysteem. Probeer dagelijks minimaal een half uur te bewegen en drie keer in de week te sporten.

Gezonde voeding

Je immuunsysteem heeft voedingsstoffen nodig om sterk te blijven. Daarom is belangrijk gezond te eten. Eet voldoende, niet te veel, varieer en zorg dat je de benodigde voedingsstoffen binnen krijgt, zoals vitamines, mineralen, antioxidanten, vetzuren en enzymen. Door voornamelijk groenten, fruit, volkorenproducten, noten, zaden, vis en mager vlees. Wanneer je eet volgens de schijf van vijf van het Voedingscentrum, krijg je alles voldoende binnen.

Vitamine D

Veel mensen hebben een tekort aan vitamine D, met name in de winter. Een belangrijke manier van vitamine D is zonlicht op je huid en ’s winters kan dit moeilijk zijn. Te weinig vitamine D leidt tot een verlaagde weerstand. Tijdens de wintermaanden kan een vitamine D3 supplement voldoende zijn om de kans op een verkoudheid te verkleinen.

Luchtvervuilers

Probeer blootstelling aan luchtvervuilers, zoals uitlaatgassen en sigarettenrook zoveel mogelijk te vermijden. Dat geldt ook voor het inademen van spraydeodorants en andere chemische sprays en gassen.

Positief denken

Mensen die vrolijk zijn, hebben meester een betere weerstand dan mensen die pessimistisch zijn. Door leuke dingen te doen, te lachen of het naar je zin te hebben, geef je het immuunsysteem een flinke boost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Weerstand versterken, verhogen en ondersteunenWeerstand versterken, verhogen en ondersteunenHelp het immuunsysteem door negatieve invloeden van buitenaf te weren. Iedereen is minder ziek en verkouden met een gezo…
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine CHoge doses vitamine C staan erom bekend om een virusinfectie in de kiem te smoren of de duur en hevigheid ervan aanzienl…
Fruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griepFruit eten vermindert de kans op Mexicaanse griep‘An apple a day keeps the doctor away’. Een bekende uitdrukking die het eten van fruit stimuleert. Houdt het eten van fr…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Bronnen en referenties
  • Boek: eet jezelf mooi, slank en gelukkig (ISBN 9789049104023)
  • https://www.salusi.nl/immuunsysteem-versterken-tips-voor-een-betere-afweer/

Reageer op het artikel "Tips om je immuunsysteem te versterken"

Infoteur: Ymbakker
Gepubliceerd: 16-06-2015
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!