InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Weerstand versterken, verhogen en ondersteunen

Weerstand versterken, verhogen en ondersteunen

Weerstand versterken, verhogen en ondersteunen Help het immuunsysteem door negatieve invloeden van buitenaf te weren. Iedereen is minder ziek en verkouden met een gezond immuunsysteem. Zodra de gezondheid wordt bedreigd door virussen, bacteriën en schimmels, wordt het afweersysteem wakker om actie te ondernemen. Zaak om een goed werkend afweersysteem te hebben! Enkele tips om de weerstand en de immuniteit te versterken:

Weerstand verhogen

Er zijn een aantal manieren waarop we de weerstand tegen infecties kunnen verhogen. Een goede gezondheid is een absolute voorwaarde voor het hebben van een goed werkend afweersysteem door:
  • Een goede balans weten te vinden tussen geestelijke en lichamelijke in- en ontspanning,
  • Zorg voor ruim voldoende slaap,
  • Zorg voor ruim voldoende beweging in de frisse buitenlucht,
  • Zorg voor volwaardige natuurlijke en gezonde voeding,
  • Probeer zo veel mogelijk een positieve levenshouding aan te nemen.

Betere weerstand? Eet gezond!

Iedereen die gezond eet krijgt voldoende vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en essentiële vetten binnen, met een dagelijkse minimale portie van 2 stuks fruit en 2 ons groente. Verder zou het volgende beperkt of zelfs vermeden moeten worden om de weerstand gezond te houden:
  • Witte suiker,
  • Koffie,
  • Frisdranken,
  • Koek, snoep en gebak,
  • Dierlijke vetten,
  • Rood vlees.
Gezond eten zorgt voor een betere weerstand!

Handen wassen!

Ziekteverwekkers, zoals bacteriën, virussen en schimmels, worden snel en makkelijk via onze handen overgedragen aan een ander, maar ook via de ander naar ons. Onze handen komen in aanraking met mensen, mensen die ziekteverwekkers kunnen hebben op hun handen, overgedragen via andere handen. Zorg is om onze weerstand en afweersysteem op te bouwen, door zeker ten tijde van een griepepidemie! onze handen vaker en grondig te wassen! Ziekteverwekkers zien we niet, maar ze zijn er wel.

Buiten bewegen of buiten sporten

Ziekteverwekkers hebben een mindere overlevingskans in de frisse buitenlucht dan in een hete sportschool. Ga daarom lekker buiten sporten of buiten bewegen zoals fietsen of maak een stevige boswandeling.

Drink voldoende mineraal water

Afvalstoffen worden door het lichaam afgevoerd met water, vooral met mineraal water. Hoe minder afvalstoffen en in het lichaam aanwezig zijn, hoe meer het lichaam zijn aandacht kan richten tegen ziekteverwekkers. Minimaal 8 glazen mineraal water drinken per dag komt de weerstand en het afweersysteem zeer zeker ten goede! Overdrink je echter niet!

Bezoek de sauna regelmatig

Afvalstoffen in het lichaam worden zeer goed afgevoerd door zweten en overmatig zweten. Zweten en overmatig zweten kan perfect worden gedaan in een sauna. Hoe minder afvalstoffen er aanwezig zijn in het lichaam, hoe sterker en hoe beter het afweersysteem van iemand werkt! Zaak is om regelmatig een bezoekje te brengen aan de sauna als we onze weerstand en afweersysteem willen opbouwen en versterken!

Een goed werkend afweersysteem

Voor een goed werkend afweersysteem is dagelijkse inname van het volgende rijtje een ware must!
  • Vitamine en mineralen,
  • Omega-3 vetzuren,
  • Antioxidant
  • Sterke multi-mineralen.
Allen onmisbaar om het afweersysteem optimaal te laten functioneren.

De R zit in de maand

Zodra de R in de maand zit (SeptembeR, OktobeR en enz.) is het belangrijk om extra aandacht aan het immuunsysteem en afweersysteem te besteden. De volgende zaken kunnen bijdragen aan een sterkere afweersysteem tijdens de wintermaanden:

Kruiden om de weerstand te ondersteunen:

Mineraal om de weerstand te versterken:

  • Zink

Darmondersteuners versterkt de weerstand:

  • Probiotica,
  • Acidophilus (erg goed om de weerstand weer op te bouwen na een antibiotica kuur!)
  • Chinese chlorella.

Antioxidanten om de weerstand op te bouwen:

  • Goji bessen,
  • Bosvruchten,
  • Q 10,
  • Vitamine A, C, D en E.

Vatbare kinderen

De weerstand zal bij jonge kinderen, kleuters, peuters en bij baby´s nog niet altijd goed ontwikkeld zijn. Ook als ze wat ouder zijn, zijn er kinderen die vatbaarder zijn voor griep en verkoudheden dan anderen. Een goede en natuurlijke manier om de weerstand te verhogen bij vatbare kinderen is het kind Caltrivat te geven. Caltrivat (VSM) is een natuurlijk homeopathisch geneesmiddel, dat bij vatbare kinderen, die vaak verkouden zijn, gebruikt kan worden. Verkrijgbaar in tabletvorm en met zeer duidelijke gebruiksaanwijzing. Informeer bij de kinderarts of Caltrivat geschikt is voor het kind!

Vatbare volwassenen

Ook bij sommige volwassenen is de weerstand niet helemaal optimaal. Dat kunnen verschillende oorzaken hebben. We merken dat er iets aan de weerstand schort als we voortdurend verkouden zijn. EBT-complex verhoogt de algehele weerstand bij volwassenen en is een natuurlijk en homeopathisch immuunversterkend middel van VSM.
Gerelateerde artikelen
Weerstand; overzicht van de afweersystemenWeerstand kunnen bieden tegen pathogenen (ziekteverwekkers) is een belangrijke functie van het lichaam. Zonder de afweer…
Probiotica als voedingssupplementDe term probiotica, meervoud van probioticum, is vrij recent, hoewel zijn werking reeds lang gekend is. Een kennismaking…
Probiotica: De wonderen zijn de wereld nog niet uit!Iedereen kent wel de flesjes van Yakult, Optimel of Actimel. Wie snapt er echter nog echt iets van als het gaat om Bifid…
Grote vraagtekens bij werking van probioticaIn de reclamespots op televisie worden de yoghurtjes aangeprezen door gelukkige gezonde mensen. De probiotica bevattende…
Antibiotica en sportenAntibiotica en sportenAls je een infectie hebt, krijg je van de huisarts vaak een antibioticakuur voorgeschreven. Antibiotica kunnen je afweer…
Bronnen en referenties
  • Healthy-Voor een gezonde balans - Okt/Nov 2009
  • http://www.purelijfkracht.nl/caltrivat_tabletten
  • http://www.spiriwiki.com/index.php?title=Homeopathie:_Geneesmiddelen:_C-D-E#EBT

Reageer op het artikel "Weerstand versterken, verhogen en ondersteunen"

Reacties

Ton van Calkes, 06-03-2015 20:25 #2
Leuk dit stukje! Maar probeer ook eens Vitaxyn. Ook een natuurlijk product met meerdere kruiden. Echinaforce doet bij mij niks maar Vitaxyn maar echt het verschil. Als ik nachtdiensten heb gedraaid knalt mijn weerstand naar beneden waardoor ik altijd een theelepel Vitaxyn neem. Dit middel en goed slapen doet bij mij wonderen.

Ollivier Agnes, 26-01-2013 20:24 #1
Mijn man krijgt zeer veel peesontstekingen; ook tandzenuw ontsteking.
door wat krijgt hij dit?
vandaag heeft hij inspuitingen met traumeel gekregen rond de pees.
Weet jij raad aub?

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-11-2010
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!