InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Alzheimer en de invloed van voeding

Alzheimer en de invloed van voeding

Alzheimer en de invloed van voeding Voeding heeft invloed op de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Wanneer voeding vooral uit verzadigde vetten bestaan en hier weinig groenten, fruit en vezels tegenover staan, neemt de kans op Alzheimer toe. Bepaalde voeding beschermt tegen Alzheimer.

Voeding heeft invloed op Alzheimer

Wanneer een voedingspatroon bestaat uit overwegend verzadigde vetten en cholesterol en calorieën terwijl weinig groenten, fruit en vezels worden gegeten is de kans op Alzheimer groter. Ook prof. Philip Scheltens, hoofd van het Alzheimercentrum van het VU medisch centrum in Amsterdam weet dat voeding een rol kan spelen bij het remmen van de ontwikkeling van dementie.

Aantal Alzheimerpatiënten neemt snel toe

Het aantal alzheimerpatiënten zal voor 2040 verdrievoudigen, aldus Scheltens. Momenteel lijden 250.000 Nederlanders aan alzheimer, en in de hele wereld 24 miljoen. In 2040 zullen er 81 miljoen patiënten zijn. Naar de mening van Scheltens is het onderzoek naar de ziekte van Alzheimer de afgelopen 25 jaar in een stroomversnelling geraakt. Met name in de VS is er veel geld voor beschikbaar.

Voeding beschermt tegen Alzheimer

De Amerikaanse onderzoekers die in Archives of Neurology (2010) vertellen dat gezonde voeding beschermt tegen de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Zij zijn niet de enige onderzoekers die deze conclusie hebben getrokken na onderzoek. Het gaat dan om een voedingspatroon dat bestaat uit: broccoli, bloemkool, gele courgettes, zoete aardappels, tomaat, wortels, fruit, vis, kip en noten. Maar ook veel omega 6 (omega 3 heeft geen effect) is belangrijk in het voedingspatroon evenals foliumzuur en vitamine E.

Een slechte invloed op de ziekte van Alzheimer hebben: volvette melkproducten, vlees en zout. Én de combinatie van roken en koffie.

Kans op Alzheimer aanzienlijk verkleinen, doe je als het voedingspatroon er dagelijks zo uitziet:
  • 5 porties groenten en fruit (voor de antioxidanten)
  • Twee keer per week vette vis (zalm, sardientjes, makreel, forel e.d.)
  • Matig zijn met verzadigde vetzuren: boter, slagroom, sauzen, ontbijtkoek, gebak, gefrituurde snacks.
  • Onverzadigde vetzuren gebruiken: zonnebloemolie, olijfolie, koolzaadolie

Vegetariërs hebben een grotere kans op Alzheimer. Dit is te wijten aan een tekort aan vitamine B12. B12 komt voor in dierlijke producten zoals zuivelproducten, vis en vlees. Een B12-supplement is aan te raden voor vegetariërs. Wanneer iemand al lang vegetariër is, kan een bloedtest uitwijzen of er inderdaad sprake is van een tekort aan vitamine B12 (aanvragen bij de huisarts).

Antioxidanten en vrije radicalen

Afvalstoffen die vrijkomen bij ademhalen en stofwisseling zijn vrije radicalen. Antioxidanten maken vrije radicalen onschadelijk en antioxidanten zitten in vitamines, mineralen (met name vitamine C, E, zink en selenium). In tomaat en aanverwante producten zoals tomatenpuree en tomatensaus zit het belangrijke antioxidant: lycopeen. In welke vorm je de tomaat ook eet, het lycopeen is hetzelfde gebleven.

Vrije radicalen zorgen voor verzuring van spieren, krampen, ontstekingen, vermoeidheid en schade aan spierweefsel (denk ook aan huidveroudering). Bij een verminderd afweersysteem kunnen vrije radicalen zich prima opstapelen. Veel verse groenten en fruit eten dus, volkorenbrood, gierst, zilvervliesrijst, en peulvruchten.

Foliumzuur/vitamine B11

Ook niet onbelangrijk dus bij het verkleinen van de kans op de ziekte van Alzheimer. In Amerika weten ze allang hoe belangrijk foliumzuur is voor het scherp blijven van de cognitieve vermogens, en zit foliumzuur toegevoegd in graanproducten. Om de dosis B11 op peil te houden eet je spruiten, broccoli, sperziebonen, spinazie en volkorenproducten. Foliumzuur verlaagt homocysteïne in het bloed (aminozuur) en beschermt daarom tegen de ziekte van Alzheimer.

Alzheimer en mediterrane voeding

De mediterrane voeding heeft een grote potentie in het beschermen tegen de ziekte van Alzheimer. Ook als de ziekte gediagnosticeerd is, heeft het een mediterraan dieet nog zin. Het is de olijfolie (onverzadigde vetzuren!) die het hem voornamelijk doet. Maar ook de ruime aanwezigheid van plantaardige producten zoals peulvruchten, groenten, fruit en graanproducten is belangrijk. In mediterrane voeding wordt matig zuivel- en zuivelproducten en vlees genuttigd. Wel wordt regelmatig (rode) wijn bij het eten gedronken. Het betekent dus niet dat je er al bent door het gebruik van olijfolie.
Gerelateerde artikelen
Sneller afvallen met behulp van anti-oxidantenSneller afvallen met behulp van anti-oxidantenTijdens sommige maanden van het jaar vliegen de kilos eraan. Maar hoe kunnen we deze kilos snel weer kwijtraken? Sommige…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Alzheimer en erfelijkheidDe ziekte van Alzheimer kan in de familie zitten. Maar dit komt heel zelden voor en verklaart slechts gedeeltelijk waaro…
Hoe vaak komt de ziekte van Alzheimer voor?De ziekte van Alzheimer is heel zeldzaam bij jonge mensen, maar komt veel vaker voor naarmate mensen ouder worden. Tot o…
De ziekte van AlzheimerDe ziekte van AlzheimerAlzheimer is een ziekte waarbij mensen in een zeer snelle tijd dementeren. Deze ziekte komt het meest voor bij mensen bo…
Bronnen en referenties
  • Referenties w.b. de besproken onderzoeken in dit artikel
  • Scarmeas N et al. Arch Neurol 2006; 63: 1709-1717 Scarmeas N et al. Ann Neurol 2006; 59: 912-921 Scarmeas N et al. Neurology 2007; 69 :1084-1093. Trichopoulou A et al. N Engl j Med 2003; 348: 2599-2608. Galvin JE. Neurology 2007; 69: 1072-1073.

Reageer op het artikel "Alzheimer en de invloed van voeding"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 04-03-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!