InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Goji bessen: gezondheid en bijwerkingen

Goji bessen: gezondheid en bijwerkingen

Goji bessen: gezondheid en bijwerkingen Gojij bessen zijn één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de superfood familie. Met superfood wordt een groep van voedingsmiddelen aangeduid, die volgens voedingsgoeroes een buitengewone voedingswaarde zouden hebben, doordat ze hoge concentraties antioxidanten, vitamines of andere voedingsstoffen bevatten. Van goji bessen beweert men, vooral in Azië, dat deze sterke gezondheidseffecten zouden hebben, zoals de preventie van (cardiovasculaire) chronische ziekten. Helaas heeft het eten van goji bessen ook enkele schadelijke bijwerkingen op met name de bloedstolling.

Goji bessen

Goji bessen groeien aan een struik die in het Nederland bekend staat als boksdoorn of rode mispel, is een uit Oost-Azië afkomstige plant uit de nachtschadefamilie. De bessen van deze plant die ook wel wolfsbessen heten, zijn helder gekleurde oranje-rode bessen met een doorsnede van 1,5-2 cm, die in Azië al eeuwenlang gegeten worden om hun vermeende gezondheidseffecten. Goji bessen zouden namelijk een positief effect hebben op verschillende chronische ziekten, zoals diabetes, hoge bloeddruk, koorts en leeftijdsgerelateerde oogproblemen als staar en maculadegeneratie. De bessen worden verwerkt in sappen, wijnen en medicijnen en kunnen zowel rauw, gedroogd als gekookt gegeten worden.

Voedingsstoffen goji bessen

Goji bessen bevatten onder meer de volgende voedingsstoffen.
  • Hoge dosis vitamine C
  • Vitamine B1, B2, B6, en vitamine E.
  • Beta-sisterol (een ontstekingsremmer)
  • Meer dan 20 soorten mineralen, waaronder zink, selenium, koper, fosfor, calcium en ijzer.
  • Linolzuur (omega-6-vetzuur)
  • 18 verschillende aminozuren, waarvan:
  • 8 essentiële aminozuren zoals tryptofaan en isoleuciene isoleucine en tryptofaan
  • Bètacaroteen in een hogere concentratie dan in wortels.

Wat zijn de positieve gezondheidseffecten van Goji bessen?

Uit onderzoek blijkt dat goji bessen, net als bijvoorbeeld açaí-bessen en cranberry’s, rijk zijn aan gezondheid bevorderende stoffen als antioxidanten en niacine, die kunnen meehelpen om kanker en hart en vaatziekten te voorkomen. Daarnaast zouden de antioxidanten ook het immuunsysteem kunnen stimuleren en het cholesterol helpen verlagen. De positieve effecten op het immuunsysteem zorgt er ook voor dat gojibessen een positief effect hebben op de ziekte van Crohn en andere inflammatoire darmaandoeningen.
Wanneer men bessen eet die een hoog gehalte aan antioxidanten hebben, dan kan dit het het verouderingsproces vertragen. Antioxidanten doen dit door de vrije radicalen die in het lichaam vrijkomen weg te vangen en zo DNA schade te voorkomen. Als het DNA beschadigd raakt, dan veroudert en vermindert de functie van de cel, of hij kan juist ongeremd gaan delen en zo een tumor veroorzaken.

Goji bessen zijn ook rijk aan vitamine A, dat ook veroudering vertraagd. Bovendien kan vitamine A het immuunsysteem stimuleren en is het belangrijk voor een scherp zicht.

Alzheimer

Er is inmiddels ook onderzoek gedaan naar de functie van Goji bessen op de ziekte van Alzheimer. De resultaten lijken te suggereren dat dagelijkse consumptie van deze bessen de gezondheid van de hersenen stimuleert en beschermt tegen Alzheimer.
Andere recente onderzoeken naar goji bessen lieten zien dat goji bessen een eveneens een positief effect hadden op de mentale gezondheid, atletische prestaties, kwaliteit van de nachtrust en de algehele gezondheid. Omdat dit slechts de voorlopige resultaten zijn van jarenlang lopende onderzoeken, moet men nog voorzichtig zijn voordat men definitieve conclusies kan trekken over deze effecten.

Hoewel goji bessen vol zitten met antioxidanten, is het op dit moment nog niet duidelijk of ze daadwerkelijk ook gezonder zijn dan andere bessen zoals açaí-bessen en cranberry’s. Onderzoekers moeten ook nog meer onderzoek doen naar de vraag of goji bessen in supplement vorm net zo gezond zijn als verse of gedroogde bessen. Een groot gedeelte van de werkzame stoffen zou reeds verdwenen kunnen zijn wanneer de bessen verwerkt worden in pilvorm.

Hebben goji bessen ook schadelijke bijwerkingen?

Hoewel goji bessen zonder twijfel zeer gezond zijn, zijn er helaas ook enkele schadelijke bijwerkingen waarop men attent moet zijn wanneer men ze consumeert. Personen die last hebben van een pollenallergie kunnen beter voorzichtig zijn met het overmatig eten van goji bessen. Ze zouden de pollenallergie kunnen triggeren, met alle bijbehorende ellende. Een veel gevaarlijkere bijwerking van goji bessen is het effect dat ze hebben op de bloedstolling. Uit de medische literatuur zijn gevallen bekend van mensen die goji bessen als thee dronken, waarvan de bloedingstijd aanzienlijk verlengd werd. Verder onderzoek toonde aan dat stoffen uit goji bessen een sterke interactie aangaan met het antitrombose medicijn warfarine. Patiënten die warfarine gebruiken worden dan ook afgeraden om goji bessen te nuttigen. Ook patiënten die andere medicijnen slikken die invloed hebben op de bloedstolling moeten voorzichtige zijn met het eten van goji bessen.

Atropine

Een andere schadelijke stof in Goji bessen in atropine, een stof die in de meeste planten van de nachtschadefamilie voorkomt en dus ook in Goji bessen. Atropine is een giftige stof die bij inname kan leiden tot hartritmestoornissen, droge mond, verminderde zweetproductie, duizeligheid en slapeloosheid. In de meeste gevallen zal de concentratie aan atropine in goji bessen zo laag zijn de consument er geen hinder van ondervindt. Echter, uit metingen op bessen afkomstig uit China en Thailand bleek dat de concentratie atropine erg variabel kan zijn. In enkele gevallen was de concentratie boven de toegestane dosis en zou men hiervan bijwerkingen kunnen ondervinden. Toch blijft het aantal meldingen van te hoge atropine niveaus beperkt en het risico wordt dan ook als gering ingeschat.

Lees verder

© 2013 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?De Lycium Barbarum, in het Nederlands de Goji Bessen, hebben een belangrijke functie in de traditionele Chinese geneesku…
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Goji bessen bestaan al eeuwen en worden in China verwerkt in medicijnen vanwege hun goede eigenschappen. De bessen worde…
Goji-Bessen zijn SupergezondGoji-Bessen zijn SupergezondGoji bessen zijn flink in de bekendheid op het moment. Ze zijn overal te krijgen in natuurwinkels en in bijvoorbeeld win…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas-eatbetter, Pixabay
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15742346

Reageer op het artikel "Goji bessen: gezondheid en bijwerkingen"

Reacties

N. van Laarschot-Schippers, 03-10-2017 14:54 #24
Ik heb het laatste jaar vaak goji bessen gegeten, tot nu toe niet gemerkt dat ze slecht zijn geweest. Een handje per dag geweekt en dan gegeten, wilde net nieuwe zak halen. Dus wat te doen?

Alys, 29-09-2017 21:20 #23
Zie "Een Vandaag" van vrijdag 29 september 2017. De goji bessen uit Azië zitten vol bestrijdingsmiddelen wat eerder de gezondheid schaadt dan dat het goed doet!

Demi, 24-04-2017 12:42 #22
Handig artikel!
Gelden de bijwerkingen ook voor verse goji bessen (die je in sommige winkels kan kopen, of zelf oogst uit de tuin als je zo'n plant hebt)?

Wilma, 06-09-2016 17:47 #21
Ik gooi al twee weken ook wat goji bessen en chia zaden door m'n smoothy (havermout noten en fruit soms ook wel quinoa). Maak variaties bij elke smoothy als ontbijt. Geen bijwerkingen, doet me supergoed en zeker voor de spijsvertering.

Eric, 18-05-2016 13:31 #20
Eric 18-05-2016

Nadat ik te horen kreeg dat Goji bessen gezond zouden zijn eet ik deze regelmatig sinds 1 jaar. Ik vind ze zelfs lekker. Maar tot voor kort een nieuw pakje te hebben opengemaakt en wat besjes gegeten te hebben kreeg ik binnen een uur ontzettende buikkrampen en moest overgeven. Ik wist niet direct dat het met deze te maken had maar ben er een paar weken vanaf gebleven. Vanmorgen weer een paar besjes geprobeerd en ja hoor… binnen een uur ontzettende maagkrampen en overgeven. Dit zakje gaat dus de prullenbak in. Blijkt na dit uitgezocht te hebben dat dit waarschijnlijk komt door het E220 nr wat erin wordt verwekt en niet door de besjes zelf. Dit is zwaveldioxide dat gebruikt wordt om de besjes (gedroogde) producten langer houdbaar te houden. Goedgekeurd in Nederland. Dan maar geen besjes meer.

Tanja, 05-04-2016 13:29 #19
1 week lang iedere ochtend een eetlepel gojo gedroogde bessen gegeten in de yoghurt met 2 eetlepels müsli. Steeds iedere ochtend misselijk, en 2 uur later buikkramp met gevolg diarree.
Na het drinken van sterrenmuntthee zakte het pas weg. 2 weken geen bessen, geen last.
Vandaag weer de gojo bessen bij de yoghurt gedaan, en weer mis. Ik ga ze niet meer eten. Ook meteen weer een opgeblazen gevoel. Niet prettig. Ga ze weggooien.

Maya, 02-03-2016 09:53 #18
Ik gebruik tabletten tegen hoge bloeddruk. Na het eten van de Gojibessen. (gedroogd). Meer dan een handvol. Is mijn lichaam aan het opzwellen. Mijn ledematen en nek. Het lijkt alsof er vochtophoping plaatsvindt. Ook veel pijn aan mijn bovenrug en ledematen. Brandende pijn aan handelen en voeten. Het lijkt me wel of ik vergif gegeten heb. Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Maya,

Het is moeilijk om in te schatten of uw klachten samenhangen met het eten van de Gojibessen. Voor de zekerheid kunt u beter een huisarts raadplegen. Zo op het eerste gezicht lijkt dit meer op een allergische reactie dan op een vergiftiging.

Beterschap!

William, 03-07-2015 12:10 #17
Heb laatst gojibessen gekocht. Echter op de verpakking staat: koolhydraten 66,4% waarvan 66% suikers. Ik weet niet of ik daar nou zo vrolijk van moet worden.

Jesse, 16-05-2015 13:08 #16
Ik ben blijkbaar ook een van de mensen die kort na het eten van de bessen buikklachten krijgt. Stevige buikkrampen en een lijf dat kort erna besluit dat het mooi geweest is en de boel er uit zet.

Harriet, 13-03-2015 21:12 #15
Ik kreeg jl omer 2014 steeds meer puntbloedinkjes op mijn armen en benen, Ik at al 2 jaar goji bessen. Ik weet niet of het daar mee te maken kan hebben, maar ben voor de zekerheid gestopt met die goji bessen. nu afwachten, of het overgaat.

Jet, 06-12-2014 16:34 #14
Sinds ca. 2 maand gebruik ik goji bessen (van de AH) door de yoghurt bij het ontbijt. Afgelopen week voelde ik me een half uur na het ontbijt telkens wat misselijk en had buikpijn. Ik moest zelfs een keer overgeven. Nadat ik enkele dagen een ander ontbijt heb gegeten voelde ik me weer prima. Nu at ik vanochtend weer een bakje yoghurt met een eetlepel goji bessen. Na een half uur werd ik erg misselijk, kreeg buikpijn en diarree.
De goji bessen gaan de prullenbak in.

Luk Labeeu, 30-11-2014 22:20 #13
Wat ik mis in het artikel is de vermelding hoeveel gram bessen men mag eten per dag, of hoeveel een overdosis is bvb. En hoeveel is dat dan voor als men bvb (zoals ik) een bloedverdunner (asaflow, diabetespatient) neemt. Ik heb wel de indruk dat sinds ik goji bessen als voedingssupplement neem mijn ogen (WMD) lichtjes beter zijn.

Caroline, 20-11-2014 10:47 #12
In het superfood boek van Rens Kroes wordt regelmatig naar gojibessen gerefereerd in combinatie met shakes. Ik drink deze een tot twee keer per week en ervaar geen bijwerkingen. Integendeel, ik voel me fitter.
Ik denk dat de regel 'Waar te voor staat is nooit goed' opgaat voor dit product. Het is goed te lezen dat het ook bijwerkingen kan hebben maar de rest van het artikel gaat vooral om de positieve kanten. Daar lees ik in de reacties weinig over.

Wout, 26-06-2014 15:38 #11
Ik eet al een tijdje goji bessen en heb iedere dag nu last van maagkrampen en soms zakt het iets naar de buik. Hebben meer mensen dit? Ik eet vaak voor het slapen gaan een bak boerenyoghurt met goji bessen. Misschien wel overdreven veel, 3 eetlepels. Denk ik veel te veel dan. Ik ga eens stoppen. Kijken wat het doet. Maar heeft iemand ook gemerkt dat de kramp pas veel later komt?

Bertha, 21-06-2014 10:28 #10
Ook ik kreeg last van maagkramp, na een paar weken te zijn gestopt met het toevoegen van de goji bessen in mijn muesli ontbijt weer geprobeerd en kreeg onmiddellijk weer dezelfde maagkrampen, heb verder eigenlijk nooit last van voedselallergieën.

Dick, 09-05-2014 16:26 #9
Ik gebruik gojibessen al jaren, nooit geen enkele bijwerking en mijn cholesterol is 3.1 met mijn gewicht van 98 kg is dit fantastisch. Echter eet een klein handje vol per dag (stuk of 10 A15 ) en dat is prima niet meer en bij het beginnen van de bessen een paar

Carina, 07-05-2014 22:45 #8
Zijn er nog meer mensen die last van buikpijn/krampen krijgen na het eten van goji bessen?
Ik was al gestopt met eten, maar ik eet net een zakje berry & nuts en gelijk begint de kramp in mijn buik weer. Blijken er dus ook goij bessen in verwekt te zijn.

Laeremans Monique, 04-04-2014 09:29 #7
Vraagje, mag je deze bessen eten als je medicatie neemt tegen hoge bloeddruk?

Obee, 12-03-2014 12:07 #6
Zou graag willen weten, hoeveel gedroogde bessen per dag in te nemen.

Bellaar, 09-02-2014 21:26 #5
Na een handje Goji bessen opgegeten te hebben, kreeg ik plotseling allemaal rode stippen over mijn hele lichaam behalve mijn gezicht. Het was alsof ik rode hond had. Nu na een maand is het nog steeds niet helemaal weg. En het is alsof sommige plekjes nog een beetje tintetelen/prikkelen. Ik neem aan dat een allergische reactie is.

Annemieke van Melzen, 01-12-2013 14:07 #4
Van verschillende kanten heb ik gehoord dat Goji bessen gezwaveld worden. Is dat waar en heeft dat gevolgen voor de gezondheid?

Luus, 01-10-2013 17:23 #3
Helaas ben ik waarschijnlijk een van die personen die bijwerkingen heeft ervaren. Hoewel ik er eigenlijk pas laat achter kwam. Aangezien ik in februari al bij de huisarts was geweest met maagkrampen waarvan ik niet meer kon lopen of staan, is er onderzoek gedaan naar een bacterie die er niet was. Nu afgelopen week weer maagkrampen, overgeven, misselijk en weer bij de huisarts. Een paar dagen later kwam ik erachter dat ik die goji bessen na lange tijd weer in huis had. Ik heb het opgezocht op internet en zag diverse bijwerkingen. Ik ben radicaal gestopt. En wat blijkt, meteen al de volgende dag geen maagkrampen meer. Gelukkig heb ik het kunnen vinden op internet maar oudere mensen zoals mijn ouders die op dit moment ook de goji bessen gebruiken weten nergens van. Een kwalijke zaak.

P. de Vries, 18-08-2013 11:14 #2
Zeer goed, geen enkele last van jullie "zogenaamde bijwerkingen",heeft mij super voortgeholpen bij mijn ziekte, dus… misschien tijd voor een nieuw onderzoek. Reactie infoteur, 13-09-2013
Beste P de vries,

Fijn om te horen dat u persoonlijk geen bijwerkingen ervaren hebt. Echter de bijwerkingen komen slechts voor bij een deel van de gebruikers. Door 1 persoonlijke ervaring van u veranderen de de bijwerkingen bij andere personen natuurlijk niet. geen reden dus om het artikel aan te passen.

Pernambuco

J. Burggraaf, 10-07-2013 07:33 #1
Om volledig te zijn in uw artikel had u ook best mogen vermelden dat het onderzoek waar u aan refereert een onderzoek is geweest op ratten. Het is dus geenszins zeker dat de uitkomsten in dit onderzoek zijn te vertalen naar mensen. Reactie infoteur, 13-09-2013
Beste J.Burggraaf,

Sommige delen van het artikel zijn inderdaad gebaseerd op onderzoek in ratten. Andere delen zijn daarentegen gebaseerd op onderzoek in mensen.
Dit vermelden had inderdaad een goede optie geweest, maar de lezer kon zelf natuurlijk de geraadpleegde bron openen.

Bedankt voor uw kritisch meelezen.

Pernambuco

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 25-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 24
Medische informatie…
Schrijf mee!