InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Maca wortel; superfood met bijwerkingen

Maca wortel; superfood met bijwerkingen

Maca wortel; superfood met bijwerkingen Op dit moment zijn superfoods een hype in de voedingsindustrie. Met superfoods worden enkele, meestal exotische, voedingsmiddelen omschreven die een buitengewoon hoge voedingswaarde zouden bezitten en die bovendien bijzondere gezondheidsbevorderende eigenschappen zouden bezitten. Een relatieve nieuwkomer onder de superfoods is de maca wortel, ook bekend als maca poeder. Het wordt met name gebruikt om meer energie te krijgen en bij prostaatklachten. Helaas heeft Maca poeder ook bijwerkingen, die door de leveranciers vaak verzwegen worden.

Maca wortel

Maca wortel is een voedingssupplement dat vaak in capsules of in poedervorm wordt aangeboden. Maca is afkomstig van de maca plant, die als latijnse naam Lepidium meyenii draagt. Van oorsprong komt deze plant vooral voor rond het Junínmeer, in de hogere delen (4000m) van het Peruaanse Andes gebergte. Deze plant wordt voornamelijk verbouwd om zijn geneeskrachtige wortel die naar men zegt een energieverhogende werking heeft en zelfs als afrodisiacum zou werken. Lepidum meyenii stamt uit dezelfde familie als de knol en radijs. De planten worden gemiddeld 15-20 cm hoog en bestaan in verschillende variëteiten.

Soorten maca.

Crèmekleurige maca wordt het meest verbouwd in Peru omdat deze lekker zoet en vrij groot zijn. De planten worden dus vooral gebruikt als voedsel en niet zozeer om hun genezende eigenschappen.
Zwarte maca daarentegen wordt beschouwd als de meest energiegevende variant. Wanneer men zich lusteloos en futloos voelt kan deze variant extra energie geven.
Rode maca wordt tegenwoordig steeds populairder omdat van deze soort onlangs is aangetoond dat het bij ratten de grootte van de prostaat kan reduceren en zodoende veel klachten kan verhelpen. Bovendien werkt rode maca net als zwarte maca ook op de schildklier en kan zo het lichaamsmetabolisme verhogen.

Voedingswaarde maca

Maca bevat:
  • 5 keer meer eiwitten dan aardappels.
  • 4 keer meer vezels in dan in aardappels.
  • In gedroogde vorm bevat Maca 60% zetmeel en andere suikers, 9% vezels en 10% eiwitten.
  • Maca heeft ook een hoog gehalte aan verschillende sterolen, zoals ergosterol, brassicasterol, ergostadienol en campestrol.
  • Mineralen: ijzer, calcium, magnesium, jodium en kalium.

Wetenschappelijke onderbouwing

Zwarte maca wordt vaak gebruikt om extra energie van te krijgen. Naar dit effect van maca zijn verschillende studies wetenschappelijke studies uitgevoerd. Hoewel deze studies elkaar tegen lijken te spreken, lijkt de algemene tendens in de uitkomsten te zijn, dat maca een kleine, maar significante verbetering geeft van het energiegevoel.

Andere medische claims die aan maca worden toegeschreven

Naast extra energie en reductie van prostaatklachten worden ook enkele andere positieve effecten aan het gebruik van maca toegeschreven. Hieronder staat ze kort samengevat.
  • Toename vruchtbaarheid
  • Vermindering van menstruatieklachten
  • Reductie menopauze klachten
  • Maca zou bloedarmoede kunnen voorkomen en helpen bij wondherstel.
  • Herstel hormonale onbalans
  • Bevordering van een gezonde, jeugdig uitziende huid
  • Sterke botten en tanden.
  • Maca zou antikanker eigenschappen hebben en bij kunnen dragen het risico op kanker te verkleinen.
  • Maca pillen verhogen de spiermassa in het lichaam, en wordt daarom door krachtsporters gebruikt als een alternatief voor synthetische steroïden, die veel bijeffecten hebben.

Gevaarlijke bijwerkingen van maca: schildkliervergroting

Hoewel Maca vrij verkrijgbaar bij de drogist of natuurvoedswinkel heeft het naast gezonde effecten ook enkele nare bijwerkingen. In maca zitten namelijk Glucosinolaten (ook wel mosterdglycosiden), dit zijn organische verbindingen die onder andere zwavel en stikstof bevatten. Dit zijn stoffen die de plant gebruikt om zich te verdedigen tegen planteneters en komen vrij onder stresscondities, bijvoorbeeld als de plant beschadigd wordt. Van glucosinolaten is bekend dat ze giftig zijn voor mens en dier. Het voornaamste effect is vergroting van de schildklier, die wordt ook wel struma of krop genoemd en is te herkennen aan de zeer dikke opgezwollen nek die patiënten die hieraan leiden hebben.

Maca: Afrodisiacum

Van maca wordt ook wel beweerd dat het zou werken als afrodisiacum. Helaas bleek maca in wetenschappelijke studies door de mand te vallen. In een 12 weken durende gerandomiseerde dubbelblinde experiment waaraan 56 mannen deelnamen bleek dat maca geen enkele invloed had op welk relevant hormoon dan ook.

Lees verder

© 2013 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Superfood: macaMaca een lustopwekkend middel uit het Peruaanse Andesgebergte in Zuid-Amerika. Maca heeft een hoge voedingswaarde en is…
Superfood: SmoothiesSuperfood: SmoothiesSteeds meer mensen gaan dagelijks superfood smoothies gebruiken. Een smoothie met superfoods is erg gezond en kan een vo…
Supergezonde recepten met superfoodsDe laatste tijd is het erg hip en happening in de media: het eten van superfoods. Maar waarom zijn superfoods zo gezond…
De Geneeskracht van macaDe Geneeskracht van macaSommige kruiden zijn meer waard dan goud; maca is daar één van. Het is een dure, zeldzame geneesplant. Het geneest voora…
Maca, de Peruaanse ginsengMaca of Lepidium peruvianum Chacon is een knolgewas die hoort bij de koolgewassen (Brassicacaea), familie van broc­coli,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gust4vo~commonswiki, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.med.nyu.edu/content?ChunkIID=104590

Reageer op het artikel "Maca wortel; superfood met bijwerkingen"

Reacties

Ikke, 13-04-2017 15:00 #21
Zelf geen enkele last gehad van de Maca poeder. Geen negatieve bijeffecten. Wel merkte ik dat ik met gebruik van maca poeder (3 maatlepeltjes) in smoothies of in de yoghurt een energieboost kreeg waardoor ik non stop lange wandelingen kon maken als een diesellocomotief. Voelde mij ontzettend goed met de poeder. Ik weet niet waar men het over heeft als ze praten over bijwerkingen. Maar misschien ben ik wat minder gevoelig voor bijwerkingen. Na een lange tijd geen maca en dan weer wel een hoge dosis, kreeg ik 's nachts 10 minuutjes buikkramp en zweette erg. Daarna was het ook weer gelijk weg en voelde ik mij juist veel energieker en sterker.

Tamara, 11-04-2017 10:55 #20
Ik heb waarschijnlijk een overdosis maca gehad. Ik gebruik het na mijn training en de laatste keer dacht ik ik neem wat meer. Ik heb 2 volle theelepels genomen met water. Flinke maagklachten gehad maar na een week ongeveer plots een dikke nek! Ik dacht aan van alles. Na wat onderzoek op internet ben ik er dus achtergekomen dat het mijn schildklier is. Moet ik nu naar de dokter of wordt mijn schildklier weer normaal? Er staat gevaarlijke bijwerking. Hoe gevaarlijk is dit dan? Groetjes

Roger, 16-05-2016 11:21 #19
Ik vind het een heel goed artikel maar ik had graag willen weten of Maca een invloed heeft op de bloeddruk.

Josh, 29-01-2016 22:50 #18
Maca vandaag gekocht, aangezien ik er niks dan posities over had gehoord.
Vanmiddag een shake gemaakt met een klein schepje Maca poeder er door heen, .
Even daarna bij de dokterspost moeten melden, omdat mijn bloeddruk boven de 180 kwam.
Gelijk last van slikklachten dit had volgens de arts met mijn schilklier te maken.
Goedkoop was het niet, maar mijn gezondheid is belangrijker

Marlies, 26-11-2015 22:09 #17
Ik heb op aanraden maca capsules gekocht bij de tuinen en gaan gebruiken voor de menstruatieklachten. Sinds enige tijd loop ik bij de huisarts voor vermoeidheid en vage lichamelijke klachten. Ook hele menstruatie van de rel (eerst een week eerder, nu al ruim 3 weken overtijd) en nee ben niet zwanger, al 14 jaar geleden gesteriliseerd en test negatief! Uit bloedonderzoek komt niet veel. Nu dacht ik aan de maca die ik slik en ben gaan kijken naar bijwerkingen! Pillen gaan de prullenbak in! Ben nu beroerder af dan voorheen!

Michelle, 24-09-2015 12:41 #16
Ik heb capsules besteld en vraag me nu af of je deze wel of niet bij een maaltijd moet nemen? Staat niets op de verpakking. En is er een wisselwerking tussen Kurkuma en Maca? (kurkuma gebruik ik namelijk al)

Rossie Tamara, 19-07-2015 16:06 #15
Hallo,
ik ben sinds een aantal weken 2 startcapsules aan het nemen van maca maar ik ben de laatste 2 weken enorm geconstipeert.
nu vraag ik me af of dit door de maca komt.dit zou ik zeer spijtig vinden want voor de rest voel ik me daar supergoed mee.
groetjes Tamara

Anky, 17-07-2015 23:30 #14
Ben moeten stoppen met hormoonpleisters wegens hyperplasie van baarmoederslijmvlies. Nu heftige overgangsklachten met bijna constant opvliegers. Totnu toe kan niemand mij met zekerheid zeggen of ik maca kan of mag gebruiken.

Annemieke, 05-01-2015 14:04 #13
Ik gebruik sinds ongeveer twee maanden 1 capsule maca per dag. Nu heb ik diabetes type 1 (jeugddiabetes en ik heb een insulinepompje) en ik heb gelezen dat maca een gunstige invloed op het bloedglucoseniveau zou hebben. Ik heb geen idee of het door de maca komt of dat het puur toeval is en ik misschien in de overgang ben, maar sinds kort heb ik een menstruatiecyclus van een kleine 3 weken (anders ruim 4), die voorafgaat en gepaard gaat met enorme stijgingen van de bloedsuikerspiegel. Aan de ene kant voel ik me 'sterker', maar aan de andere kant brengt mij dit enorm uit balans en het is ongezond en schadelijk. Zou dit een bijwerking van de maca kunnen zijn of is het toeval? Zijn er meer diabeten die hier ervaring mee hebben?

Marleen Nys, 01-11-2014 11:21 #12
Het zou alleszins nuttig zijn jullie 'gezondheidsinformatie' te toetsen aan de wetenschap!
zie Maca: 'glucosinolaten zijn giftig voor mens en dier'. Daarom zijn broccoli, kolen en waterkers zo gezond, en zelfs effectief tegen kanker. dankzij de glucosinolaten en aanverwante verbindingen. Wat wetenschappelijke, farmacognostische, biochemische, fysiologische kennis zou wel interessant zijn voor uw auteurs! Gelieve dit te corrigeren!

Kim, 01-08-2014 14:17 #11
In reactie op Julian hieronder ik heb op internet een bedrijf gevonden wat wel(Lepidium Peruvianum G. Chacòn de Popovici) aanbied. wel wat duurder maar dat inkt me logisch. Kijk maar een op vivadis.net.
Gr.

Mika, 07-07-2014 15:22 #10
Goeie dag,

Ik heb een klein vraagje. Ik gebruikt een adrlogel (Testim) en ik vroeg me af of ik maca in combinatie kan gebruiken met Testim.

Met vriendelijk groet,

Mika

Julian, 26-03-2014 21:28 #9
Op internet heb ik gelezen dat de echt maca uit peru, de latijnse naam lepidium peruvianum is. Echter, op de meeste webwinkels waar ik mijn andere supplementen koop, verkopen ze alleen de meyenii variant die ook uit andere landen komt. Ik weet nou niet wat waar is en welke ik moet aanschaffen. Kunt u mij adviseren?

Danielle, 21-02-2014 21:57 #8
Ik heb vandaag maca poeder gekocht, maar na nog wat speurwerk op internet heb ik ergens gelezen dat het nemen van maca poeder als je de pil slikt niet goed is. Hier zou ik graag meer over willen weten!

Nicky Breed, 09-02-2014 15:52 #7
Advies aantal gram Maca poeder? Ik nam eerst een combinatie van de Gele, Zwarte en Rode gekocht bij een bio winkel, nu heb ik alleen de gele en neem dezelfde hoeveelheid als voorheen, ongeveer 5 gram in ongeveer 1500 ml smootie. Nu krijg ik enorm veel opvliegers en mijn hartritme is anders. Ik ben maar gestopt want het voelt niet goed. Neem naar mijn gevoel te veel?!

Ilse, 10-12-2013 15:15 #6
De positieve effecten van Maca poeder trekken me, daarom ben ik het poeder sinds 2 weken aan het gebruiken. Sinds een kleine week heb ik een opgeblazen gevoel/ last van mijn buik, maar weet niet of het verband heeft met het gebruik van Maca. Kan ook zijn dat het iets is waar je doorheen moet? Nu lees ik op een website dat de combinatie van anticonceptiepil en Maca geen goede is. Klopt dit? En zou dit de klacht kunnen veroorzaken?

Atena, 28-10-2013 13:23 #5
Van maca poeder heb ik veel baat aan; in november vorig jaar hebben de doktoren 2 vleesbomen van 7-8 cm bij me ontdekt. Na het onderzoek heb ik de eerste 3 dagen een detox gedaan (alleen maar groene smooties gemengd met fruit met 2 lepeltjes maca poeder per dag gedronken, veel water trouwens ook) en het resultaat was : de vleesbomen van 7-8 cm waren 3,5 cm geworden. MIjn huisarts kon echt niet geloven! Trouwens, zijn ze na bijna 1 jaar verdwenen. Maca poeder heeft ook mijn borst cysten (na 1,5 maand innemen van maca) verkleind naar minder dan de helft. Ik ben heel blij met het resultaat van maca!

Juliet,, 30-09-2013 22:55 #4
Ik wil graag weten waar ik de maca knol/plant kan bestellen. Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste Juliet,

Ik heb goede dingen gehoord over health-winkel.nl, maar ook de meeste andere webshops gespecialiseerd in natuurvoeding verkopen het.

Caroline, 17-07-2013 19:22 #3
Zo zie je maar, iedereen reageert anders op dingen. Maca heeft mijn ovariumcyste van 7,5 cm laten verdwijnen, benevens een aantal kleinere cystes. Een eveneens aanwezige vleesboom is zodanig geslonken, dat hij niet meer in de weg zit. Misschien zou hij helemaal verdwenen zijn, als ik door was blijven slikken, maar de onaangename bijwerking van maca was enorme toename van menopauzeklachten. Zelfs zo, dat ik mezelf niet meer herkende. Dat was voor mij de reden om te stoppen.

Rob, 15-07-2013 05:11 #2
Beste, ik zit met de volgende vragen: een dichte familie lid heeft een vergroting van prostaat. Zijn gemiddelde waarde ligt veel hoger dan normaal. Door wat zoek en lees tijd via het internet ben ik hier terecht geraakt. Blijkbaar zou de rode Maca plant positief invloed hebben op prostaat behandeling? Klopt dit? En zo is het dan mogelijk om dat dan in te nemen in de hoop voor verbetering? En kunnen er bijwerkingen bij treden, bij het eten ervan? Alvast bedankt Rob

Agnes, 04-07-2013 15:29 #1
Na het lezen van Uw artikel over maca Poeder ben ik gestopt met het innemen ervan. Ik vind dit heel erg jammer omdat ik er erg positief op reageer vooral wat betreft het libido. Heb daar mijn levenlang al last van en al heel veel therapieën voor afgelopen, maar de macawortel helpt mij daar echt bij. Ik neem iedere dag 1 schepje en het maakt mij blij. Eindelijk die zorg van mij af na 40 jaar, MAAR IK BEN OOK SCHILDKLIERPATIENT MET EEN MULI-nodulair struma. Dat wil zeggen dat de schildklier knobbels aanmaakt op de schildklier. Die zijn nu ook zichtbaar. Mijn schildklier zelf werkt nog perfect vandaar dat ik er nog niets aan wil laten doen, Nu weet ik niet meer wat ik moet doen na het lezen van Uw artikel. Kunt u mij hierin raadgeven? Reactie infoteur, 05-07-2013
Beste Agnes,

Ik ben bekend met uw medische aandoening. Ik begrijp dat u bevreesd bent dat het gebruik van maca uw aandoening kan verergeren. Mijn inschatting is dat het risico hierop niet erg groot is. Weliswaar is bekend dat glucosinolaten een effect kunnen hebben op de schildklier, echter de dosis glucosinolaten is relatief laag en zal slechts in enkele gevallen tot genoemde bijwerkingen leiden.
In dit geval moet u dus een afweging maken. U kunt kiezen voor de positieve werking van maca en het relatief kleine risico op bijwerkingen voor lief nemen, of volledig veilig willen spelen en stoppen met maca, maar dan ook de positieve werking moeten missen. Dit alles is ook nog eens zeer afhankelijk van de gebruikte dosis. U zou kunnen overwegen maca te gebruiken, terwijl u in de gaten houdt of uw struma niet verergert. Indien dit wel zo is, dan kunt u besluiten de maca in een lagere dosis te gebruiken.

Infoteur: Pernambuco
Gepubliceerd: 19-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!