InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood: maca

Superfood: maca

Maca een lustopwekkend middel uit het Peruaanse Andesgebergte in Zuid-Amerika. Maca heeft een hoge voedingswaarde en is voorzien van macro- en micronutriënten, waaronder 31 spoorelementen. De spoorelementen ondersteunen het lichaam en lichaamsfunctie op celniveau. Zoals meerder superfoods is ook maca een krachtige adaptogeen. Dit betekent dat het de hormoonhuishouding, het zenuwstelsel, hart- en vaatstelsel en het spierstelsel kan stabiliseren en in evenwicht kan houden.

Geschiedenis

Er kan worden opgemaakt dat uit archeologisch bewijs dat maca al ongeveer 2.600 jaar wordt gecultiveerd en geteeld. Een woeste krijgersstam ‘Pumpush’ heeft de maca gevormd. Deze stam trok naar het Andesgebergte vanuit het Amazone-oerwoud. De Yaro-volkeren volgde later in de geschiedenis. Ze bouwde gigantische macavelden in het hooggebergte van de Andes. De Inca’s veroverde de gebieden in Andesgebergte waar de maca werd verbouwd door de Yaro-volkeren. Afstammelingen van de Inca’s ‘ het Kichwavolk’ verbouwen tegenwoordig het superfood: maca. Dit doen ze op natuurlijke hoogte van 2.700 – 3.000 meter boven de zeespiegel. De hoogte kan zelfs oplopen tot 4.300 meter. Dit maakt maca het enige gewas op aarde dat op zo’n hoogte wordt verbouwd.

Maca

Maca wordt verbouwd om zijn wortel en behoort tot de kruisbloemige planten. Broccoli, kolen, bloemkool, knolrapen en radijsjes maken ook deel uit van de kruisbloemige planten. De wortel van de maca wordt vaak aan gezien als een radijs. Soms zie je op de wortel paarse strepen maar over het algemeen heeft de wortel een gebroken witte, paarse of gele kleur. Bovengronds is de maca kleiner dan zijn mede kruisbloemige planten maar ondergronds is de maca iets groter dan een radijs. De maca heeft een doorsnee van 5 – 7,5 centimeter. Bovengronds produceert de maca bladeren die dicht bij de grond groeien. De plant produceert een kleine, gebroken witte bloem met vier bladeren eraan. De maca plant zich voort door middel van zaadjes, in plaats van via zijn wortel.

Samenstelling maca poeder

Maca poeder wat gedroogd is bevat ongeveer het volgende:
  • 59 % Koolhydraten
  • 8,5 % Vezels
  • 10 % Eiwitten

De eiwitten bevatten twintig aminozuren en zeven essentiële aminozuren. Als we de aardappel met de maca gaan vergelijken dan bevat maca vier keer zoveel vezels en vijf keer zoveel eiwitten. Ook is maca rijk aan calcium, magnesium, fosfor, kalium, zwavel, natrium en ijzer. De spoorelementen bevatten zink, jodium, koper, selenium, bismut, mangaan, tin en silicium. Maca is ook rijk aan de vitamines B1, B2, C & E.

Lustopwekker

Ondanks dat er alleen op dieren is getest dat maca lustopwekkend is, is er wel een duidelijk meet beeld ontstaan. Bij mannetjes ratten is er een verhoogd aantal spermacellen gemeten en het bleek ook dat ze langer leefde. De vrouwtjes ratten hadden meerdere volgroeide eierzakjes. De effecten waren al meetbaar binnen 72 uur nadat de ratten maca hadden gegeten. Ook bij cavia’s, rammen en koeien is het libido verhogend effect van maca bevestigd. Bij rammen is het spermagehalte en het aantal zaadcellen aanzienlijke verhoogd.

Maca is een super superfood, niet alleen vanwege het gehalte aan vetzuren, aminozuren en voedingsstoffen maar het helpt ook de vruchtbaarheid te verhogen. Maca kan een geweldige superfood zijn voor mensen die moeite hebben met kinderen krijgen. Maca kan ook helpen om na de zwangerschap meer melk te produceren.
Let op elk lichaam reageert anders. Bij de één kan het wel helpen en misschien bij de ander niet.

Adaptogeen

Er zijn meerder superfoods die adaptogeen zijn waaronder dus ook maca. Dit betekent dat het de hormoonhuishouding, het zenuwstelsel, hart- en vaatstelsel en het spierstelsel kan stabiliseren en in evenwicht kan houden. In 1947 werd adaptogeen voor het eerst gezien als een voedingsstof die negatieve fysieke chemische of biologische stressbronnen tegengaat door de weerstand te verhogen. Hierdoor kan het organisme zich aanpassen ‘adapteren’ aan stressvolle omstandigheden. Dit werd gedefinieerd door de Russische wetenschapper Nikolai Lazarev.

Adaptogeen wordt als volgt omschreven:

  • Het is niet giftig voor de consument.
  • Het werkt een niet-specifieke reactie op in het lichaam. Deze reactie geeft een verhoogde afweer tegen meerdere stressoren onder andere fysieke, chemische of biologische stoffen.
  • Het heeft een stabiliserend effect op de fysiologie. Ongeacht of er een afwijking is van de fysiologische norm die de stressbron heeft veroorzaakt.

Adaptogeen zijn in essentie non-toxisch. Ze produceren een adaptieve respons op stress en ze zorgen voor verbetering van zelfregulering van het lichaam. Het blijkt uit onderzoek dat het eten van maca als adaptogeen superfood leidt tot meer energie, meer uithoudingsvermogen, meer zuurstof in het bloed, meer lichamelijke kracht en meer libido. Maca biedt ook ondersteuning aan het hormoonstelsel, de bijnieren en de schildklier, verbetert je stemming en het ondersteunt ook bij een goede hormoonproductie.

Maca kan bij de volgende aandoening verlichting bieden:

  • Chronische vermoeidheid
  • Depressie
  • Gebrek aan libido
  • Maagkanker
  • Menopauzesymptomen
  • Menstruatiestoornissen en -ongemakken
  • Ondervoeding
  • Onvruchtbaarheid bij mensen en bij het vee
  • Slapeloosheid
  • Slecht geheugen
  • Stress en spanning
  • Tuberculose

Lees verder

© 2014 - 2019 Dyonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Maca wortel; superfood met bijwerkingenMaca wortel; superfood met bijwerkingenOp dit moment zijn superfoods een hype in de voedingsindustrie. Met superfoods worden enkele, meestal exotische, voeding…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
De Geneeskracht van macaDe Geneeskracht van macaSommige kruiden zijn meer waard dan goud; maca is daar één van. Het is een dure, zeldzame geneesplant. Het geneest voora…
Supergezonde recepten met superfoodsDe laatste tijd is het erg hip en happening in de media: het eten van superfoods. Maar waarom zijn superfoods zo gezond…
Maca, de Peruaanse ginsengMaca of Lepidium peruvianum Chacon is een knolgewas die hoort bij de koolgewassen (Brassicacaea), familie van broc­coli,…
Bronnen en referenties
  • David Wolf - Superfoods

Reageer op het artikel "Superfood: maca"

Infoteur: Dyonne
Gepubliceerd: 06-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!