InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rauwe melk: een gezond alternatief

Rauwe melk: een gezond alternatief

Rauwe melk: een gezond alternatief Veel mensen vinden dat een glas melk bij de dagelijkse voeding hoort. Toch is melk verantwoordelijk voor voedselallergie. Bij gepasteuriseerde melk zijn de waardevolle voedingsstoffen verdwenen. Het klopt dat melk nog steeds gezond is, maar dan gaat het om rauwe melk. In rauwe melk zitten de waardevolle stoffen nog, zoals vitaminen en noodzakelijke enzymen. Publicaties schrijven zelfs dat rauwe melk voor herstel zorgt bij veel ziektes en dat men door een dieet van rauwe melk overtollige kilo's kwijtraakt.

Biologische rauwe melk is nog puur

Melk staat bovenaan de lijst van producten die de oorzaak zijn van voedselallergie. Biologische melk is een goed alternatief, omdat hier wel de gezonde bacteriën inzitten, maar niet de antibiotica. Biologische koeien hebben meer ruimte en zijn veel buiten, bovendien hebben eten ze gewoon gras. Bij 'reguliere' koeien is dit anders: zij eten voedsel dat van genetisch gemodificeerde gewassen afkomstig is, en dit voer is vaak behandeld met bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Doordat biologische koeien veel buiten zijn en onbehandeld voedsel eten, zitten er in biologische melk meer omega-3-vetzuren. Tevens zit er CLA in, wat remmend op kanker werkt. Bij de reguliere koe is geen sprake van CLA in de melk, omdat CLA verdwijnt zodra de koe geraffineerd eet. Biologische melk biedt dus de voordelen, die normale melk niet biedt. Eczeem komt bijvoorbeeld minder voor onder mensen die biologische melk drinken.

Het merk Demeter heeft melk dat afkomstig is uit de biologisch dynamische landbouw en deze koeien leven zo natuurlijk als het maar kan. Er worden maar twee koeien per 100 meter gehouden en de koeien krijgen het grootste gedeelte van het voer, van het bedrijf zelf. Het homogeniseren van melk is er niet bij.

Pasteurisatie doet vitaminen en enzymen uit melk verdwijnen

Pasteurisatie van melk heeft veel nadelen. Dit verhitproces gebeurt met de normale winkelmelk. En dit is bij biologische melk ook het geval. Hoewel biologische melk minder stoffen bevat die schadelijk zijn, zitten door pasteurisatie de waardevolle stoffen er ook niet meer in. De goede bacteriën en enzymen worden om zeep geholpen. En eigenlijk is pasteurisatie, mits er onder hygiënische omstandigheden gewerkt wordt, niet meer nodig. Daarom bevat rauwe melk, die ongepasteuriseerd is, nog de waardevolle enzymen en bacteriën. Door verhitting beschadigen de vitaminen (zoals vitamine B12 en vitamine C). C verdwijnt voor de helft, en B12 verdwijnt zelfs helemaal. Ook de onverzadigde vetzuren en sporenelementen blijven niet. Melksuiker komt sneller in het bloed, omdat de lactosestructuur ook verandert. Daarbij komt nog, dat na verhitting allerlei chemische stoffen worden toegevoegd. Zo worden geuren verhuld en smaak herstelt. Aan magere melk wordt bijvoorbeeld melk in poedervorm toegevoegd.

Onderzoek en publicatie

Een onderzoek onderzoek gedaan naar de verschillen tussen het drinken van gepasteuriseerde en rauwe melk, liet zien het drinken van rauwe melk voor betere gebitten en groei zorgde. Calcium werd beter opgenomen. Ook kwamen allergie, hooikoorts, eczeem en oorontstekingen minder voor. Histamineniveaus halveerden.

Volgens een artikel van Dr. J.R. Crewe uit 1929 (publicatie in 'Certfied Milk Magazine") herstellen zieke mensen sneller, wanneer zij op rauwe melk leven. Het gaat dan natuurlijk om de melk die van grasetenede koeien afkomstig is, en die rijk aan natuurlijk vet is. Crewe paste 15 jaar lang rauwe melk toe bij verschillende ziektes. De resultaten waren enorm goed, maar de methode was zo eenvoudig dat de medische wereld er niet veel belangstelling voor had. Crewe haalt in zijn artikel William Ossler aan. Ossler ziet overeenkomsten tussen melk en bloed en bloed speelt de hoofdrol bij de omzetting van voeding. In deze zin, is melk nuttig voedsel. De resultaten waren met name goed bij ziekten die met hart, nieren en hoge bloeddruk te maken hadden. Ook raakte men veel overtollige kilo's kwijt. Dus werd de melkkuur succesvol toegepast bij overgewicht. Crewe stelde zelfs dat wanneer men op rauwe melk leeft, ze geen medicijnen of andere oplossingen nodig hebben uit de medische wereld. Rauwe melk bevat voldoende vitaminen, enzymen en andere noodzakelijke ingrediënten.

Wageningen University: inzetten van rauwe melk bij luchtwegaandoeningen

Prof. Van Neerven, verbonden aan WUR, meldde in september 2014 dat bepaalde bestanddelen uit voeding, waaronder rauwe melk, een positieve invloed heeft op immuniteit in de bovenste luchtwegen. De kans op het krijgen van een allergie of infectie bij kleine kinderen vermindert hierdoor, en mogelijk dat het ook luchtweginfecties en chronische ontstekingen bij ouderen kan helpen voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stefan Kühn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • S. Fallon, Nourishing Traditions
  • www.biokennis.nl
  • www.natuurlijkvoedsel.nl
  • www.news4all.org
  • www.wageningenur.nl

Reageer op het artikel "Rauwe melk: een gezond alternatief"

Reacties

Amber, 04-10-2016 20:17 #2

Liesje, 08-07-2015 17:00 #1
Even een correctie, in melk van de gangbare veehouderij zal men ook nooit antibiotica aantreffen. in het bovenstaande stuk staat het net als of dat binnen de biologische veehouderij alleen zo is. ik citeer " Biologische melk is een goed alternatief, omdat hier wel de gezonde bacteriën inzitten, maar niet de antibiotica" Reactie infoteur, 08-04-2016
Bedankt voor de correctie!

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 13-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!