InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is tarwegras?

Hoe gezond is tarwegras?

Hoe gezond is tarwegras? Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe superfoods om onze gezondheid te verbeteren. Eén ervan is tarwegras, nu ook bij ons erg populair. Wat is tarwegras en welke invloed heeft het op onze gezondheid?

Gekiemde tarwekorrels

Gekiemde tarwekorrels of tarwegras bezit vooral tijdens de groeiperiode tal van gezonde voedingsstoffen, onmisbaar om ons lichaam gezond te laten functioneren. Dit tarwegras kan opvallend vlug geoogst en geperst worden. Tarwegras gezond? Daar bestaat geen enkele twijfel over! Het groene sap barst van de vitaminen, mineralen, antioxidanten, voedingsvezels en enzymen:
  • Vitaminen: tarwegras is vooral rijk aan vitamine A, B, B12, C, E en vitamine K
  • Mineralen: zowel tarwegras als tarwegras sap is een belangrijke leverancier van belangrijke mineralenen zoals ijzer, kalium, calcium, magnesium, fosfor, natrium, kobalt en zink.

Wetenschappelijk onderzoek leert dat je al na het drinken van amper 30 ml geconcentreerd tarwegras sap per dag de gezondheidsvoordelen van dit superfood zal ondervinden.

Tarwegras gezond

Zowel tarwegras als tarwegras sap helpen om je lichaam optimaal te laten functioneren. Het is in de eerste plaats een belangrijk voedingssupplement tegen allerlei winterkwaaltjes. Dat dankt het in de eerste plaats aan zijn hoge concentratie aan zonne- energie. Tarwegras en tarwegras sap passen dan ook in ieder gezond dieet. Zo zal je al vlug over meer energie en vitaliteit beschikken dan ooit. Verder verhoogt het je natuurlijk afweersysteem en zorgt het voor een gezond evenwicht tussen je gezonde HDH- cholesterol en je slechte LDL- cholesterol.

Lichaam zuiveren

Tarwegras en tarwegras sap zijn daar bovenop uitstekend om je lichaam regelmatig te detoxen of te zuiveren van alle toxische afvalstoffen. Die ontstaan als gevolg van de vele lichaamsprocessen en van onze ongezonde voeding vol kleur- en smaakstoffen en bewaarmiddelen. Dat hebben tarwegras en vooral tarwegras sap vooral te danken aan hun hoge concentratie chlorofyl of bladgroen. Dit bestanddeel zorgt voor onze fotosynthese of het afbreken én afvoeren van deze giftige afvalstoffen.

Door zijn hoge dosis chlorofyl werken tarwegras en tarwegras sap niet alleen ontstekingsremmend, maar ook bloedzuiverend en helpt het tegen allerlei maag- en darmproblemen.
  • Tarwegras sap: moet voor de vele gezondheidsvoordelen van tarwegras zeker niet onderdoen. Dit pure sap wordt gewonnen uit jong tarwegras. Een half glas tarwegras sap per dag levert evenveel gezonde voedingsstoffen als één kilo verse groenten en fruit
  • Tarwegras smoothie: hou je niet van tarwegras sap, dan kan je dit perfect verwerken in een gezonde groene smoothie, samen met al je favoriete groenten en fruit
  • Vers tarwegras en tarwegras sap: zowel groenten als fruit bezitten de hoogste concentratie aan gezonde voedingstoffen als ze vers worden gebruikt. Dat is met tarwegras en tarwegras sap niet anders

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is tarwegras gezond?Is tarwegras gezond?Tarwegras is iets wat we de laatste jaren bij de zogenaamde superfoods zetten en enorm veel levenskracht levert. Dat wil…
De geneeskracht van tarwegraspoederTarwegraspoeder kun je vers drinken maar het is ook te koop in gedroogde vorm. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat…
De geneeskracht van tarwegrasDe geneeskracht van tarwegrasTarwegras is een zoet groen drankje en wordt steeds vaker verkocht. De meeste mensen benoemen het met de Engelse term wh…
Tarwegras en GerstegrasTarwegras en GerstegrasTarwegras, jong groen van ontkiemde granen, zien we massaal op de vruchtbare Vlaamse akkers. Het groeit daar om in de zo…
Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens: spirulina, chlorella en tarwegras!Supergreens, een aantal uitermate voedzame en krachtige grassen en algen die steeds bekender worden. Ze bevatten veel be…

Reageer op het artikel "Hoe gezond is tarwegras?"

Reactie

Naamdd, 09-11-2013 19:06 #1
Klopt maar weinig van dit verhaal, maar dat is ook niet zo lastig met al die tegenstrijdige, en ongeverifieerde info op het net.
De voedingswaarde van tarwegrassap is ongeveer gelijk aan dat van andere groene groente. Een half glas staat dus zeer zeker niet gelijk aan 1 KG ookal wordt dat overal door verkopers beweerd. En tarwegras puur is gezien we geen koe zijn natuurlijk geen optie :P
Verder komt de claim dat tarwegras ontgiftigend werkt van het feit dat chlorofiel veel van hemoglobine weg zou hebben, maar dat zegt natuurlijk niets over orale inname dus dat is een puur zweefkeesfeit, helaas ook wijdverspreid over het internet. Wat wel zo is, is dat grassen bij uitstek veel mineralen op kunnen nemen en dat als je tarwegras op bijvoorbeeld keltisch zeezout(90+ mineralen) of roze himalayazout(84 mineralen) groeit, al deze mineralen ook in de groente komen. Dat maakt tarwegras tot redelijk uniek totaalspectrum mineraalpil, maar dan moet dit dus wel echt in de voeding zitten en dus niet zoals bij de tarwegraskoning gekweekt zijn op normale aarde.
In voedingswaarde info vind je hier weinig van terug omdat naar ieder mineraal expliciet moet worden gezocht, er zit dus veel meer in dan wordt vermeld, maar van hetgeen dat wel wordt gemeten, dus niet veel meer dan normale groente.

Als je toch wilt kweken, koop dan je biologische tarwegraskorrels bij de molenaar ipv de gezondheidsshop (scheelt 300% in prijs) en kweek zonder aarde met alleen water met daarin opgelost keltisch, of roze himalaya zout.
Koop ook geen electrische pers van 400 euro want die zijn prut. De porker handpers is de beste en kost een paar tientjes.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 09-11-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!