InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zelf tarwegras kweken: met of zonder tarwegraskweker

Zelf tarwegras kweken: met of zonder tarwegraskweker

Zelf tarwegras kweken: met of zonder tarwegraskweker Van tarwegras kun je met behulp van een slowjuicer het zeer gezonde tarwegrassap maken. Tarwegras kun je los kopen maar je kunt het ook zelf kweken. Dit is niet alleen erg leuk om te doen, je kunt er op termijn ook kosten mee besparen want tarwegras los kopen is best wel duur. Het is niet moeilijk om zelf tarwegras te kweken en wil je het professioneel aanpakken dan kun je ook gebruik maken van een tarwegraskweker.

Tarwegras kweken

Wat is tarwegras?

Tarwegras is een product van de tarweplant (Triticum aestivum). Wanneer je tarwekorrels laat ontkiemen en laat groeien dan krijg je de scheuten die we tarwegras noemen. Dit product is voor de mens erg gezond, maar helaas is het niet mogelijk om te profiteren van de gezonde eigenschappen door het zo te eten of te blenden in een sapje. Dit komt omdat de vezels voor de mens niet te verteren zijn. De enige manier om tarwegras voor de mens verteerbaar te maken is door het te persen met een speciale slowjuicer (een blender of sapcentrifuge is dus niet voldoende). Je kunt het sap op deze manier ook kopen in veel sapbars.

Door sommige natuurgenezers wordt aan tarwegras een medicinale werking toegeschreven maar dit is nooit door wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Wel is bekend dat tarwegras erg gezond is. Het drinken van een hoeveelheid van 40 ml tarwegrassap op een dag staat gelijk aan het eten van wel een kilo groente en fruit wanneer je kijkt naar de vitaminen, mineralen en enzymen die erin zitten.

Over de smaak van tarwegras verschillen de meningen. Sommige mensen vinden dat het echt een grassmaak heeft, maar anderen vinden het weer meer naar spinazie, erwten of noten smaken. Vind je het vies smaken, dan kun je het natuurlijk ook gewoon mengen met vruchtensap of gewoon een cupje in je smoothie schenken. Wel snel opdrinken om oxidatie te voorkomen!

Zelf tarwegras kweken

Tarwegras is in allerlei vormen en maten te koop. Zo bestaat er tarwegrassap-poeder, tarwegrassap in ijsklontjes, of gewoon verse stekjes (hier kun je zelfs een abonnement op nemen waarbij je het wekelijks of maandelijks per post ontvangt) maar deze zijn behoorlijk aan de prijs. Waarom zou je het niet gewoon zelf kweken?

Voor het zelf kweken van tarwegras heb je het volgende nodig:
  • Een schaal
  • Een lage bak
  • Graankorrels
  • Fijne potaarde
  • Een plantenspuit
  • Gefilterd water

Volg vervolgens het volgende stappenplan:
  1. Laat de graankorrels circa 12 uur op een donkere plek weken in een schaal met gefilterd water en giet daarna het water voorzichtig af. Hierbij kun je een zeef gebruiken.
  2. Herhaal dit proces om de 12 uur tot de korrels beginnen te kiemen
  3. Vul een lage bak met fijne potaarde (1 tot 1,5 cm dik)
  4. Strooi de gekiemde korrels uit over de bak en zorg dat ze niet te dicht bij elkaar liggen en geef een klein beetje water met de plantenspuit
  5. Leg over de korrels nog een klein laagje fijne aarde
  6. Stal de bak drie dagen lang op een donkere plek of dek deze af en blijf om de twaalf uur kleine beetjes water geven met de plantenspuit
  7. Houd het groeiproces goed in de gaten: wanneer de plantje circa 1 cm hoog zijn mogen ze in het licht gezet worden
  8. Wanneer de plantjes circa 10 cm hoog zijn kun je ze oogsten

Tribest SM-350 tarwegraskweker

Wil je op een ideale manier beginnen met het zelf kweken van tarwegras, dan kun je hiervoor ook een heuse tarwegraskweker aanschaffen. De Tribest SM-350 tarwegraskweker biedt je alles wat je nodig hebt. Dit pakket bestaat uit drie manden en kweekbakken die je op elkaar kunt stapelen. Hierbij zitten zowel doorzichtige als ondoorzichtige deksels zodat je geen plekje in het donker hoeft te zoeken maar de plantjes gewoon makkelijk af kunt dekken. Ook bevat dit pakket drie zaadbodems waardoor je niet met aarde hoeft te gaan hannesen en dus veel minder rommel hebt. Een plantenspuit wordt meegeleverd. Elke kweekbak heeft een afmeting van 41 bij 48 cm en neemt daarom niet al te veel ruimte in beslag.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
Is tarwegras gezond?Is tarwegras gezond?Tarwegras is iets wat we de laatste jaren bij de zogenaamde superfoods zetten en enorm veel levenskracht levert. Dat wil…
Tarwegrassap, gezond?Tarwegrassap is heel gezond! Het zoete drankje wordt steeds populairder en is te koop bij ecowinkels, webshops en sapbar…
De geneeskracht van tarwegrasDe geneeskracht van tarwegrasTarwegras is een zoet groen drankje en wordt steeds vaker verkocht. De meeste mensen benoemen het met de Engelse term wh…
Tarwegrassap bevordert de gezondheidTarwegrassap bevordert de gezondheidHeb jij er al over gehoord? Tarwegras. Je leest er steeds meer over. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stacibrindle, Pixabay
  • http://www.optimalegezondheid.com/tarwegras-specials-deel-2-hoe-kom-ik-eraan/
  • http://www.wehkamp.nl/privatedata/pdf/420124_PDF.pdf

Reageer op het artikel "Zelf tarwegras kweken: met of zonder tarwegraskweker"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-09-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!