InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tarwegrassap, gezond?

Tarwegrassap, gezond?

Tarwegrassap is heel gezond! Het zoete drankje wordt steeds populairder en is te koop bij ecowinkels, webshops en sapbars. Dit bijzondere groene drankje staat door haar enzymen, het grote aantal vitamines en mineralen bekend om haar positieve werking op het menselijk lichaam. Bovendien is tarwegrassap honderd procent biologisch, het wordt namelijk niet gekookt en er worden geen kunstmatige stoffen aan toegevoegd.

Wat is tarwegrassap?

Tarwegrassap is sap gemaakt van de jonge scheuten van de tarweplant. Tarwegrassap is een voedselrijke boost voor uw lichaam. Het is snel te maken, gemakkelijk en u zult waarschijnlijk het verschil na een korte periode van tijd merken. Door het drinken van tarwegrassap krijgt u veel vitaminen binnen waardoor u veel energie krijgt. Door 's morgens een glas te drinken begint u de dag al goed met frisse energie, zodat u er weer een hele dag tegenaan kan. Bovendien wordt er beweerd dat men er glanzender haar, wittere ogen en tanden van krijgt maar dit is nog nooit wetenschappelijk bewezen.

Wat zit er in tarwegras?

Tarwegras bevat enzymen die helpen bij de vertering en metabolisatie van nutriënten en abscisinezuur, deze zorgen ervoor dat de stofwisseling soepeler verloopt, bovendien bevat tarwegras ook veel mineralen:
  • Magnesium
  • Mangaan
  • Selenium
  • Calcium
  • Fosfor
  • IJzer
  • Kalium
  • Kobalt
  • Koper
  • Zwavel

Tarwegras bevat bovendien de volgende vitamines:
  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Vitamine K
  • Vitamine B1, B2, B3, B5 en B6

Écht gezond?

Ja! Tarwegrassap kan niet ontbreken in een gezonde en gebalanceerde voedselinname omdat in het grootste deel van het voedsel dat we eten de natuurlijke voedingsstoffen ontbreken. In plaats daarvan zitten er helaas nog steeds veel E-nummers, geur-, kleur- en smaakstoffen, conserveermiddelen, pesticiden en toegevoegde hormonen in het voedsel. Natuurlijke voedingsmiddelen worden vaak verkeerd verwerkt of fabrieksmatig gekookt, dit zorgt ervoor dat het grootste deel van hun voedingseigenschappen vernietigd worden.
 
Dit is niet het geval met tarwegrassap aangezien het niet gekookt hoeft te worden en rauw gedronken kan worden! Het geeft ons de vitaminen, mineralen en enzymen die we nodig hebben in een van de meest verse en natuurlijke vormen. Het is simpelweg een van de gezondste dranken, bovendien is het ook nog erg lekker door de zoete smaak die dit groene drankje heeft.

Waar te koop?

Tarwegrassap heeft nog niet haar weg naar de supermarkt gevonden, maar tarwegrassap is toch nog op veel plaatsen verkrijgbaar, hieronder een aantal plaatsen waar het groene drankje wordt verkocht. (Let op: prijzen kunnen enorm uiteenlopen!)

De ecowinkel

Vrijwel elke plaats kent wel een winkel met biologische producten, vaak is tarwegrassap hier verkrijgbaar in poedervorm of in shotvorm (geconcentreerd). Vaak wordt aangeraden vers tarwegrassap zélf te maken en in de ecowinkel zijn vaak ook kweeksets te vinden.

Online bestellen

Veel webshops bieden tegenwoordig een ruim aanbod aan verschillende vormen van tarwegras, zowel in poeder- als in sapvorm; alles is te koop. Probeer wel veel webshops te vergelijken, de prijzen kunnen uiteen lopen.

Sapbars

Vooral in Randstad en in grote steden zijn er veel (luxe) sapbars, hier kunt u verschillende soorten sapjes bestellen en met een beetje geluk ook tarwegrassap.

Conclusie

Sap gemaakt van tarwegras doet op het eerste gezicht waarschijnlijk de wenkbrauwen fronzen, maar als u eenmaal weet hoeveel vitaminen er in dit groene drankje zitten dan is het zeker de moeite waard om het eens te proberen. Het sap past door haar positieve invloed op uw gezondheid volledig in een gebalanceerde levensstijl.

Let op!

Vergeet niet om elke dag ook genoeg fruit en groenten in te nemen, tarwegrassap kan namelijk niet elke groente 'vervangen'. Ook is genoeg bewegen ook zeer belangrijk, hierdoor wordt de stofwisseling nog meer versterkt en wordt het effect van tarwegrassap beter zichtbaar.
© 2014 - 2019 Koploper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
De voordelen van een slowjuicerDe voordelen van een slowjuicerEen slowjuicer biedt veel voordelen ten opzichte van een blender. Ben je dol op sapjes en gebruik je hiervoor een blende…
Is tarwegras gezond?Is tarwegras gezond?Tarwegras is iets wat we de laatste jaren bij de zogenaamde superfoods zetten en enorm veel levenskracht levert. Dat wil…
De geneeskracht van tarwegrasDe geneeskracht van tarwegrasTarwegras is een zoet groen drankje en wordt steeds vaker verkocht. De meeste mensen benoemen het met de Engelse term wh…
De geneeskracht van tarwegraspoederTarwegraspoeder kun je vers drinken maar het is ook te koop in gedroogde vorm. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat…
Bronnen en referenties
  • Persoonlijke ervaring met het product tarwessap
  • Een onderzoek over rarwegras http://www.forrestgrasseswheatgrasstea.com.au/documents/Wheat-Grass-Study.pdf
  • Onderzoek van de Ilinois University http://horticulturecenter.illinoisstate.edu/gardens/documents/grain.pdf

Reageer op het artikel "Tarwegrassap, gezond?"

Infoteur: Koploper
Gepubliceerd: 29-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!