InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van tarwegraspoeder

De geneeskracht van tarwegraspoeder

Tarwegraspoeder kun je vers drinken maar het is ook te koop in gedroogde vorm. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze gedroogde vorm net zoals het verse sap over allerlei geneeskrachtige eigenschappen beschikt. Tarwegraspoeder is in staat om het immuunsysteem te reguleren, kan de nadelige effecten van chemotherapie tegen gaan en werkt volgens een onderzoek uit 2014 tegen Alzheimer. Bovendien kent het nog een groot aantal andere medicinale functies.

Inhoud:

De praktische kant van gedroogd tarwegraspoeder

Gedroogd tarwegraspoeder is erg praktisch om te kopen. Het alternatief is namelijk dat je thuis tarwegras kweekt op dusdanige wijze dat je dagelijks over een portie kunt beschikken. Bovendien moet je het afgeknipte, verse tarwegras in een slow juicer doen wat weer zorgt voor veel afwas. Tarwegraspoeder kun je naar eigen inzicht mengen met water. De bereidingstijd van een shot met gedroogd tarwegraspoeder is aanmerkelijk korter dan de bereidingstijd van vers tarwegras.

Superfood tarwegras

Tarwegraspoeder is een relatief nieuwe voedselsoort; het valt onder de superfoods. Er komt steeds meer kritiek op de titel ´super´ die aan voedsel wordt gegeven. Het is echter maar een titel. Je kunt je afvragen: is superbenzine echt wel zo super? Is de gewone biologische winkel niet veel beter dan de supermarkt? In vergelijking met elektrisch rijden is benzine niet zo super voor je portemonnee en het milieu. In vergelijking met natuurvoedingswinkels wordt er gedegenereerd voedsel verkocht in zogenaamde supermarkten.

Inhoudsstoffen tarwegras

De Latijnse naam die we in de wetenschap gebruiken van tarwegras is Triticum aestivum. Men is voor het eerst tarwegras gaan drinken rond 1930. Anno 2015 kun je drie vormen van tarwegras gebruiken; vers tarwegras, tarwegras dat is ingevroren als ijsblokje en gedroogd tarwegras. In tarwegras zitten onder andere de volgende inhoudsstoffen: vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren, polysacchariden en chlorofyl. Vooral de hoeveelheid chlorofyl is erg hoog. 70% van tarwegras bestaat uit deze stof.

Bewezen medicinale werkingen tarwegras

Mensen over heel de wereld hebben gemerkt dat tarwegrassap goed is voor de spijsvertering. Daarnaast kan het een verhoogde bloeddruk reduceren, wordt het bloed van metalen ontgift, wordt het gehele immuunsysteem verbeterd en worden jichtpijnen verlicht. Al deze medicinale werkzaamheden die door tarwegrasgebruikers waren opgemerkt zijn geverifieerd door wetenschappelijk onderzoek. Verder is wetenschappelijk aangetoond dat tarwegras anti-tumoractiviteit vertoont. Het kan darmzweren verhelpen en bovendien zijn er aanwijzingen dat het sommige ziekten zoals diabetes en hart-vaatziekten kan voorkomen.

Tarwegras goed voor immuunsysteem

Een Taiwanees onderzoek uit 2013 onderzocht de immuunsysteemregulerende effecten van tarwegras. Door allerlei chemische procedures los te laten op samples van gedroogd tarwegras kon men enkele stoffen traceren die verantwoordelijk zijn voor een betere communicatie tussen de verschillende cellen in het menselijk lichaam die zijn betrokken bij de werking van het immuunsysteem. Eén van de stoffen was maltoheptaose. Deze stof kan de monocyten in het lichaam, cellen die mede het immuunsyusteem reguleren, activeren. Een andere stof in tarwegras is de oligosaccharide fractie WG-PS3. Deze stof helpt net als maltoheptaose de communicatie tussen de verschillende immuuncellen verbeteren. Het immuunsysteem moet lichaamseigen van lichaamsvreemde stoffen kunnen onderscheiden en nagaan of de hoeveelheid waarin de stof voorkomt een bedreiging vormt voor het lichaam. Je begrijpt dat dit alleen kan plaatsvinden als de verschillende onderdelen van het immuunsysteem adequaat, snel en efficiënt met elkaar communiceren.

Tarwegraspoeder tegen Alzheimer

Tarwegraspoeder is in een onderzoek uit 2014 gegeven aan ratten die Alzheimer hadden. Men had de ratten Alzheimer gegeven voor dit onderzoek door hun voeding te vervuilen met aluminium. De hersenen van de ratten met Alzheimer vertoonden een stuk minder oxidatieve stress als ze tarwegraspoeder toegediend kregen. De wetenschappers concludeerden dat tarwegras veel antioxidanteigenschappen heeft en dat deze een opmerkelijk medicinaal effect hadden op Alzheimer. De wetenschappers spreken zelfs ervan dat tarwegras in de toekomst misschien een sleutelrol kan vervullen in de behandeling van Alzheimer.

Tarwegras vermindert nadelen chemotherapie

Een verkennend onderzoek toont aan dat tarwegras hoogstwaarschijlijk de toxische waarde van het bloed verlaagt bij mensen die chemotherapie toegediend hebben gekregen. Door chemotherapie komen er allerlei toxische stoffen terecht in het bloed die veel schade kunnen aanrichten. Uit Israëlisch onderzoek uit 2007 waarbij 60 vrouwen met borstkanker werden onderzocht bleek dat de hematologische toxiciteit, de mate waarin gifstoffen in het bloed voorkomen, significant afnam na toediening van tarwegrassap.

Tarwegras tegen darmzweren

Onderzoekers aan de Israel Institute of Technology in Haifa, Israël, zagen in 2002 dat tarwegras medicinale eigenschappen heeft bij een darmzweer. Men gebruikte tarwegras als enig medicijn en dat bleek goed te helpen bij darmzweren. Ook tarwegras als adjuvant, toevoeging bij een andere behandelmethode, bleek prima te werken tegen deze ulceratieve colitis, zoals de ziekte in officiële medische termen heet.
Gerelateerde artikelen
Tarwegrassap bevordert de gezondheidTarwegrassap bevordert de gezondheidHeb jij er al over gehoord? Tarwegras. Je leest er steeds meer over. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met het…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Echte broodjes gezondEchte broodjes gezondNatuurlijk kennen we allemaal de broodjes gezond zoals we ze kant-en-klaar in snackbar, de speciaalzaak en supermarkt ku…
Bronnen en referenties
  • Tarwegras immuunsysteem http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25312136
  • Tarwegras alzheimer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3682569/
  • Tarwegras chemotherapie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17571966
  • Tarwegras darmzweren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11989836
  • Fotoś: Publiek domein, wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tarwegraspoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!