InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met het South Beach dieet

Afvallen met het South Beach dieet

Het South Beach dieet kan een manier zijn voor hartpatiënten om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. De bedenker Arthur Agatston, is een cardioloog en professor in de geneeskunde en de auteur die vele populaire boeken over het South Beach dieet heeft geschreven. Het dieet richt zich op het elimineren van slechte vetten en koolhydraten en deze te vervangen door goede degenen. Dit leidt tot duurzaam gewichtsverlies en een gezondere levensstijl.

Goede koolhydraten en goede vetten

Goede en slechte koolhydraten zijn verwerkt in een product om de smaak of houdbaarheid van het product te verbeteren. Ze hebben geen voedingswaarde meer en zijn gemakkelijk door het spijsverteringsstelsel af te breken. Enkele voorbeelden van geraffineerde koolhydraten zijn crackers, wit brood, pasta en levensmiddelen gemaakt met wit meel. Goede koolhydraten zijn ongeraffineerde of natuurlijke. Ze bevatten vitaminen, mineralen en voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een gezonde voeding. Goede koolhydraten bevatten ook vezels, die de spijsvertering vertraagt en moeilijker te verwerken zijn. Ze hebben invloed op de absorptie van suiker, waardoor het lichaam langer een vol gevoel heeft. Enkele voorbeelden van ongeraffineerde koolhydraten zijn volle granen, bruine rijst, volkoren pasta, zetmeelrijke groenten en fruit. Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor het lichaam.

Niet alle vetten worden beschouwd als slecht op het South Beach dieet. Goede vetten, zoals de enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten in olijfolie en noten en omega-3 visolie, met lagere LDL-cholesterol. Goede vetten houden ook HDL cholesterol, waarbij een overmaat aan slechte cholesterol richting de lever worden verwijdert. Slechte vetten zijn verzadigde vetten in rood vlees en transvetten in margarine, koekjes, cakes en gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën. In plaats van het elimineren van vetten, vervangt het South Beach dieet de slechte vetten met goede vetten.

Fases

Het South Beach dieet officiële website breekt het dieet in drie fasen. De eerste twee weken van het dieet worden aangeduid als de eerste fase. Het richt zich op het verwijderen van slechte koolhydraten door het verwijderen van bijna alle koolhydraten uit de voeding en te vervangen door magere eiwitten, magere kaas en niet-zetmeelhoudende groenten. Het dieet beweert dat de consumptie van sterk bewerkte, geraffineerde koolhydraten ingrijpende veranderingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt en het verwijderen van deze zetmeel en suikers uit de voeding kan de bloedsuikerspiegel stabiliseren en de honger verminderen.

Fase twee is de langdurige fase van het South Beach dieet waarbij patiënten geleidelijk gewicht verliezen, veelal 1 tot 2 kilo per wee. Het omvat voedsel van de eerste fase en daarmee goede koolhydraten, zoals volkoren brood, bruine rijst, volkoren pasta en de meeste vruchten. Vruchten uit blik, zoals watermeloen, rozijnen en bananen zijn niet toegestaan.

Het behouden van het gezonde gewicht

Fase drie is ontworpen om een gezond gewicht te behouden na het bereiken van het goede gewicht. Het is de levenslange fase van het South Beach dieet. Deze fase omvat alle voedingsmiddelen uit de eerste twee fasen van het dieet, maar af en toe spijbelen mag. Hoewel het plan relatief eenvoudig te volgen is, omdat het niet het tellen calorieën vereist, zijn de beperkingen van koolhydraten en andere bepaalde voedingsmiddelen moeilijk op lange termijn.

Voordelen en gevaren

Voordelen en gevaren verbonden aan het South Beach dieet bestaan in elke van de drie fasen. Tijdens de eerste fase kan een gewichtsverlies ontstaan die groter is dan de gezonde 1 tot 2 kilo afvallen per week tijdens fase twee. Doordat dit gewichtsverlies eerder het verlies van vocht dan van vet betekend, bestaat de kans op uitdroging. De eerste fase is ook gevaarlijker dan de andere fasen, omdat veel voedzame voedingsmiddelen worden uitgesloten, terwijl de fasen twee en drie zorgen voor een meer evenwichtige voeding. Alle drie fasen kan een tekort aan vezels en calciumgehalte veroorzaken, omdat zij de consumptie beperken van granen en zuivelproducten. Fasen twee en drie zijn de gezondste fasen van het dieet, afgezien van het helpen gewicht te verliezen, kunnen ze ook de bloeddruk verlagen en het cholesterolgehalte en het risico op een hartaanval.

Zwangere vrouwen moeten ook voorzichtig te zijn, en het wordt aanbevolen dat ze de eerste fase overslaan, omdat het bepaalde voedingsmiddelen uitsluit die benodigd zijn bij de zwangerschap. Mensen met bepaalde medische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en nierproblemen, of die medicijnen slikken, kunnen beter met een arts bespreken of ze het dieet gaan volgen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.info.com

Reageer op het artikel "Afvallen met het South Beach dieet"

Infoteur: Evertse
Laatste update: 31-07-2013
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!