InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kan het slaapapneusyndroom worden behandeld?

Hoe kan het slaapapneusyndroom worden behandeld?

Hoe kan het slaapapneusyndroom worden behandeld? Slapen zorgt ervoor dat lichaam en geest tot rust komen. Het kan zo zijn dat je niet tot rust komt tijdens de slaap terwijl je wel langdurig in bed hebt geslapen. Waar komt dit door? Mogelijk heb je last van het slaapapneusyndroom, waarbij je door ademhalingsproblemen niet goed in diepe slaap komt. Lichte slaap zorgt ervoor dat jouw lichaam en geest onvoldoende uitrust, zodat je vermoeid wakker wordt. Waar ligt dit aan en hoe kan de stoornis worden verholpen?

Slaapapneusyndroom

Slapen is van essentieel belang

Goed slapen is noodzakelijk voor het lichaam omdat men daardoor tot rust komt, waarnaast ervaringen van de dag in de hersenen worden verwerkt. Maar goed slapen kan ernstig worden verstoord indien een persoon last heeft van het slaapapneusyndroom. Dit is een stoornis gedurende de slaap, waarbij de ademhaling deels tot stilstand komt. Die stilstand kan soms dertig seconden aanhouden of zelfs langer. Het lichaam krijgt tijdens de slaap onvoldoende zuurstof en kooldioxide wordt niet meer uitgeademd. Uiteraard merken de hersenen dit op en wordt een signaal afgegeven om uit de diepe slaap te komen. Dit kan betekenen dat de slapende persoon wakker wordt, maar ook dat het lichaam continu in lichte slaap is. De hersenen blijven alert, waardoor het lichaam onvoldoende rust krijgt. Onuitgeslapen wordt de persoon de volgende ochtend wakker. Waardoor wordt deze aandoening veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Frequentie ademstilstand

Indien er vaker dan vijf maal per uur een ademstilstand voorkomt dan is er sprake van slaapapneu. Toch kan het syndroom bij sommige patiënten zeer vaak voorkomen, waardoor er een extreem onrustig slaappatroon van toepassing is. Het lichaam krijgt onvoldoende rust, waardoor de kans bestaat dat op onverwachte momenten gedurende de dag de patiënt in slaap valt of extreem vermoeid is. Een mogelijkheid is dat de patiënt dan machinale beademingsondersteuning krijgt tijdens de slaap om ademstilstand te voorkomen. In een slaapcentrum wordt de diagnose gesteld waarna naar de meest geschikte oplossing wordt gezocht.

Er zijn twee slaapapneusyndromen

Het slaapsyndroom kan worden veroorzaakt door een tweetal slaapapneuvarianten:

Centrale slaapapneusyndroom

Hierbij worden door de hersenen onvoldoende signalen doorgestuurd. De ademhalingsspieren stoppen dan tijdelijk, waardoor ademhalingsproblemen ontstaan.

Obstructieve slaapapneusyndroom

De weg waardoor lucht en adem moet passeren heeft een obstructie. Veelal komt dit door de luchtwegwand of blokkeert de tong de doorgang. Door het wegvallen van spierspanning in de mond en keel kan de luchtpijp worden dichtgezet, waardoor de patiënt continu wakker wordt voor het bereiken van de diepe slaap. Hierdoor kan een chronisch slaaptekort ontstaan.

Oorzaken en gevolgen

Veelal kan de oorzaak worden gevonden in afwijkingen in de keel en neus, maar ook een afwijking van de spierspanning kan een oorzaak zijn. Het syndroom wordt verergerd door roken, slaapmiddelen en kan van erfelijke aard zijn. Door de obstructieve slaapapneusyndroom kunnen de volgende symptomen van toepassing zijn:
  • hevig snurken en van tijd tot tijd heftig wakker worden;
  • ernstig moe zijn gedurende de dag, waarbij de patiënt in slaap kan vallen;
  • geprikkeldheid, gespannenheid en teveel zweten;
  • verzuurde spieren en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

Gradaties van slaapapneu

Hoe ernstig de stoornis is hangt ook af van de zwaarte van de klachten. Hoe slaperig is de patiënt gedurende dag en hoe vaak komt de stoornis voor:
  • van 5 tot 15 maal per uur is een lichte stoornis;
  • van 15 tot 30 maal per uur is een matige stoornis;
  • bij meer dan 30 keer per uur dan is er sprake van een ernstige stoornis.

Het is dan noodzaak om hulp te vinden zodat de stoornis wordt behandeld, waardoor de patiënt weer goed kan slapen.

Hoe wordt slaapapneusyndroom behandeld?

Om slaapapneu te behandelen zijn er verschillende opties, afhankelijk van de oorzaak van de stoornis:
  • het gewicht moet worden aangepakt door af te vallen, waarnaast een gezonder leven zorgt voor verbeterde slaap. Vermijd daarbij alcohol voor het slapen gaan en neem geen slaaptabletten;
  • scheefstaande neusschot: om de doorgang van lucht te verbeteren kan de neusschot worden rechtgezet zodat de patiënt voldoende kan ademen. Ook te grote keelamandelen kunnen worden verwijderd;
  • komt de stoornis door het op de rug slapen dan kan een tennisbal ingenaaid in de pyjama uitkomst bieden;
  • geen spierspanning zorgt ervoor dat de tong op de luchtpijp zakt. Dit kan met een beugel worden gecorrigeerd. Deze kan ís nacht worden ingedaan.

Bij een ernstige vorm van de stoornis kan positieve luchtwegtoegangsdruk worden toegepast. De patiënt dient dan veelal levenslang ís nachts beademd te worden, zodat de luchtweg continu opengehouden wordt. Uiteraard dienen overdruk en onderdruk af te wisselen om goed te kunnen ademen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenObstructieve slaapapneu: oorzaak en symptomenWat is het obstructief slaapapneusyndroom? Wat is de oorzaak van de aandoening en wat zijn de symptomen? Kan het behande…
Slaapapneu: tips & oplossingen bij slaapapneuSlaapapneu: tips & oplossingen bij slaapapneuSlaapapneu, slaap-apnoe en snurken zijn vervelende verstoorders van de slaap, een OSAS en CSAS. Sommigen noemen slaapapn…
Slaapapneu - slaapapneusyndroomApneu is een slaapziekte waarbij men sínachts meerdere ademstilstanden krijgt. Deze slaapziekte kan ernstige gevolgen he…
Altijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijnAltijd moe zijn. Slaapapneu kan de oorzaak zijnMet slaapapneu heeft iemand tijdens zijn slaap adem stops. Hierdoor wordt onvoldoende zuurstof opgenomen en koolzuurgas…
Slaapapneu en de gevarenSlaapapneu en de gevarenHet slaapapneusyndroom, ook wel slaapapneu genoemd, komt voor bij ongeveer 5 tot 20 op de 100 personen. Mannen hebben er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weirdvis, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Reageer op het artikel "Hoe kan het slaapapneusyndroom worden behandeld?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!