InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De schildklieroperatie of strumectomie

De schildklieroperatie of strumectomie

De schildklieroperatie of strumectomie We hebben allemaal een schildklier, een vlindervormig orgaan in de hals dat ervoor zorgt dat er hormonen geproduceerd worden, die instaan van de regulatie van de stofwisseling. Soms duiken er problemen op met de schildklier en is een operatie noodzakelijk. U leest er meer over in dit artikel.

De schildklier

De schildklier ligt in de hals, vlakbij de luchtpijp. Dit orgaan bestaat uit twee 'zijkwabben' die verbonden zijn door middel van een middengedeelte. Bovendien hebben we een viertal bijschildkliertjes.
De schildklier zorgt voor de productie van hormonen, die op hun beurt de stofwisseling in ons lichaam regelen. De bijschildkliertjes hebben ook een functie, namelijk het regelen van het calciumgehalte in het bloed door middel van een bijschildklierhormoon.
Sommige mensen ondervinden problemen met de schildklier. De schildklier kan namelijk teveel werken, waardoor ze teveel hormonen produceert. Een ander mogelijk probleem is het ontstaan van één of meerdere knobbeltjes op de schidlklier, waardoor ademhalen en slikken moeilijk kunnen worden.

Schildklieroperatie

Wanneer problemen opduiken met de schildklier, kan het nodig zijn om een gedeelte of zelfs het hele orgaan operatief te verwijderen.
Er zijn globaal gezien 3 soorten schildklieroperaties. Bij een totale strumectomie wordt de schildklier in het geheel verwijderd. Meestal wordt deze operatie uitgevoerd wanneer er een kwaadaardig gezwel aan de schildklier wordt gevonden.
Bij een subtotale strumectomie worden beide helften van de schildklier grotendeels weggenomen. Deze operatie wordt vooral uitgevoerd bij een te grote of te actieve schildklier. Er wordt nog een klein beetje weefsel behouden, zodat de productie van hormonen verdergezet kan worden.
Een totale hemistrumectomie, ook wel lobectomie genoemd, is de operatie waarbij één helft van de schildklier volledig verwijderd wordt. Deze operatie wordt uitgevoerd wanneer men een knobbeltje ontdekt die zich in 1 helft van het orgaan situeert, en waarvan men niet weet of het goed- of kwaadaardig is.

Een schildklieroperatie gebeurt altijd onder volledige narcose. De operatie neemt ongeveer 2 uur in de beslag en achteraf moet de patiënt nog enkele dagen in het ziekenhuis verblijven. Een van de belangrijkste zorgen van de chirurg is om tijdens de operatie de stembandzenuwen niet te beschadigen, zodat de patiënt geen stemverlies lijdt.

Complicaties

De schildklieroperatie brengt vrij weinig risico's met zich mee. Een aantal mogelijke risico's zijn het weghalen van te veel of te weinig schildklierweefsel, bloedingen, of letsels aan de stembanden. Als de stembandzenuwen geraakt zouden worden tijdens de operatie kan dit tot stemproblemen leiden, maar deze zijn meestal van tijdelijke aard. Men kan een tijdelijke heesheid ondervinden, of moeilijkheden ondervinden met praten. Ook als de stembandzenuwen niet geraakt worden kan men te kampen hebben met een tijdelijke stemverandering.

Nazorg

Na de operatie moet men een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Na ongeveer 4 dagen worden de hechtingen verwijderd en kan de patiënt het ziekenhuis verlaten. Het ontslag hangt af van het calciumgehalte in het bloed, dat zich na de operatie moet herstellen. In sommige gevallen moet de patiënt achteraf nog calciumtabletten innemen om de balans te herstellen.
Na een tweetal weken wordt men nogmaals op controle verwacht om te zien of het herstel correct is verlopen.
© 2012 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Drie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
Schildklier verwijderen (operatie): Oorzaken en complicatiesHet verwijderen van de schildklier (strumectomie) is een operatieve behandeling, meestal als gevolg van schildklierprobl…
Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklierSchildklieroperatie: verwijdering van de schildklierDe schildklier is een klier dat zich aan de voorzijde van de hals bevindt. Het zijn twee kwabben die met elkaar verbonde…
Schildklierproblemen: oplossingen en tipsSchildklierproblemen: oplossingen en tipsEen ontregelde schildklier kan tot hele vervelende problemen leiden. De schildklier speelt via de hormoonhuishouding een…
Het belang van een goed functionerende schildklierHet belang van een goed functionerende schildklierMeer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopge…
Bronnen en referenties
  • www.schildklierkliniek.be

Reageer op het artikel "De schildklieroperatie of strumectomie"

Reactie

Lutera, 06-07-2015 17:12 #1
Is deze informatie verouderd? Ik ben 's middags geopereerd rond 1 uur en is de linkerhelft van mijn schildklier waar een cyste in zat verwijderd. Ik mocht de volgende ochtend half 11 naar huis. Ik ben dus nog geen 24 uur in ziekenhuis geweest. De operatie is goed verlopen en na de operatie waren de waardes na twee keer prikken goed, aldus dokter. De hechtingen gaan er pas na 14 dagen uit en bij de internist voor controle is eerste afspraak pas anderhalve maand later.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 23-06-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!