InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schildklier verwijderen (operatie): Oorzaken en complicaties

Schildklier verwijderen (operatie): Oorzaken en complicaties

Het verwijderen van de schildklier (strumectomie) is een operatieve behandeling, meestal als gevolg van schildklierproblemen. In dit artikel ga ik dieper in op de oorzaken, de operatie, de complicaties en de nazorg van zo'n schildklierverwijdering. De schildklier is een orgaantje die in de hals gelegen is. het produceert belangrijke hormonen die onderandere de stofwisseling in het menselijk lichaam beinvloeden. Wanneer er problemen zijn met de schildklier of zijn werking, kan men in sommige gevallen overgaan tot de verwijdering van de schildklier, of in medische termen een strumectomie.

Oorzaken

Er kunnen verschillende problemen aan de basis liggen van een schildklierverwijdering:
  • Kanker
  • Een te snelle werking van de schildklier
  • Cosmetisch
  • Te grote schildklier die slikken en ademhalen bemoeilijkt

De operatie

Gedeeltelijke verwijdering

Bij een gedeeltelijke verwijdering wordt zoals gezegd een gedeelte van de schildklier verwijderd. Het grote voordeel van een gedeeltelijke verwijdering is dat het stuk dat blijft zitten nog wel hormonen kan produceren, en men dus niet zonder hormonen verder moet leven. Bij onbekende knobbels word vaak het gedeelte of de helft met de knobbel weggenomen.

Gehele verwijdering

Is vaker van toepassing bij kanker van de schildklier. Hierbij kan men niet de kans nemen dat er een deel van de kanker blijft zitten.

De operatie zelf gebeurt onder volledige narcose en duurt meestal 1 tot 2 uur lang. Er word in de hals een horizontale snede gemaakt. Soms worden er voor het dichtmaken drains geplaats om extra bloed en vocht af te voeren.

Complicaties

Naast de standaard complicaties die een algemene verdoving kan veroorzaken, bestaan er natuurijk nog specifieke complicaties die te linken zijn aan een schildklierverwijdering:
  • Tekort aan schildklierhormonen: Na een (gedeeltelijke) verwijdering van de schildklier kan het lichaam een tekort aan schildklierhormonen hebben. Hiervoor bestaan er medicijnen.
  • Stemveranderingen en stembandverlamming: Beiden kunnen het gevolg zijn als de chirurg de stembanden of stembandzenuwen raakt tijdens de operatie.
  • Te kort aan bijschildklierhormonen: Als de bijschieldklieren zijn geraakt tijdens de operatie kan het zijn dat dze niet meer goed funcioneren.
  • Teveel aan schildklierhormonen: Wanneer er niet genoeg schildklier is weggehaalt kan zijn dat de operatie niet het gewenste effect heeft en de patiënt nog steeds last heeft van een te snel werkende schildklier.

Nazorg

Na de operatie verblijft de patiënt in het ziekenhuis. Als er drains zijn geplaats mogen deze meestal na een dag verwijdert worden, afhankelijk van heveel bloed er nog uit komt. Pijnstillers kunnen intraveneus gegeven worden. De wonde moet dagelijks verzorgd worden en na een week mogen draadjes of nietjes er meestal uit.

De werking van de schildklier word normaal blijvend opgevolgd door een arts, ook als de operatie volledig geslaagd is.
Gerelateerde artikelen
Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklierSchildklieroperatie: verwijdering van de schildklierDe schildklier is een klier dat zich aan de voorzijde van de hals bevindt. Het zijn twee kwabben die met elkaar verbonde…
Drie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Schildklieraandoening: de ziekte van PlummerSchildklieraandoening: de ziekte van PlummerBij mensen die de ziekte van Plummer hebben is er sprake van een te snel werkende schildklier die vergroot is. In de sch…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Schildklier verwijderen (operatie): Oorzaken en complicaties"

Reacties

Eggermont M., 24-07-2015 21:11 #4
Ik heb de ziekte van Graves, dus te snel werken en gevolg na twee jaar geen beter resultaat met medicatie:
neem 125 mg Thyrixine en 2 tabletten Strumazol.
Strumazol is geen cadootje maar ik verdraag ze momenteel maar DR zegt niet te lang nemen.
Wel in shock als de dr zei beter operatie, gelukkig is het geen kanker maar toch altijd ingreep met gevolgen?
Graag advies aub

Thea, 01-05-2015 10:34 #3
26 jaar geleden is 1 schildklier weggenomen en de andere gehalveerd. 10 jaar zonder medicijnen. 10 jaar daarna aan de thyrax hoge dosering. Daarna is een nodus aangegroeid. Deze werkt mee met mijn huidige (1/4) schilklier. Goedaardig. Zit nu aan de strumazol.10mg. Dosering is te hoog ga nu halveren. Meer mensen met deze ervaring.

Johanna, 10-11-2012 11:11 #2
Ik heb al zo'n 50 jaar nog maar een halve schildklier. Die is weer behoorlijk aangegroeid waardoor ik slikklachten heb en ademhalingsproblemen. Er is mij geadviseerd om hem helemaal te laten verwijderen zodat ik van mijn klachten af ben.Nu is mijn vraag: bestaat nou niet de mogelijkheid alleen het aangegroeide gedeelte weer te verwijderen? Ik ben een vrouw van 70 jaar.

Busselot Magdalena, 09-07-2012 10:21 #1
Is er een speciaal dieet voor mensen waarvan de schildklier volledig verwijderd is?

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 05-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!