InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > BPPD (Positieduizeligheid), symptomen en behandeling

BPPD (Positieduizeligheid), symptomen en behandeling

BPPD (Positieduizeligheid), symptomen en behandeling BPPD is een vorm van positieduizeligheid en is een ongevaarlijke maar vervelende aandoening. BPPD is te herkennen aan een aantal symptomen zoals aanvallen van duizeligheid. Denkt u last te hebben van BPPD en wilt u weten wat u hier aan kunt doen? Lees dan dit artikel over Benigne Paroxismale Positie Duizeligheid (BPPD).

BPPD (Positieduizeligheid)

Benigne Paroxismale Positie Duizeligheid, beter bekend als BPPD, is een ongevaarlijke aandoening die zorgt voor aanvallen van duizeligheid. Benigne betekent goedaardig en parozismale staat voor "in aanvallen optredend" Mocht er bij u dus de diagnose BPPD zijn gesteld, dan heeft u last van in aanvallen optredende, positieafhankelijke, maar gelukkig ongevaarlijke duizeligheid.

Wat veroorzaakt BPPD?

De oorzaak achter BPPD is meestal de aanwezigheid van oorkristallen in een deel van het binnenoor waar deze zich niet horen te bevinden. De oorkristallen zitten dan in de semicirculaire kanalen. Deze kanalen worden normaliter alleen geprikkeld door bewegingen van het hoofd, maar dankzij de aanwezigheid van de oorkristallen gebeurt dit veel frequenter. De kristallen zijn afkomstig uit het utriculum, maar heb zich naar het binnenoor weten te verplaatsen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een oorinfectie, een hoofdtrauma, maar ook het ouder worden kan hier een rol van betekenis in spelen.

Omgaan met BPPD

BPPD is misschien wel de belangrijkste veroorzaker van duizeligheid, maar gelukkig goed behandelbaar. Een paar kleine aanpassingen in uw dagelijkse activiteiten kunnen ervoor zorgen dat de klachten sterk verminderen en regelmatig helemaal verdwijnen. Hier een aantal tips die uw klachten aanzienlijk kunnen verminderen;

  • Slaap 's nachts met twee kussens
  • Voorkom slapen op de "aangedane" zijde
  • Stap 's ochtends rustig uit bed, en ga eerst even op de rand van het bed zitten
  • Voorkom vooroverbuigen
  • Voorkomen schudden van het hoofd

Behandeling van BPPD

BPPD is vaak makkelijk en goed te behandelen. De behandeling bestaat uit het verplaatsen van de "oorkristallen" vanuit het gevoelige binnenoor naar een minder gevoelige locatie. Uw huisarts of fysiotherapeut kan dit vaak voor u doen, in ernstige gevallen kunt u doorverwezen worden naar een KNO arts. Bij deze behandelmethode worden vier simpele bewegingen met het hoofd gemaakt, om zo de kristallen te verplaatsen. Er hoeft dus geen chirurgie bij te pas te komen. Deze methode is effectief bij 80% van de BPPD patienten. Denkt u last te hebben van BPPD? Raadpleeg dan altijd uw huisarts! Dit artikel is geen vervanging voor professioneel medisch advies!

Na de behandeling

Het is belangrijk na de behandeling een aantal dingen vooral wel of niet te doen. Wacht na de behandeling een minuut of vijftien voordat uu weer naar huis toe gaat. Vooral de eerste minuten na de behandeling bestaat de kans dat de oorkristallen weer terugschuiven naar hun oude plek. Dit heeft duizeligheid als gevolg. Het is dan ook van cruciaal belang dat u niet zelf naar huis toe rijdt! Verder is het verstandig om de eerste nacht na de behandeling half rechtop te slapen, het liefst in een hoek van 45 graden. Dit is misschien niet erg comfortabel, maar het vermindert de kans dat de oorkristallen weer gaan schuiven. Probeer de eerste dagen na de behandeling uw hoofd zoveel mogelijk rechtop te houden, en buig niet voorover. Als laatste is het verstandig om de rest van de week met twee kussen te slapen, zodat u uw hoofd niet te ver naar achter beweegt. Mocht u nog vragen hebben? U kunt altijd een reactie achterlaten onderaan het artikel.

Prognose

In de meeste gevallen is BPPD goed te behandelen. Vaak heeft de behandeling binnen tien dagen effect, wat betekend dat de klachten vrijwel zullen verdwijnen. Bij een op de drie gevallen keert de BPPD weer terug binnen het eerste jaar op de behandeling. Binnen vijf jaar is dit helaas alweer 50%. Het is belangrijk om dan weer contact op te nemen met uw huisarts of fysiotherapeut. Deze zal u dan weer behandelen met de hiervoor genoemde methode en zal u zeer waarschijnlijk ook een aantal thuisoefeningen meegeven.
© 2011 - 2018 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Duizeligheid, soms zelf te behandelenBPPD (Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid) is een duizeligheid die acuut ontstaat na een bepaalde beweging die mees…
Duizelig bij het opstaan, oorzaak en behandelingDuizelig bij het opstaan, oorzaak en behandelingDuizelig bij het opstaan overkomt iedereen wel eens. Je voelt je licht in het hoofd, ziet zwart voor de ogen of valt som…
Runners knee (lopersknie) oorzaken, symptomen en behandelingEen runners knee wordt ook wel lopersknie of tractus iliotibialis frictiesyndroom genoemd. Het tractus iliotibialis fric…
Wat is aandrangincontinentie (urge-incontinentie)?Aandrangincontinentie wordt ook wel urge-incontinentie genoemd. De plotse aandrang om te plassen is niet te onderdrukken…
Manieren om hoofdpijn te bestrijdenManieren om hoofdpijn te bestrijdenEr zijn heel veel manieren om hoofdpijn tegen te gaan, zo veel dat je soms gewoon niet meer weet welke nou werken of nie…
Bronnen en referenties
  • www.fysiotherapiespijkenise.nl/aandoeningen/bppd

Reageer op het artikel "BPPD (Positieduizeligheid), symptomen en behandeling"

Reacties

David Mol, 26-09-2017 05:26 #12
Hallo mensen.
ik ben 1 van de patienten die last heeft van positieduizeligheid ben gistermiddag naar de huisarts geweest en die heeft dit geconcateerd ik merk wel na de behandeling dat ik nog erg draaierig ben in me hoofd. ik moet helaas op me werk veel voor over buigen ik werk namelijk in de groenvoorziening.
maar ga wel proberen om het te vermeiden.
vriendelijke gr david mol

Joke, 06-03-2017 15:57 #11
Ik heb al geruime tijd last van BPPD. Ik vind het angstig omdat ik totaal mijn evenwicht kwijt ben.
Het lijkt wel of ik dronken ben als ik wil gaan lopen.
Durf de deur niet uit dan en wacht soms twee dagen tot het weer is afgezakt.
Doe nu ook oefeningen om er sneller van af te komen.
Hopelijk gaat dat helpen.

Mini, 06-03-2017 08:01 #10
Mag ik daarmee wel op vakantie naar het buiten land en met vliegtuig?

Bm Visser, 03-08-2016 23:56 #9
Ik heb al 7 jaar draaiduizeligheid. Hier word je ontzettend onzeker door, heb veel kans om te vallen. Ik hoop dat ik hier ooit van af kom.

A. Stoel, 08-12-2015 16:56 #8
Sinds Januari heb ik last van het oor. En de hele dag.Overal geweest.De kno arts vertelde eerst dat het de kristallen waren. Daar ben ik een paar jaar geleden mee begonnen en ging ook over. Maar er is een scan gemaakt en nu zegt hij ik Heb Atrose op de kaakkopjes. Bij de fysio therapie heb ik naaldjes laten zetten elke week. Nu was er 3 weken tussen en heb vorige week koorts gehad en dus weer de hele dag pijn en duizeligheid. Wie weet me raad te geven.

Bianca, 14-04-2015 11:32 #7
Ik heb vanaf 27 sept 2014 BPPD. Heb medicatie gehad, fysio, kno arts, neuroloog.
Ze hebben nu tegen mij gezegd dat ze niet meer weten hoe ze me kunnen helpen.
Ik slaap snachts slechts, lig dan gewoon te draaien in mijn bed. als ik opsta sta ik gelijk weer te tollen op mijn benen.
Als ik oefeningen doe die de fysio geeft dan ben ik de hele dag draaierig.Het zakt bij mij niet af en heb dit gevoel bijna de hele dag door. Natuurlijk houd ik er rekening mee dat ik mijn hoofd niet teveel draai. Waardoor nu mijn nek helemaal vast zit.
Hoop dat iemand nog wat adviezen heeft.

Marion, 22-03-2015 23:04 #6
Ik heb alleen duizelingen na een km of 2 hardlopen. Wordt dan ook misselijk en moet dan stoppen met hardlopen. Ook heb ik met enig regelmaat last van oorsuizen. Is dat dan ook BPPD?

Frauke, 29-04-2014 13:43 #5
Vijfde dag vandaag… het blijft zweverig en duizelig maar niet meer zo erg als voor de behandeling. Graag zou ik terug kunnen autorijden en terug voor de klas gaan staan. Wanneer lukt dit?

Wauters Machteld, 03-12-2013 09:15 #4
Ik ben gisteren bij de kiné geweest voor de behandeling voor kristallen in mijn oren. Ze heeft me aangeraden twee nachten rechtop te slapen (heb niet geslapen). Ik heb heel nacht bijna rechtop gezeten in mijn bed met veel duizeligheid en het heeft me niet goed gedaan, ik heb nog meer draaistoornissen deze morgen. Ik kan mijn kiné vandaag en morgen niet opbellen; het is heel moeilijk om haar te bereiken. Moet volgende week terug voor een tweede behaneling. Wat raadt u me aan intussen?
Dank voor uw antwoord.
Magda Reactie infoteur, 03-12-2013
Beste Magda,

Wat vervelend voor je! Een goede vriend van mij heeft een eigen praktijk en kan je hier ongetwijfeld mee helpen. Mijn kennis is hier niet voldoende voor. Ik zal je even een mailtje sturen met zijn gegevens.

Met vriendelijke groeten,
VMusic

Jos Degeit, 22-03-2013 11:12 #3
Kan ochtendsex kwaad bij bppd?

Rob Ijdo, 04-01-2013 22:54 #2
L.S. sinds ruim een jaar heb ik last van duizeligheid. De eerste keer heb ik via de huisarts pillen gekregen.(betahistine 16mg) maar ik heb nu vaker last.
Meestal is het binnen een dag weer weg. Hoe weet ik aan welk oor het euvel zich voordoet? wat kan ik het beste ondernemen?
vr. gr. Rob Reactie infoteur, 07-01-2013
Beste Rob,

Allereerst ben ik geen medicus. Maar heb je al gekeken of je een lage bloeddruk hebt?
Dit kan soms korte buien van duizeligheid veroorzaken.

Groeten,
Vincent

Annie Meessen, 08-02-2012 20:47 #1
Hier staat dat het duizelig zijn 1 min. aanhoud bij mij is dat langer wel een uur eer ik weer durf op te staan. ik heb tinnitus komt daar het probleem door dat het lang duurd of de angst. het is een vervelende ervaring. de arts heeft me primperan voor geschreven. ben bij kno arts geweest zou het verstandig zijn om een scan aan tevragen? Reactie infoteur, 10-02-2012
Hallo Annie,

Ikzelf heb ook last van tinnitus. Een scan aanvragen bij je KNO arts is altijd verstandig!

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 05-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!