Glasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oog

Glasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oog Glasvochttroebeling of Mouches Volantes is het zien van puntjes en draadjes voor het oog. Vooral bij een lichte omgeving kan dit nog extra versterkt worden. De meeste mensen zijn bekend met drijvers of floaters in het oog, maar soms kan dit zoveel zijn, dat het zicht ernstig belemmerd wordt. Er zijn een aantal behandelingen mogelijk.

Puntjes, draden en stofjes in het oog

Iedereen heeft er wel eens last van: men ziet puntjes, draden of stofjes in het oog. Deze kan men volgen en verdwijnen uiteindelijk buiten beeld. Soms komen er meerdere achter elkaar. Hoewel het lijkt alsof de draden of puntjes te volgen zijn, is het juist andersom: ze volgen de oogbewegingen. Doordat het oog zeer snel beweegt, volgen de draadjes en puntjes het oog in een vertraagde beweging.

Andere benamingen voor de zwevende deeltjes in het glasvocht zijn drijvers of floaters.

Zitten er echt draden in het oog?

Tussen de lens en het netvlies bevindt zich het glasachtig lichaam oftewel het glasvocht. Dit vocht bestaat voor ongeveer 99 procent uit water. Het glasvocht is helder zodat het licht via de lens doorgang heeft naar het netvlies. Soms bevinden zich in het glasvocht vrij zwevende deeltjes restmaterialen van afgebroken cellen, of eiwitstructeren (proteinestructuren). Eitwitstructuren kunnen zichzelf opvouwen, waardoor er vaak een andere vorm ontstaat. Er kunnen meerdere donkere vlekken ontstaan.

In principe zouden deze vrij zwevende deeltjes niet door het oog opgemerkt worden. Echter, deze deeltjes werpen een schaduw op het netvlies die niet gelijk is als de positie waar ze zich op dat moment bevinden. Hierdoor kunnen de hersenen dit beeld niet verwerken. Normaal gesproken worden zulke schaduwen uit de bewuste waarneming verwijderd, maar door de onjuiste positie lukt het de hersenen niet. Hierdoor zien we de vrij zwevende deeltjes of beter gezegd: we zien de schaduwen.

Wat zie je?

Bij oogbewegingen zie je dat er stipjes, soms zwart, en draden bewegen voor je oog. Wanneer je naar één punt blijft staren, bewegen deze deeltjes amper. Ze volgen de bewegingen van het oog. Dit gebeurt in een vertraagde reactie. Omdat het hoog zeer snelle bewegingen maakt zonder dat je je hiervan bewust bent, kan het zijn dat een draadje of puntje een andere kant op "zwemt" dan de richting waarin jij kijkt.

De draadjes en stipjes zien eruit alsof ze lijken te zweven of te zwemmen. Ze zijn meestal doorzichtig, maar kunnen soms ook zwart van kleur uitzien. De vorm kan variëren van kort en rond tot langgerekt als een lint. Deze laatste lijken nog het meest op stofdraadjes. Vooral wanneer men naar een lichte en egale achtergrond kijkt, zoals naar de blauwe hemel, zijn deze draadjes en puntjes goed zichtbaar. Ook zijn de deeltjes goed zichtbaar wanneer men op de rug ligt: de drijvers zinken dan in het glasvocht en verzamelen zich in de buurt van de gele vlek. Wanneer de pupil sterk verkleind wordt, wordt het effect van de zichtbaarheid versterkt. Het verkleinen van de pupil kan door een heel kleine opening te kijken: hoe kleiner de opening, hoe kleiner de puil wordt. Meestal wordt hier een kop van een naald voor gebruikt. Vaak zal men bij deze methode ook nog andere strepen waarnemen: dit zijn de schaduwen van de bloedvaten in het oog.

Glasvochttroebeling: oorzaak en behandelen

Glasvochttroebeling of Mouches Volantes is een vrij normaal en ook onschuldig verschijnsel. De meeste mensen hebben wel eens last van deze verschijnselen. Sommige mensen hebben er zoveel last van, dat ze deze continue zien en dit het zicht aardig belemmert.

Glasvochttroebelingen kunnen stabiel blijven of verergeren. Minder worden doet het zelden. Wel passen de hersenen zich aan waardoor het minder opgemerkt wordt. Dit is hetzelfde als iemand die naast een spoorlijn woont: hij hoort de voorbijrazende trein niet eens meer. De hersenen sluiten veel voorkomende beelden en geluiden uit als bewuste waarneming.

Een aantal factoren bevorderen het hebben van drijvers of floaters: bij suikerziekte, ouderdom waarbij het glasachtig lichaam krimpt, glasvocht dat loslaat van het netvlies, een oogontsteking of schade aan het oog. De oogarts zal bij ernstige klachten het netvlies bekijken op scheurtjes. Wanneer er geen scheurtjes aanwezig zijn, is een behandeling niet nodig. Wanneer de klachten echt het zicht belemmeren, kan dit behandeld worden door middel van lasertherapie. Hiermee worden de grote drijvers verwijderd. Ook kan het glasvocht verwijderd worden: dit is echter niet aan te raden maar gebeurt toch wel eens. Het glasvocht wordt tijdens deze behandeling verwijderd en vervangen door een ander vocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mouches volantes: wanneer zijn de symptomen het ergst?Mouches volantes: wanneer zijn de symptomen het ergst?Mouches volantes is een Franse, vaak gebruikte benaming van een vervelende oogaandoening. Het gaat om het zien van voorb…
Ik zie zwarte stipjes, vlekjes, draadjes en sliertjesIk zie zwarte stipjes, vlekjes, draadjes en sliertjesHeb je last van je ogen? Zie je zwarte vlekjes, draadjes, stipjes, puntjes, sterretjes of sliertjes? Krijg je hiervan ee…
Mouches volantes (floaters): vlekjes of draadjes in je ogenMouches volantes (floaters): vlekjes of draadjes in je ogenMouches volantes is een verschijnsel waarbij je zwarte vlekjes of zwarte draadjes voor je ogen ziet. Heelwat mensen hebb…
Zwart bewegend vlekje of draadje in oog: mouches volantesZwart bewegend vlekje of draadje in oog: mouches volantesHeb je last van een bewegend zwart vlekje voor je oog? Dit kan wijzen op mouches volantes, wat letterlijk 'vliegende vli…

Kwaadaardige moedervlek herkennen, wat zijn de kenmerken?Kwaadaardige moedervlek herkennen, wat zijn de kenmerken?Hoe kun je een kwaadaardige moedervlek herkennen. Waarop moet je letten, wat zijn de kenmerken van een kwaadaardige moed…
BPPD (Positieduizeligheid), symptomen en behandelingBPPD (Positieduizeligheid), symptomen en behandelingBPPD is een vorm van positieduizeligheid en is een ongevaarlijke maar vervelende aandoening. BPPD is te herkennen aan ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.floaterforum.nl/

Reageer op het artikel "Glasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oog"

Reacties

Mike, 02-12-2015 23:00 #4
Hoi J,

Excuses dat het zolang geduurd heeft maar ik wist niet dat je een berichtje had gestuurd ik kwam toevallig ff kijken.

Om je vraag te beantwoorden, het zijn echt mouches volantes helaas. Ik bid en hoop dat ze ooit weggaan maar weinig kans zonder operatieve ingreep. Laser heb ik over getwijfeld want sommige die niet te dicht op het netvlies zitten die kunnen worden weggeschoten waardoor ze naar onder drijven, maar vraag ik me af komen ze dan niet weer in je beeld.

Hoe is het nu met je J?

Bedankt voor het beantwoorden en suggestie.

Groetjes

J., 22-06-2015 20:01 #3
Mike, weet je zeker dat het Mouche Volantes zijn in je glasvocht en niet restmateriaal van je natuurlijke lens? Ik heb namelijk ook een staaroperatie gehad en waarschijnlijk is er wat restmateriaal achtergebleven van de oude vergruisde lens. Dat ziet er inderdaad uit als een floater (heb ik aan mijn linkeroog). Mijn oogchirurg geeft aan dat hij die restcellen evt. kan wegschieten met een laser. Voor jou ook een optie?

J., 17-02-2015 00:25 #2
Ik heb er één in mijn linkeroog die in mijn visie komt drijven wanneer ik snel van beneden naar boven kijk. Ik maakt me er geen zorgen om omdat ik weet dat het niks ernstigs is.

Mike, 11-04-2014 20:19 #1
Beste mensen, wie heeft ook last van die fenomeen mouches volantes genoemd? Het is nu anno 2014 en er moet wel een oplossing te vinden zijn voor dit hinderlijke fenomeen. Ikzelf heb aangeboren staar en ben laatst op mn 30e geopereerd aan mn linkeroog. Ik heb een staaroperatie gehad, waardoor mn ogen leren samenwerken door het plaatsen van een nieuwe lenskap. Hierdoor dacht de oogarts het gewenste resultaat te behalen en dat was namelijk het niet meer scheelkijken, .Mijn linkeroog loenste naar buiten namelijk wat me behoorlijk stoorde in mn leven. Ik durfde men niet aan te kijken en het had gewoon een persoonlijk effect op mn leven. Ik was er bewust van geworden omdat een kennis van mij was geopereerd en het bij hem helemaal goed recht was gezet. Dat wou ik ook wel, dus was bij mn dokter een verwijsbriefje gaan halen voor een in eerste instantie een oogspiercorrectie. Ik dacht de specialist weet wel beter om een nieuwe lenskap te plaatsen want dat was haar oordeel omdat mn vorige lens helemaal vertroebeld was. Opzich geen slecht idee, maar ik was me wel bewust van complicaties, maar niet van dat het naar mn enige goede oog kon gaan. Mijn zicht met links was sowieso minder dan 10 procent. Nu is het ruim6 weken geleden na de operatie en ik voel me zo gestrest, mijn levenslust is weg en heb gewoon geen fut meer. Ruim 2 weken na de operatie begon ik last te krijgen van zekere sliertjes en cirkeltjes, wat zo storend is! Vooral bij veel zonlicht zie ik deze aandoeningen waar ik echt niet mee kan leven. Ik heb zo een zware spijt van de operatie! Ik zie wel beter met links, daar niet van, maar ik heb niet om die sliertjes gevraagd, Ik heb ook zo nu en dan last van dubbelzien en verschil in contrast soms … Het is en blijft vervelend. Mn oog loenst niet meer zoveel als voorheen, maar psychisch lijd ik er echt aan en ga zo langzamerhand kapot! Ik loop al bij de psycholoog maar ik huil iedere dag. Als ik buiten ben wil ik zo snel mogelijk naar huis omdat die mouches volants vervormen in grotere vormen en soms begin ik misselijk te worden en wil ik braken. Kon ik maar terug naar de tijd voor de operatie. Ik wil echt gaan voor een second opinion, want ook deze oogartsen leken snel af van mij te willen. Zo makkelijk als ik binnenkwam ben ik er weer uitgelopen. Heb wel gelukkig 2x alles in mn oog opgemeten, maar ik was toentertijd allang blij dat ze er iets aan konden doen überhaupt.Dus daarom kan ik het mijzelf ook niet echt vergeven. Ik snap dat het makkelijk is door te gaan met je leven, maar als je er iedere seconde ermee geconfronteerd wordt met iets dat je nooit had dan maakt het je wel extra moeilijk. Ook heb ik vanwege de stress niet goed gegeten en gedronken, krijg ook niet de juiste vitamines binnen. Dat zou ook een probleem kunnen zijn, maar door alle stress heb ik gewoon geen honger en lust. Ik hoop jullie reacties tegemoet te zien … Bedankt voor het lezen een wanhopige man… MVG MIKE

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!