InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ik zie zwarte stipjes, vlekjes, draadjes en sliertjes

Ik zie zwarte stipjes, vlekjes, draadjes en sliertjes

Ik zie zwarte stipjes, vlekjes, draadjes en sliertjes Heb je last van je ogen? Zie je zwarte vlekjes, draadjes, stipjes, puntjes, sterretjes of sliertjes? Krijg je hiervan een troebel beeld? Het zien van vreemde objecten in je gezichtsveld kan erg vervelend en irritant zijn, maar wat is de oorzaak? Mouches volantes? De oorzaak kan erg verschillen maar is vaak wel te vinden.

De klacht

We horen er af en toe weleens iets over, vaak omschreven als stipjes, puntjes, vlekjes of schaduwen voor de ogen. Is dit ernstig? De ernst van de situatie hangt af van de oorzaak. Beschrijvingen als vlekjes en draadjes kunnen verschillende oorzaken hebben. Hierbij kun je denken aan: bloedingen, ontstekingen, beschadigingen aan het hoornvlies, mouches volantes of myodesoptie enzovoorts. Hoe dan ook; nemen de klachten toe? Dan is het altijd raadzaam een huisarts te bezoeken. Een snelle diagnose is vaak belangrijk voor een effectieve behandeling.

Wat is mouches volantes/myodesoptie/glasvochttroebeling?

In het Nederlands staat deze aandoening ook bekend als glasvochttroebeling. Doordat er losse stukjes cellen in de oogbol ronddrijven zien we deze vreemde structuren in ons blikveld. De ernst hang in dit geval van de mate van troebeling af. Er kunnen zoveel stukjes ronddrijven in het oog dat het ons zicht gaat beïnvloeden.

Wat zijn de oorzaken?

De oorzaken kunnen verschillen. Veel voorkomende oorzaken zijn:
  • Veroudering van het oog.
  • Het glasvocht (vocht in de oogbol) laat los van het netvlies. Dit verschijnsel staat bekend als de glasvochtcollaps.
  • Suikerziekte; door suikerziekte (diabetes mellitus) kan er bloed in het glasvocht terecht komen. Dit komt doordat er, door een tekort aan zuurstof, nieuwe zwakkere bloedvaatjes aan de binnenkant van het ook worden gemaakt. Deze nieuwe bloedvaatjes kunnen makkelijk barsten en bloedingen veroorzaken binnen in het oog. Doordat er bloed in het glasvocht zit, wordt het zicht verstoord door troebelingen. Het is als suikerpatiënt belangrijk hier een oogarts voor te bezoeken. Een slechte behandeling van suikerziekte kan DRP veroorzaken. DRP staat voor diabetische retinopathie, dit kan leiden tot blindheid en is alleen te voorkomen door vroegtijdige behandeling en controle.
  • Een ontsteking in het oog. Door een ontsteking in het oog ook bekend als uveitis kan er van alles misgaan. Bloedingen, vervormingen, scheuren, barsten enzovoorts. Dit alles kan weer glasvochttroebelingen als resultaat hebben. Veel voorkomende oorzaken van uveitis zijn:
  • ziekte van Bechterew
  • colitis ulcerosa
  • CMV-infectie
  • reumatoïde artritis
  • sarcoïdose

Er zijn meer oorzaken maar dit zijn slechts voorbeelden van veel voorkomende oorzaken.

Wat kun je eraan doen?

Denk je last te hebben van glasvochttroebeling dan kun je de huisarts bezoeken. De huisarts zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een oogarts. De oogarts kijkt, na toediening van een pupil verwijdend middel, in je oog. Soms zijn de stukjes ook wel floaters genoemd direct zichtbaar, maar soms ook niet. De arts kan dan alleen maar van de patiënt aannemen dat hij/zij er last van heeft. Als er geen schade aan het netvlies is, is verdere behandeling meestal niet nodig. Eventuele loszittende stukje in je oog kunnen worden verwijderd met een laser. De laser verdampt de deeltje en het probleem is dan meestal grotendeels verholpen. Bij ongeveer 90% van de mensen is deze behandeling effectief. Een andere methode die kan worden toegepast is vitrectomie. Hierbij wordt het oogvocht vervangen door een andere vloeistof. Omdat er aan deze operatie meer risico’s zitten dan aan een behandeling met een laser zal deze methode waarschijnlijk steeds minder worden toegepast.

Wees altijd alert op problemen met je ogen. De bouw ervan is zeer complex en schade is vaak moeilijk te verhelpen. Zoals voor bijna alle aandoening geldt; wees er snel bij. De kans op herstel is dan vele malen groter.
Gerelateerde artikelen
Zwarte en donkere vlekjes stipjes op de huid; moedervlekkenZwarte en donkere vlekjes stipjes op de huid; moedervlekkenHeb jij last van zwarte vlekjes of donkere vlekjes op je huid? Wat zijn deze zwarte vlekjes? Zwarte donkere vlekjes op d…
Achterste glasvochtloslating: symptomen en behandelingAchterste glasvochtloslating: symptomen en behandelingHet glasvocht of glasachtig lichaam is een geleimassa die de inhoud vormt van de oogbol en voor 98% uit water bestaat. N…
Vlekken zien van vermoeidheidVlekken zien van vermoeidheidHet kan gebeuren dat je erg druk bent, daardoor vermoeid bent en ineens vlekken in je gezichtsveld ziet. Vlekken zien va…
Glasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oogGlasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oogGlasvochttroebeling of Mouches Volantes is het zien van puntjes en draadjes voor het oog. Vooral bij een lichte omgeving…
Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Witte vlekjes op de nagels heeft waarschijnlijk iedereen wel eens gehad. Voor sommigen zijn deze vlekjes storend en onts…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ik zie zwarte stipjes, vlekjes, draadjes en sliertjes"

Reacties

M. de Wendt, 24-01-2016 16:11 #4
Sinds september 2015 zijn mijn ogen ineens veel slechter geworden. Mijn bril moest vervangen worden en dat scheelde ineens een heel punt per oog. Gisteravond zag ik ineens pingpongballetjes door mijn oog schieten. Soms wit, soms zwart. Ik dacht eerst dat het reflectie via mijn bril was maar toen ik mijn bril af deed bleef het. Ik zie ook sinds vanmorgen een rare vlek voor ogen. het lijkt op een pluim zwarte rook. Heel irritant het gaat de hele dag maar heen en weer. Ik heb de ziekte van Hashimoto en las iets over auto-immuunziekte? Valt Hashimoto ook onder de veroorzakers?

Hjburgmeijer, 11-04-2014 12:36 #3
Mijn vrouw "ziet" met haar linkeroog net of er rook van een uitgeblazen kaars voor haar oog langs gaat, sinds gisterenmiddag. Eerst zag ze links in haar kijkhoek buiten haar oog zwarte vlekjes. Die vlekjes gaan van boven naar beneden. Als ze de krant leest is er niets aan de hand, maar zodra ze haar oogbol gaat bewegen begint het weer. Als de oogbol in rust is heeft ze geen last. Ze dacht eerst aan een migraine aanval. Maar dat bleek het niet te zijn.
Graag uw mening. I.V.M weekend graag snel antwoord!
Vr Gr H. J. Burgmeijer

Cutly Gibbs, 16-02-2013 14:49 #2
Ik heb deze klachten ook gehad, mij werd wijs gemaakt om naar mijn roots te gaan kijken en of er boven natuurlijke wijze iets was, heb nu het zelfde bij me rechter oog en ben elke keer vroeg bij maar ze hebben geen oplossing voor nu ga ik voor een second opinion ergends anders heen kijken of het wat word, heeft u voor mij andere advies of een arts die meer van weet?

Mat Jansen, 03-05-2012 11:51 #1
Heb seder een paar dagen last van zwarte bolletjes, en sleertjes in mijn linker oog. Het beangstigt mij, wat kan ik doen? Ben bij de huisarts geweest, moest terug komen als het erger werd. Dan wilde hij mijn naar de oogarts verwijzen. Graag u advies graag.
Hoogachtend, Mat Jansen Reactie infoteur, 03-05-2012
Beste M.Jansen,

U kunt het best het advies van uw huisarts opvolgen en even afwachten. Als u geen vertrouwen hebt in uw eigen huisarts kunt u altijd een second opinion aanvragen bij een andere huisarts. Veel succes!

Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 23-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!