InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwart bewegend vlekje of draadje in oog: mouches volantes

Zwart bewegend vlekje of draadje in oog: mouches volantes

Zwart bewegend vlekje of draadje in oog: mouches volantes Heb je last van een bewegend zwart vlekje voor je oog? Dit kan wijzen op mouches volantes, wat letterlijk 'vliegende vliegjes' betekent. Je ziet met één of beide ogen zwarte, zwevende vlekjes, puntjes of draadjes, vooral bij een heldere achtergrond als een blauwe hemel. Deze vlekjes bewegen of dansen als het ware en zitten niet op op één plek. De vlekjes bewegen mee met de richting waarnaar je kijkt, maar dan net iets langzamer. Het hebben van mouches volantes kan meestal geen kwaad, maar kan wel vervelend en irritant zijn. Soms wordt het na een paar weken of maanden minder of wen je eraan. Als je er heel van last van hebt, zijn er twee behandelmogelijkheden om deze zwarte bewegende vlekjes of draadjes voor je ogen kwijt te raken: een laserbehandeling of een operatieve ingreep.

Mouches volantes

Wat zijn mouches volantes?

Mouches volantes zijn kleine bewegende vlekjes of draadjes die in je blikveld verschijnen. Zij kunnen vooral merkbaar zijn wanneer je kijkt naar een heldere achtergrond, zoals een wit papier of een blauwe hemel. De aandoening kan vervelend en irritant zijn, maar het kan meestal geen kwaad. Over het algemeen interfereren ze niet met je gezichtsvermogen. Soms kan een relatief grote zwarte, zwevend vlek, punt of draad, een subtiele schaduw werpen over je zicht. Maar dit gebeurt alleen bij een bepaalde lichtinval.

Ermee leren leven

Het merendeel van de mensen die wel eens last hebben van mouches volantes leren ermee leven door ze te negeren. Vaak verdwijnen ze gedurende maanden tot jaren naar de achtergrond, waarna ze weer terugkomen. Slechts zelden zijn mouches volantes dermate hinderlijk dat behandeling overwogen wordt.

Synoniemen

Mouches volantes staan ook wel bekend als:
  • floating specks;
  • floaters;
  • drijvertjes;
  • zwevers;
  • scotopsie;
  • glasvochttroebeling.

Hoe ontstaan mouches volantes?

Het oog is opgebouwd als een bol, met aan de voorzijde de lens en aan de achterzijde het netvlies, welke uit circa 126 miljoen zintuigcellen bestaat. De bol is opgevuld met heldere gelei, zogeheten 'glasvocht', ook wel glasachtig lichaam genoemd. Met het ouder worden wordt niet alleen het glasvocht minder, maar ook de samenstelling van dit glasvocht verandert en er kunnen klonteringen of troebelingen in het glasvocht ontstaan, welke ervaren worden als floaters. Iedereen krijgt hiermee vroeg of laat te maken. Het hoort bij het normale verouderingsproces.

Symptomen: zwart bewegend vlekje of draadje in oog

Mouches volantes zie je vooral bij een heldere achtergrond als een blauwe hemel. Ze lijken over het algemeen weg te schieten wanneer je je probeert te concentreren op deze vlekjes. Floaters kunnen ervaren worden in verschillende vormen, zoals:
  • zwarte of grijze stippen;
  • zwevende of dansende vlekjes;
  • draadachtige strengen;
  • slierten;
  • soort spinnetjes;
  • spinnenwebben;
  • vliegjes;
  • ringvormige vlekken.

Floaters zitten niet vast op één plek, maar ze bewegen mee met de richting waarnaar je kijkt, wel iets langzamer. Floaters kunnen in één oog of in beide ogen optreden. De meeste mensen hebben binnen een paar weken minder last van de floaters, maar na verloop van tijd –weken of maanden– kunnen ze terugkomen.

Wanneer de huisarts inschakelen?

Soms zijn floaters een symptoom van een meer ernstige onderliggende aandoening. Als je een toename van het aantal floaters opmerkt, dien je onmiddellijk medische hulp in te schakelen. Dit is vooral belangrijk als de mouches volantes worden begeleid door lichtflitsen of een eenzijdig verlies van je zicht. Als je last krijgt van deze klachten, neem dan onverwijld contact op met een arts. Zonder snelle en adequate behandeling, kan dit leiden tot permanent verlies van het gezichtsvermogen. Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door een zwakke plek in het netvlies wat kan overgaan in een netvliesloslating: het loslaten van het netvlies van diepere lagen van het oog. Symptomen van een netvliesloslating zijn:
  • een toename van de zogenaamde mouches volantes: het zien van vlekken of zwevertjes;
  • het zien van lichtflitsen;
  • het ervaren van een schaduw of waas over het gezichtsveld, vaak een wazige vlek aan de buitenzijde (links, rechte, onder of boven), welke niet meer wegtrekt en ook niet meebeweegt;
  • troebel zicht;
  • acute verslechtering van het zicht.

Behandeling van mouches volantes

Goedaardige floaters behoeven bijna nooit medische behandeling. Als je ze hinderlijk vindt, kun je ze verder uit je gezichtsveld krijgen door met je ogen te bewegen. Deze manoeuvre verplaatst de vloeistof in je ogen. Omhoog en omlaag kijken is meestal effectiever dan kijken van links naar rechts. Na een paar maanden ben je er vaak aan gewend of is de floater naar een minder hinderlijke plek verschoven. Ook kunnen de floaters verbeteren.

Als floaters erg hinderlijk zijn en je ze niet kunt negeren, zijn er in principe twee behandelmogelijkheden.

Laserbehandeling van mouches volantes

Een laserbehandeling met een YAG laser (waarmee floaters verdampt worden) is het minst ingrijpend en voor de meerderheid van de gevallen voldoende. Het succespercentage van deze behandeling ligt iets boven de 90% en complicaties treden slechts zelden op (<0,1%). de meeste floaters kunnen met laser worden behandeld, tenzij ze te dicht bij het netvlies of lens bevinden. Nadeel is dat het een tijdrovende behandeling is en niet alle zorgverzekeraars betalen de (gehele) behandeling. Vaak zijn er meerdere behandelingen nodig.

Vitrectomie

Vitrectomie is de meest effectieve behandeling van floaters. Dit is een operatie waarbij het hele glasachtig lichaam wordt verwijderd. Mogelijke complicaties zijn staar en netvliesloslating. Grote floaters dicht op de retina (het netvlies), zeer dikke floater en zeer uitgebreide floaters moeten meestal operatief behandeld worden. Een laserbehandeling is dan geen optie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Witte vlekjes op de nagels heeft waarschijnlijk iedereen wel eens gehad. Voor sommigen zijn deze vlekjes storend en onts…
Witte, bruine en vlekjes op tanden, oorzaak en behandelingWitte, bruine en vlekjes op tanden, oorzaak en behandelingTanden en kiezen kunnen verkleurd raken door invloeden van buitenaf, maar ook door een andere oorzaak. Vaak gaat het om…
Huidvlekken: hoe kom je eraan, en hoe voorkom je ze?Huidvlekken zijn er in alle soorten en maten. Moedervlek, wijnvlek, pigmentvlek, er is geen huid die geen geen vlekje ve…
Huidvlekken: wat is wat? Een signalementHuidvlekken zijn er in alle soorten en maten. Moedervlek, sproet, wijnvlek, pigmentvlek, er is geen huid die geen vlekje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: En:User:Acdx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.webmd.com/eye-health/benign-eye-floaters
  • http://www.webmd.com/eye-health/benign-eye-floaters?page=2
  • http://www.floaterlaser.nl/oogklachten-floaters
  • https://www.thuisarts.nl/mouches-volantes/ik-heb-mouches-volantes
  • http://volzicht.nl/oogklachten/mouches-voulantes/last-van-mouches-volantes/
  • http://leijnsehuisarts.nl/files/file/downloads/Mouches%20volantes,%20Drijvertjes,%20Scotopsie,%20Zwevers,%20Scotopsie.pdf
  • http://volzicht.nl/oogklachten/netvliesloslating/wat-is-netvliesloslating/

Reageer op het artikel "Zwart bewegend vlekje of draadje in oog: mouches volantes"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 04-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!