InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogmigraine: symptomen, oorzaak en behandeling oogmigraine

Oogmigraine: symptomen, oorzaak en behandeling oogmigraine

Oogmigraine: symptomen, oorzaak en behandeling oogmigraine Sommige vormen van migraine gaan gepaard met oogklachten. De meestvoorkomende vorm wordt in de volksmond 'oogmigraine' genoemd, soms ook aangeduid met 'oculaire migraine'. Oogmigraine duidt op kortdurende perioden van 5 tot 30 minuten waarin oogheelkundige verschijnselen optreden, zonder hoofdpijn. Een enkele keer treden ook neurologische verschijnselen op. Oogmigraine is onschuldig en gaat vanzelf weer over. Mensen kunnen flink schrikken als ze plotseling worden overvallen door zo'n aanval, vooral de eerste keer, en denken dat hun iets ergs overkomt. Oogmigraine is op zich niet gevaarlijk. Het netvlies en de bloedvaten van het oog raakt soms beschadigd als gevolg van de verminderde bloedstroom. Een permanent verlies van het gezichtsvermogen is echter zeldzaam.

Oogmigraine

Wat is oogmigraine?

Oogmigraine staat ook wel bekend als 'migraine zonder hoofdpijn'. Het is een vrij onbekend fenomeen, ofschoon het vrij vaak voorkomt. Het wordt niet alleen bij volwassenen gezien, maar ook bij kinderen en pubers. Bij vrouwen komt het iets vaker voor dan bij mannen. Een aanval van oogmigraine is tijdelijk van aard en niet ernstig. In veel gevallen duurt een aanval niet langer dan een stief kwartiertje; ongeveer 15-30 minuten, maar minder lang komt ook voor. Daarna houdt het spontaan op.

Vóórkomen

Oogmigraine komt vaker voor bij:
  • Vrouwen;
  • Personen jonger dan 40 jaar;
  • Personen die een persoonlijke of familiegeschiedenis hebben van migraine of andere vormen van hoofdpijn;
  • Mensen die ziektes hebben zoals lupus, arteriosclerose (een voortschrijdende ziekte waarbij je slagaderwanden verharden), sikkelcelziekte, epilepsie of depressie.

Oogmigraine symptomen

Oogmigraine gaat gepaard met oogheelkundige verschijnselen (en soms ook neurologische), zonder hoofdpijn. De
oogheelkundige symptomen kùnnen bestaan uit:
  • het zien van een steeds groter wordende vlek met gekartelde randen;
  • het zien van geometrische figuren;
  • het zien van een trillend beeld, alsof je op een hete dag over een lange weg kijkt waardoor het lijkt dat er een plas op ligt;
  • het zien van een 'sneeuwbeeld' (net als op de televisie) of flikkeringen;
  • stukken van het beeld kunnen ook tijdelijk zwart worden en deze zwarte vlekken in het gezichtsveld kunnen zich binnen een paar minuten uitbreiden, waardoor je zicht vermindert of zelfs tijdelijk helemaal verdwijnt;
  • wazig zien;
  • normaal gesproken heb je geen bonkende hoofdpijn en misselijkheid, zoals bij migraine wel het geval is.

Duur van de aanval
Je kunt oogmigraine hebben aan één oog, maar je kunt het ook in beide ogen tegelijk krijgen. De duur van een aanval van oogmigraine varieert van 5-30 minuten, maar soms houden de oogheelkundige klachten langer aan. Dit wordt vooral gezien bij 'gecompliceerde migraine', een zeldzame vorm van migraine. De aanvallen kunnen soms worden gevolgd door klachten als:

De meeste mensen die last krijgen van oogmigraine hebben in het verleden aanvallen gehad die gepaard gingen met hoofdpijn. Oogmigraine komt echter ook voor bij mensen die nooit eerder een migraineaanval doorgemaakt hebben.

Is oogmigraine gevaarlijk?

Hoewel een aanval van oogmigrane angstaanjagend kan zijn, is het meestal onschadelijk. De meeste mensen herstellen volledig. Het kan soms schade aan het netvlies en bloedvaten veroorzaken. Permanent gezichtsverlies is vrij zeldzaam.

Oorzaak van oogmigraine

De oorzaak van oogmigraine is gelegen in het visuele gedeelte van je hersenen, waar vaatkrampjes kunnen optreden. Deze vaatkrampen treden vrij onvoorspelbaar op en betreffen een autonoom gebeuren. De volgende factoren kunnen oogmigraine uitlokken:
  • (aanhoudende) stress;
    Alcohol kan oogmigraine uitlokken / Bron: Istock.com/karelnoppeAlcohol kan oogmigraine uitlokken / Bron: Istock.com/karelnoppe
  • hormonale veranderingen gedurende bijvoorbeeld zwangerschap en menstruatie, waarbij de hoeveelheid oestrogeen hoger is dan het progesterongehalte.
  • langdurig kijken naar een beeldscherm (televisie of computer);
  • langdurige activiteiten verrichten waarbij je aandachtig moet opletten (bijvoorbeeld lezen);
  • voedingsmiddelen als chocolade en alcohol;
  • roken.

Erfelijkheid lijkt ook een rol te spelen.

Onderzoek en diagnose

De arts zal vragen aan je stellen over de klachten die je ervaart en hij zal je ogen onderzoeken. Hij zal proberen andere aandoeningen uit te sluiten die soortgelijke problemen kunnen veroorzaken, zoals:
  • Amaurosis fugax, tijdelijke blindheid door gebrek aan bloedstroom naar het oog. Het kan gebeuren door een verstopping in een slagader die naar het oog leidt.
  • Spasmen in de slagader die bloed naar het netvlies leidt.
  • Giant Cell Arteritis (GCA) ook wel Reuscel Arteritus of Arteritis Temporalis, een ontstekingsziekte van de bloedvaten. Het kan leiden tot zichtproblemen en blindheid.
  • Andere bloedvaatsproblemen met betrekking tot auto-immuunziekten.
  • Drugsmisbruik.
  • Aandoeningen zoals sikkelcelziekte en polycythemie.

Behandeling

Het behandelen van oogmigraine lijkt niet zinvol, omdat de klachten ook zonder medicatie binnen 5-30 minuten zijn verdwenen. In dit korte tijdsbestek zijn de meeste medicijnen (nog) niet eens ingewerkt.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

Uitlokkende factoren vermijden

Het voorkómen van oogmigraine is het belangrijkste. Dit kun je doen door uitlokkende factoren te vermijden, zoals:
  • aanhoudende stress;
  • bepaalde voedingsmiddelen als chocola, kaas, alcohol en kunstmatige zoetstoffen;
  • langdurig beeldschermwerk of lang tv-kijken;
  • hoge bloeddruk;
  • hormonale anticonceptie;
  • voorover buigen;
  • je begeven op grote hoogte;
  • uitdroging;
  • lage bloedsuikerspiegel;
  • extreme hitte;
  • stop met roken.

Lichaamsbeweging en frisse lucht

Daarnaast is sporten of dagelijkse lichaamsbeweging belangrijk, aangezien dit de doorbloeding bevordert. Zorg ook voor voldoende frisse lucht door goed te ventileren, zowel thuis als op kantoor.

Complicaties

Soms beschadigt de verminderde bloedstroom het netvlies en de bloedvaten van het oog. Een permanent verlies van het gezichtsvermogen is echter zeldzaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is oogmigraine en wat kun je er tegen doen?Wat is oogmigraine en wat kun je er tegen doen?Oogmigraine is een vorm van migraine waarbij het gezichtsvermogen tijdelijk vermindert door zwarte vlekken, flikkeringen…
Oogmigraine: Aanvallen van tijdelijke blindheid en hoofdpijnOogmigraine: Aanvallen van tijdelijke blindheid en hoofdpijnOogmigraine is een aandoening waarbij de patiënt meerdere korte aanvallen van tijdelijke blindheid in combinatie met hoo…
Migraine sans migraine, migraine zonder hoofdpijnMigraine sans migraine, migraine zonder hoofdpijnBij migraine denkt iedereen direct aan hoofdpijn, maar er bestaan ook migraineaanvallen zonder hoofdpijn. Deze migraine…
Vlekken, flitsen en/of sterretjes zien; mogelijke oorzakenVlekken, flitsen en/of sterretjes zien; mogelijke oorzakenIedereen ziet wel eens een vlekje voorbij drijven in zijn gezichtsveld, meestal gaat dit vanzelf weer weg en is er niets…
Wat is migraine?Wat is migraine?Migraine is een aandoening die nog altijd moeilijk te verklaren is, hoewel het bij zo'n 10% van de bevolking voorkomt. M…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • WebMD. Ocular Migraine. http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/ocular-migraine-basics#2 (ingezien op 3-9-2017)
  • WebMD. Ocular migraines: Symptoms, treatment and prevention. http://www.webmd.boots.com/migraines-headaches/guide/ocular-migraine-basics (ingezien op 3-9-2017)
  • www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/oogmigraine-migraine-zonder-hoofdpijn-1.4869614
  • www.maasziekenhuispantein.nl/folders/oogmigraine/279/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Oogmigraine: symptomen, oorzaak en behandeling oogmigraine"

Reacties

Betty Vijver, 01-04-2019 12:27 #5
Wordt de laatste tijd ook geplaagd door deze aandoening.Soms om de dag, geen hoofdpijn en trekt na een half uurtje weer langzaam weg. Lastig wanneer je onderweg bent in de auto, komt zonder enige waarschuwing! Mee leren leven?

Joost van der Pant, 09-03-2019 16:14 #4
Ik had veel last van oogmigraines, de laatste jaren vaak eens per dag, soms zelfs 2 keer per dag. Vroeger ook last van meer algemene migraines met hoofdpijn en misselijkheid.
Het afgelopen jaar opnieuw mijn ogen (ik heb 1 lui oog) voor de zekerheid uitvoerig laten testen in Oogziekenhuis Rotterdam, hieruit kwamen geen bijzonderheden. Daarnaast vaak mijn bloeddruk laten meten, ook hier geen bijzonderheden. Per 1 januari ben ik begonnen met het slikken van 20 mg Simvastatine tabletjes als cholesterol verlager, dit op aandringen van de huisarts-ondersteuner die mijn cholesterol te hoog vond (al jaren constant). En nu het bijzondere: vanaf half januari heb ik geen enkele oogmigraine meer gehad! Is hier een verband tussen oogmigraines en Simvastatine?

Suzanne Geens, 18-08-2017 20:09 #3
Ik ben bijna 50 jaar en ik heb mijn hele leven en constant (dus geen aanvallen) last van sneeuwzicht. (zoals op TV waarvan de antenne is uitgetrokken) Ik heb pas vernomen dat men dit oogruis noemt en gerelativeerd is aan oogmigraine. Ik heb er wel last van. Ik heb ook de meeste last als het niet erg licht is, hoe donkerder hoe erger. Ik kan hierdoor moeilijker lezen en in het halfdonker zie ik zo goed als niets, alleen bewegende witte en zwarte stippeltjes. Ik heb nog nooit in mijn leven een effen kleur gezien, alles is altijd overgoten met veel bewegende witte en zwarte stippeltjes. Ik heb er mee leren leven. Ik ben nu wel blij dat ik er via een dokter iets over gevonden heb op Wikipedia. Er zijn dus nog mensen die hetzelfde hebben als ik wat ik tot nu toe nooit geweten heb. Graag zou ik van iemand reactie krijgen die hetzelfde heeft als ik.

P. Sanders, 25-04-2016 18:28 #2
Neem als de aanval begint een à twee paracetamol.

Kisses (infoteur), 21-06-2015 21:33 #1
Hi, leuk artikeltje. Ik heb zelf ook oogmigraine en het begint bij mij met een lichtvlek met een felle kern, die steeds feller wordt en heel snel flikkert, totdat ik niets meer zie. Ik vind het heel vervelend en altijd een beetje eng. Als ik niets meer zie trekt het meestal ineens weer in een keer helemaal weg. Reactie infoteur, 22-06-2015
Bedankt. Het lijkt mij heel erg schrikken als je voor de eerste keer overvallen wordt door zo'n aanval, want dan weet je helemaal niet wat je overkomt. Ik kan mij ook voorstellen dat het eng blijft, want er gebeurt iets met je zicht waar je geen controle over hebt.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!