InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is oogmigraine en wat kun je er tegen doen?

Wat is oogmigraine en wat kun je er tegen doen?

Wat is oogmigraine en wat kun je er tegen doen? Oogmigraine is een vorm van migraine waarbij het gezichtsvermogen tijdelijk vermindert door zwarte vlekken, flikkeringen of dubbel zien. Dit kan gepaard gaan met hoofdpijn en andere lichamelijke klachten zoals vermoeidheid, angst/paniek en een ziek gevoel. Oogmigraine zou o.a. kunnen ontstaan door een verandering in de bloeddoorstroming, of door hormoonschommelingen bij vrouwen. Voldoende rust, het voorkomen van stress en het laten staan van bepaalde voedingsmiddelen kunnen de kans op een aanval verminderen.

Wat is oogmigraine?

Oogmigraine is een vorm van migraine waarbij een visuele storing het zicht tijdelijk vermindert of wegneemt. Deze storing kan aan beide ogen optreden maar komt ook vaak bij één oog voor. Soms gaat een aanval gepaard met hoofdpijn of voorafgaand aan een migraine aanval maar dit is lang niet altijd het geval.

Hoe herken je een aanval van oogmigraine?

Een aanval begint vaak met een blinde vlek of zwarte vlekken in het gezichtsveld die zich binnen een paar minuten uitbreiden waardoor het zicht vermindert of tijdelijk helemaal verdwijnt. Ook kan er een sneeuwbeeld ontstaan of flikkeringen die steeds heviger worden. Daarna nemen de symptomen weer af en verdwijnen helemaal.

Hoelang duurt een aanval?

De duur van een aanval varieert van vijf minuten tot dertig minuten maar soms houden de klachten veel langer aan. Na een aanval kunnen klachten als hoofdpijn, een zwaar gevoel in het hoofd, en een moe of ziek gevoel optreden.

De oorzaak

Oogmigraine wordt vermoedelijk veroorzaakt doordat de bloeddoorstroming in de hersenen verandert. Daarnaast kan een verhoogd oestrogeen gehalte veroorzaakt door bijv. stress of hormonale schommelingen bij vrouwen een aanval uitlokken. Een aanval is vaak beangstigend omdat het gezichtsvermogen wordt verstoord, het is dan ook verstandig om een arts te raadplegen. Die kan je naar een neuroloog verwijzen waarna de oorzaak door middel van onderzoek kan worden vastgesteld. Daarnaast geeft een neuroloog advies over het voorkomen van een aanval.

De volgende factoren spelen een rol bij het ontstaan van oogmigraine

  • Stress – Bij stress ontstaat er een verandering in de hormoonbalans waardoor de hoeveelheid oestrogeen hoger is dan het progesterongehalte, dit kan een aanval veroorzaken. Door de toegenomen hoeveelheid stress, veroorzaakt door onze jachtige maatschappij en de hoge werkdruk, krijgen ook steeds meer mensen te maken met een vorm van migraine.
  • Hormonale veranderingen
  • Vermoeidheid
  • Lang turen naar een beeldscherm
  • Activiteiten waarbij in hoge mate oplettendheid is vereist zoals werk, hobby’s of lezen.
  • Sommige voedingsmiddelen zoals chocolade en alcohol
  • Roken
  • erfelijkheid

Hormonale veranderingen veroorzaken vaak klachten bij vrouwen

Door hormonale veranderingen kunnen vrouwen last krijgen van oogmigraine. Het ontstaat bij een verhoogde oestrogeenspiegel. Tijdens de zwangerschap en de menstruatie bestaat er een verhoogde kans op oogmigraine. Ook vrouwen met PMS en vrouwen die in de overgang zijn hebben vaker last van oogmigraine. Sommige vrouwen die de pil slikken ervaren ook deze klachten, die verdwijnen na het stoppen met de pil.

Oogmigraine kan

  • Een ziek gevoel veroorzaken
  • Gepaard gaan met aura’s
  • Een misselijk gevoel opleveren
  • Het gezichtsvermogen beperken of tijdelijke blindheid veroorzaken
  • Vooraf gaan aan een migraine aanval waarna de hoofdpijn op komt zetten
  • Vermoeidheid veroorzaken na een aanval
  • Tintelingen in armen of benen veroorzaken
  • Angst of paniek opleveren door het beperkte gezichtsvermogen

Geen blijvende schade na een aanval

Ook al is een aanval van oogmigraine vaak een angstige ervaring die gepaard gaat met verschillende symptomen, de kans op blijvende schade is maar heel klein.

Wat kan een neuroloog doen tegen een aanval van oogmigraine?

Een neuroloog kan door onderzoek de oorzaak van oogmigraine achterhalen en advies geven. Daarnaast kun je contact zoeken met lotgenoten en ervaringen uitwisselen, vaak hebben ze ook goede en bruikbare tips. Sporten bevordert een goede doorbloeding en kan daarom de kans op een aanval verminderen. Roken en bepaalde voedingsmiddelen hebben ook een negatieve uitwerking op oogmigraine, beperk het gebruik hiervan. Vermijd ook de stressmomenten zoveel mogelijk en verminder het kijken naar de beeldschermen van tv en computer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oogmigraine: symptomen, oorzaak en behandeling oogmigraineOogmigraine: symptomen, oorzaak en behandeling oogmigraineSommige vormen van migraine gaan gepaard met oogklachten. De meestvoorkomende vorm wordt in de volksmond 'oogmigraine' g…
Oogmigraine: Aanvallen van tijdelijke blindheid en hoofdpijnOogmigraine: Aanvallen van tijdelijke blindheid en hoofdpijnOogmigraine is een aandoening waarbij de patiënt meerdere korte aanvallen van tijdelijke blindheid in combinatie met hoo…
Hoofdpijn of migraine?Hoofdpijn of migraine?Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd: die stekende, knagende, krampende of zeurende pijn in je hoofd die je bel…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • www.migrainesymptomen.org
  • Overogen.nl
  • www.oogartsen.nl
  • Oogmigraine.com

Reageer op het artikel "Wat is oogmigraine en wat kun je er tegen doen?"

Reacties

Anneke Weeda, 18-09-2017 10:51 #15
Wat kun je het beste doen als het optreedt? Rusten? Reactie infoteur, 18-09-2017
Hallo Anneke,
Ja, rust nemen is goed, eventueel met de ogen dicht.
Groeten Liza

Kiki, 28-03-2017 19:09 #14
Deze maand 4 x oogmigraine gehad waarvan 1 met zware hoofdpijn. Sinds december voor het eerst in mijn leven migraine gehad, ik heb een nieuwe baan en zit naast een serverruimte. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Silvermoon, 20-03-2017 13:52 #13
Ik heb nu 6 x oogmigrane gehad op 1 jaar tijd. De eerste x dat mij dit overkwam was ik verschrikkelijk in paniek en wist niet wat mij overkwam ik dacht dat ik een tia of iets dergelijks had. Ik zag ineens een soort tunnel visie met flikkerende kleuren. Gelijk aan een diamant in de zon. Mijn spraak was niet goed, mijn arm tintelende en mijn zicht werd steeds slechter. Uiteraard ben ik met deze klachten naar de huisarts gegaan en in overleg met een neuroloog kwamen ze al snel tot de conclusie dat ik oogmigraine heb. Ik had hier nog nooit van gehoord en vroeg mij af of dit serieus was. Ik ben gaan Googlen en kwam een hoop info tegen. Ook zijn er op YouTube filmpjes te vinden die een oogmigrane aanval laten zien. Tot mijn verbazing herkende ik dit volledig. Als ik nu een aanval voel aankomen ga ik direct liggen en proberen ontspannen dit helpt en ongeveer een half uur later is het weer verdwenen. Wat mij is opgevallen dat ik zo'n aanval kan terug herleiden aan sporten in combinatie met niet eten. Alle keren was dit namelijk zo gegaan. Overigens heb ik heb 2 x in de auto gehad onderweg naar huis waarbij ik dan ook echt bijna thuis was. Dit is zeer beangstigend en het is ook bittere noodzaak te stoppen daar waar mogelijk. Vooral niet in paniek raken en het laten komen zoals het is is zeer belangrijk om een paniekaanval uit te sluiten. Helaas is er geen patroon en zal ik het moeten doen met hoe het mij overkomt.

Geert Schiltmans, 28-01-2017 21:29 #12
Ik heb deze oogmigraine dus ongeveer 3x per jaar gekleurde bollen, meestal in het rechteroog. Gewoon in een donkere kamer gaan liggen met je ogen dicht. Na ongeveer 30 minuten, hevige hoofdpijn en is het weer over.Ik heb dit gelukkig nog nooit in de auto meegemaakt. Zoja, dan moet ik deze wel aan de kant zetten. Sterkte allemaal. Groet, Geert

Henk, 28-11-2016 09:53 #11
Ken het zelf ook de flikkeringen, net een schitterende diamant. Soms eens in de 4 maand maar ook wel een 3 keer per week en zie dan nog de helft. Dit is ook vreemd (voorbeeld: kijk tv zie je de helft van het beeld), eerst denk je wat is dit, het is wel lastig maar rustig blijven is het beste. Ik neem dan die rust en doe de ogen dicht. Onderschat het niet, niet alles is het zelfde er zijn ook dingen bij de ogen waar je wel mee naar de arts moet gaan, dus ja, denk je van wat is dit en vertrouw je het niet ga dan.

V/d Velde, 24-04-2016 18:08 #10
Ik heb het 2 uur geleden gehad. Het gat in het gezichtsveld is weg, maar ik heb wel last van tintelingen in mijn handen en ik heb best wel last van hoofdpijn.

Joos, 29-03-2016 12:21 #9
Ik heb dit verschijnsel nu voor de tweede keer vanmorgen gehad. Een kwartier nadat ik was opgestaan was het begonnen. Van het ene op het andere moment zag ik met mijn linkeroog alsof ik door een dichte mist heen keek. De deurknoppen kon ik niet meer zien. Na vier uur is dit verschijnsel zo goed als over, maar op dit moment zie ik nu met mijn rechteroog alles dubbel (schuin boven elkaar). Ook dit zal wel bijtrekken. Mijn vraag is deze. Zijn dit nu ook verschijnselen van oogmigraine of niet. Reactie infoteur, 30-03-2016
Hallo Joos,

Het is voor mij lastig te beoordelen. Het lijkt mij beter om bij twijfel een arts te raadplegen.

Groeten Liza

Bea, 19-01-2016 18:20 #8
Ik heb dit nu voor de tweede keer. Het begon twintig minuten geleden en neemt nu langzaam iets af. Lezen en typen kost meer moeite, maar het lukt wel. Gelukkig heb ik er geen hoofdpijn bij. Moet ik echt naar de huisarts? Ik vind het zo betweterig staan als ik daar binnenkom: "dokter, ik heb oogmigraine en internet zegt dat ik even bij u langs moet gaan… " Reactie infoteur, 02-02-2016
Hallo Bea,
Natuurlijk kun je het nog even aanzien, maar als het vaker voorkomt is het toch verstandig om even langs de huisarts te gaan. Ook om evt. andere oorzaken uit te sluiten.
Groeten Liza

Kreijen, 14-09-2015 12:48 #7
De laatste tijd heb ik weer last van oogmigraine. In nasleep van een prostaat-operatie neem ik dagelijks Bicalutamide 50 PCH. Aanvankelijk 3 p.d. Dit is na 1,5 jaar gereduceerd naar 1 tablet per dag. Kan dit o.a. ook een oorzaak zijn? Verhoging eksterogen gehalte? Bij voorbaat mijn dank uw bericht/antwoord. Reactie infoteur, 15-09-2015
Hallo,
Ik weet niet of deze medicijnen van invloed zijn op het terugkeren van de oogmigraine. Het is beter om hierover contact op te nemen met de huisarts.
Groeten Liza

Jolanda, 15-06-2015 20:58 #6
Heb deze klachten al jaren zo af en toe maar nu ik midden in een scheiding zit en dus best veel stress heb zijn de klachten veel en veel erger geworden, heb vandaag al 3 aanvallen gehad en na afloop flinke zware hoofdpijn en heel erg moe. Ik ga toch eens vragen of ik niet via de huisarts doorverwezen kan worden naar specialist

Rvdsandt, 24-04-2015 23:03 #5
Ik had het net een kwartier geleden, in mijn rechteroog, aan de rechterkant flikkeringen, het trilde alsof je in trillend water kijkt, na een paar minuten was het weg. Ik heb ook erg grote Mouces Volantes, zwevende vlekken, in beide ogen, het is behandeld in het ziekenhuis, iets beter geworden met laserbehandeling, lichtere vlek, maar nog groot aanwezig. Netvliesloslating had ik links al, en ik dacht nu rechts ook, maar bij netvliesloslaing had ik een optrekkend gordijn, alles zwart, en dat werd van uur tot uur erger, dat oog is al geopereerd en blindheid is voorkomen. Bij mij gebeurde de schitteringen van zojuist door te druk bezig zijn, weinig nachtrust door 'savonds sport te doen.

M., 22-04-2015 13:51 #4
Peter, ik heb exact dezelfde klachten als die jij beschrijft. Ben nu 28 jaar jaar en heb er zes jaar last van. Het komt onregelmatig voor, een patroon is niet te ontdekken. De rust haal ik uit het feit dat het na ca. 20 tot 30 min. altijd vanzelf verdwijnt. Mijn angst is dat dit niet meer gebeurt. Sinds het artikel gisteren in de krant begrijp ik eindelijk wat er aan de hand is. Een oplossing heb ik nog niet echt. Jij nog tips?

Peter Honig, 21-04-2015 22:35 #3
Wist tot vandaag niet dat ik oogmigraine had. Vandaag 21 april 2015 stond in BNDeStem een paginagroot artikel over deze aandoening. En via google kwam ik net op deze website terecht.
Sinds enige tijd komt het met een zekere regelmaat voor dat ik in mijn rechter blikveld plotseling 'golfjes' zie. Het is alsof ik vanuit mijn ooghoek naar een vijver kijk waar iemand een steen in gooit. Het effect wordt steeds erger en soms verandert het beeld in een 'gebroken spiegel', moeilijk te omschrijven. De eerste keer schok ik mij natuurlijk ook wezenloos, maar na ongeveer 10 minuten was het over. Het overkomt mij zeer onregelmatig, ook op zeer onregelmatige tijden, dus een echte oorzaak (stress, roken, alcohol) heb ik nog niet gevonden.
De remedie thuis: In mijn verduisterde slaapkamer gaan liggen en uitrusten tot het over is. Op mijn werk, weg bij het beeldscherm en naar buiten, mijn horizon verbreden. bij felle zonneschijn zonnebril opzetten!
Het vervelende is dat het onvoorspelbaar is, onderweg tijdens autorijden probeer ik altijd z.s.m. een parkeerplaats of afrit te nemen/zoeken. Da's wel zo veilig, niet alleen voor mij, maar ook voor mijn medeweggebruikers…
Ben wel blij/gerustgesteld dat het niet echt gevaarlijk is, blijkens het bericht op deze website.

Peter
PS Ik heb diabetes type 2, geen idee of dat van invloed is.

Elly, 06-01-2015 13:28 #2
Ik heb vorige week wel vier keer op 1 dag een ronddraaiende bolvormig ( soort discobal bal) gehad. Begint heel klein in het midden en wordt steeds groter en draait langzaam na 15 a 20 min naar buiten kant oog en is dan weg. De ene keer naar linkerkant en andere keer rechterkant. Ik word er erg onrustig van en de laatste 4 keer op dag een paniekaanval erbij… vond het het heel naar. Daarvoor had ik het 1 a 2 keer in een jaar.

Merckx, 13-10-2014 22:54 #1
Beste, sinds enige tijd heb ik aan mijn rechteroog in de rechtse hoek een zwarte vlek die mee beweegt naargelang ik mijn oog beweeg het is precies alsof er een vlieg of mug voorbijvliegt. Wat kan de reden zijn van die verandering? Ik heb een klein beetje hoofdpijn gehad maar die is weer weg. Groetjes uit Diksmuide Reactie infoteur, 14-10-2014
Hallo,
In dit geval raad ik aan om een huisarts te bezoeken omdat het steeds aanwezig is. Het kan ook iets anders zijn.
Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 07-12-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!