InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De invloed van beweging op de gezondheid

De invloed van beweging op de gezondheid

De invloed van beweging op de gezondheid Beweging heeft een positieve invloed op de gezondheid. Het verlaagt de kans op overgewicht en osteoporose, het houdt de spieren en gewrichten soepel, het vermindert medicijngebruik bij diabetes type 2 en het is goed voor het geheugen. Mensen die veel bewegen hebben minder kans op dementie. Het immuunsysteem wordt ook sterker, dit zorgt voor een betere weerstand. Bovendien zorgt beweging voor een betere doorbloeding. Beweging is ook goed voor mensen die al gezondheidsklachten hebben. Vaak verminderen de klachten wanneer men meer beweegt.

Beweging heeft een positieve uitwerking op je gezondheid

Regelmatig, matig intensief bewegen verbetert het uithoudingsvermogen en het lichaamsgewicht, vergroot de spierkracht, en zorgt voor een goed gevoel.

Osteoporose

Osteoporose is botontkalking. De dichte structuur van de botten vermindert door het verlies van kalk, collageen en andere eiwitten. Dit gaat vaak samen met een afname van de spierkracht. De botten worden broos, breken daardoor gemakkelijk en door vermindering van de spierkracht neemt de kans op misstappen en vallen toe. Cellen maken wel nieuw bot aan, vooral als er druk op uit wordt geoefend.

Bewegen bij osteoporose

Omdat de botten wel nieuwe cellen aanmaken is het belangrijk om voldoende te bewegen. De meest geschikte sporten zijn: hardlopen, tennissen, wandelen, golfen, fitness en schaatsen, omdat het eigen gewicht hierbij wordt gedragen. Er wordt meer bot aangemaakt bij een zwaardere en snellere belasting van de botten. Ook voor mensen die al osteoporose hebben is het goed om te bewegen. Beweging vergroot de botmassa en kan het brozer worden van de botten afremmen.

Overgewicht en kanker

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het krijgen van verschillende soorten kanker zoals borstkanker, (na de overgang) dikke darm kanker, baarmoeder-, slokdarm- en nierkanker. Waarschijnlijk is de kans op alvleesklierkanker, eierstokkanker, prostaatkanker en galblaaskanker ook groter. Volgens onderzoekers zou de combinatie van onvoldoende beweging, ongezonde voeding en overgewicht vijf tot vijftien procent van alle gevallen van kanker veroorzaken.

Beweging is belangrijk omdat

  • Vrouwelijke geslachtshormonen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van borstkanker en beweging het hormoongehalte in het bloed op een gezond peil houdt. Vrouwen die voldoende bewegen hebben 20 tot 40 procent minder kans op borstkanker vergeleken met vrouwen die niet bewegen.
  • Het de kans op dikke darmkanker tot ongeveer 40 procent kan verminderen. Dit komt waarschijnlijk omdat beweging de spijsvertering versnelt waardoor schadelijke stoffen minder lang in contact komen met de binnenkant van de darm. Daarnaast versterkt beweging het immuunsysteem wat een betere weerstand tot gevolg heeft.

Het geheugen

Beweging zorgt voor een betere doorbloeding in het lichaam. Het stimuleert de aanmaak van nieuwe bloedvaatjes en hersencellen in het voorste deel van de hersenen. Het effect van beweging is vooral merkbaar bij het opslaan van herinneringen en de cognitieve functies zoals remming, initiatief nemen, beslissen, plannen en sociaal gedrag. Bovendien verbetert het de stemming en het leervermogen. Mensen die veel bewegen hebben minder kans op dementie en alzheimer. Beweging is ook goed voor mensen die al geheugenklachten hebben. Het geheugen verbetert na een langere periode (maanden) met voldoende beweging.

Diabetes type 2

Bij diabetes type 2 kan het lichaam de bloedsuiker niet meer op peil houden, waardoor het te hoog wordt. Het lichaam reageert niet goed meer op het hormoon insuline. Insuline vervoert suiker uit het bloed naar de spieren. Door inspanning worden de spieren gevoeliger voor dit hormoon waardoor er minder van nodig is. Mensen die voldoende bewegen kunnen vaak toe met minder medicijnen. Diabetes type 2 kan worden voorkomen of uitgesteld door voldoende te bewegen.

Beweging is goed omdat

  • De bloedsuikerspiegel daalt doordat suiker (glucose) gemakkelijker uit het bloed wordt gehaald.
  • Het de stofwisseling versnelt.
  • Vetten worden verbrand zodat overgewicht wordt voorkomen of vermindert.

De spieren en gewrichten

Gewrichten verbinden de botdelen met elkaar die daardoor kunnen bewegen. Om de gewrichten zit het gewrichtskapsel. Dit is strak bindweefsel dat van binnen met slijmvlies is bekleed. Door de afscheiding van taai gewrichtsvloeistof kunnen de gewrichten soepel bewegen en wordt slijtage aan de botten voorkomen. Door beweging blijven de gewrichten soepel. Botten kunnen bewegen door de spieren aan te spannen. Versterking van de spierkracht door beweging houdt het lichaam soepel en vermindert de kans op vallen.
© 2012 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedsel, sporten en afvallenVoedsel, sporten en afvallenDe duidelijke samenhang tussen eten, sporten en op gewicht blijven. Door gezond eten en regelmatige beweging voel je je…
Gezondheid: sporten is gezond!Iedereen weet hopelijk dat sporten goed is voor de gezondheid. Sporten heeft diverse positieve effecten op de gezondheid…
Overgewicht - ik ben dikSteeds vaker hoor je alarmerende berichten over overgewicht. Uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek…
Gezond zijn is ware rijkdomGezond zijn is ware rijkdomAls je je gezondheid op een positieve manier wil beïnvloeden is het van belang regelmatig te bewegen. Je moet zeker niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • https://www.sportiefbewegen.nl/cat/577/Algemeen/
  • https://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-overgewicht
  • https://www.diabetesfonds.nl/wat-we-doen/oplossingen-diabetes-type-2
  • https://www.gezondheidsnet.nl/wandelen/daarom-is-wandelen-zo-gezond
  • https://www.tegenkanker.nl/voeding/overgewicht/

Reageer op het artikel "De invloed van beweging op de gezondheid"

Infoteur: Liza
Laatste update: 17-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!