InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chlamydia opsporen om gezondheidsproblemen te voorkomen

Chlamydia opsporen om gezondheidsproblemen te voorkomen

Chlamydia opsporen om gezondheidsproblemen te voorkomen Chlamydia is een SOA (sexueel overdraagbare aandoening) die gemakkelijk te herkennen is als men zich op tijd laat screenen. Daarom zou men verwachten dat een landelijk bevolkingsonderzoek nuttig is en mensen er graag aan willen deelnemen. Door middel van Nederlandse studie is echter aangetoond dat een landelijk bevolkingsonderzoek weinig zin heeft. Toch is eigenlijk een vroegtijdige opsporing van het grootste belang om later gezondheidsproblemen zoals onvruchtbaarheid te voorkomen.

Chlamydia is een soa

Chlamydia is een Soa ofwel een seksueel overdraagbare aandoening die vooral voorkomt als gevolg van onveilig vrijen. Het is de meest voorkomende SOA. Jaarlijks krijgen ongeveer 60.000 mensen met deze aandoening te maken. De aandoening geeft niet altijd aanleiding tot klachten en dit maakt haar verraderlijk. Men kan jaren lang zonder klachten rondlopen terwijl men wel besmet is met de bacterie.

Chlamydia is een bacterie of aandoening die klachten geeft

Vooral bij mensen tussen 15 en 35 jaar komt de aandoening voor. Ze wordt veroorzaakt door de bacterie Chlamydia Trachomatis. Bij gebruik van een condoom is het risico op besmetting vele malen geringer als bij onveilig vrijen.

Meest voorkomende klachten

De klachten die met meest voor komen zijn bij vrouwen
  • Pijn of branderig gevoel bij plassen
  • Meer of andere afscheiding als normaal
  • Tussentijdse bloedingen
  • Pijn of bloedverlies tijdens vrijen.
  • Pijn in de onderbuik
  • Pijn rechtsboven in de buik

Bij mannen zijn de klachten:
  • Pijn of branderig gevoel bij plassen
  • Afscheiding uit de penis
  • Pijn in de balzak

De gevolgen van een infectie met chlamydia

De aandoening is eigenlijk goed te behandelen met antibiotica als men deze tijdig kan opsporen. Maar als dit niet het geval is en de infectie blijft langer onopgemerkt bestaan dan kan deze schade aanrichten. Bij vrouwen kan er dan baarmoeder- en eileiderontsteking ontstaan hetgeen tot ernstige problemen kan leiden. In het uiterste geval kan dit leiden tot onvruchtbaarheid. In Nederland worden per jaar ongeveer 1000 vrouwen onvruchtbaar als gevolg van deze infectie. Ongeveer 7000 vrouwen krijgen een infectie van de eileiders. Hoe langer men blijft rondlopen met de aandoening hoe ernstiger de gevolgen kunnen zijn.

Bij klachten naar huisarts of GGD

Als er onveilig seksueel contact is geweest of er is sprake van een van bovenstaande klachten dan kan men zich wenden tot de huisarts, GGD, of een SOA polikliniek. Mocht laboratorium onderzoek uitwijzen dat er sprake is van een chlamydia- infectie dan kan men een antibiotica kuur krijgen. Vanzelfsprekend is het van het grootste belang dat in dat geval ook de partner zich laat onderzoeken.

Landelijk bevolkingsonderzoek om de bacterie te kunnen opsporen

Er is in 2004 een unieke Nederlandse studie op touw gezet waarbij een miljoen uitnodigingen de deur uit zijn gegaan, de deelnemers kregen een inlogcode en er werden honderdduizend testpakketten verzonden aan jongeren in de leeftijd tussen 16 en 29 jaar met name in Amsterdam, Rotterdam en Zuid Limburg. De jongens moesten hiervoor urine opvangen en de meisjes moesten zelf een uitstrijkje maken. De monsters konden worden opgestuurd en werden in het laboratorium geanalyseerd. Wie besmet was kreeg direct antibiotica. Men had de mogelijkheid om zich drie jaar lang ieder jaar te laten testen.

Deelname werd geringer

De deelname werd steeds geringer. Nog geen 3% van de uitgenodigde jongeren deed ook daadwerkelijk drie keer mee aan het onderzoek. Na drie jaar is men echter tot de conclusie gekomen dat het geen zin heeft om jaarlijks te screenen op chlamydia. Het aantal jongeren wat daadwerkelijk deelneemt is te gering en de daling van het aantal infecties is door dit onderzoek niet groot genoeg om de kosten te rechtvaardigen. Het Nederlandse onderzoek zou richting moeten gaan geven aan verder beleid binnen Europa maar men is tot de conclusie gekomen dat verdere screening niet zinvol is. Gebleken is bovendien dat 10% van de geïnfecteerde jongeren die behandeld werden na één jaar weer besmet waren.

Wat zijn de positieve conclusies van het onderzoek

Positief in het onderzoek was dat men een duidelijk beeld gekregen heeft van de mentaliteit van de doelgroep. Men weet nu welke groepen het grootste risico lopen en men zal meer praktijkonderzoek moeten doen alvorens een preventieprogramma in te voeren. Er is vooral meer onderzoek nodig onder jongeren die al eerder besmet waren. Zij moeten beter voorgelicht worden en ook de partners dienen betrokken te worden bij verdere voorlichting. Een gunstige testuitslag mag niet betekenen dat onveilige seks zonder gevaar is voor nieuwe besmettingen.
Gerelateerde artikelen
Een SOA, chlamydiaEen SOA, chlamydiaDe meesten weten wel dat vrijen veilig moet gebeuren. Maar soms schiet het er toch tussendoor. Hieronder beschrijf ik ch…
SOA: chlamydia trachomatisVan alle SOA's komt chlamydia het meest voor. Geschat wordt dat elk jaar circa 60.000 mannen en vrouwen in Nederland een…
Druiper of chlamydia, behandelingDruiper of chlamydia, behandelingChlamydia is een soa. Het is de soa die in Nederland het meeste voorkomt. Vooral jongeren lopen regelmatig Chlamydia op.…
Chlamydia (SOA)Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening die bij vrouwen kan leiden tot onvruchtbaarheid en dus is het erg bel…
Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraa…
Bronnen en referenties
  • Volkskrant artikel door Ellen de Visser 14 juli 2012
  • www.freya.nl/web medisch chlamydia.

Reageer op het artikel "Chlamydia opsporen om gezondheidsproblemen te voorkomen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!