InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chlamydia - een van de meest voorkomende SOA's

Chlamydia - een van de meest voorkomende SOA's

Chlamydia - een van de meest voorkomende SOA's Een SOA, of Seksueel Overdraagbare Aandoening, is een aandoening die, zoals de naam al zegt, wordt overgedragen door seksueel contact: via sperma, bloed, vaginaal vocht en bij contact van de slijmvliezen, Daarvan is chlamydia de meest voorkomende aandoening in Nederland met zo'n 11.000 gevallen in 2007 en een stijgende trend voor zowel mannen als vrouwen (hoewel hoger bij vrouwen).

Chlamydia

Chlamydia wordt veroorzaakt door een bacterie, welke zich in de slijmvliezen van de vagina, plasbuis, anus of baarmoedermond nestelt en zich vervolgens in de rest van het lichaam verspreidt. De aandoening kan resulteren van seksueel contact, maar ook enkel door aanraking van de slijmvliezen van de geslachtsorganen. Om de kans te verkleinen moet veilig worden gevreeën, door gebruik te maken van condooms.

Andere veelvoorkomende SOA's zijn:

  • Genitale wratten
  • Gonorroe
  • Hepatitis B
  • Herpes
  • Syfilis
  • HIV

Symptomen

Symptomen bij chlamydia zijn niet altijd even duidelijk en zo'n 70% van de vrouwen en 50% van de mannen kan met de aandoening rondlopen zonder hiervan besef te hebben. Het probleem is dat men daardoor onbewust anderen kan infecteren met de aandoening.

Eventuele klachten bij vrouw:

  • Toegenomen vaginale afscheiding
  • Branderig gevoel bij het plassen
  • Vaginaal bloedverlies tussen menstruaties door
  • Bloederige afscheiding na geslachtsgemeenschap
  • Pijn in de onderbuik
  • Infectie bij de anus: jeuk, pijn of slijmerige afscheiding

Eventuele klachten bij man:

  • Pijn bij plassen
  • Afscheiding uit de penis

Risico's

SOA's krijg je niet door het drinken uit het glas van een ander, of door hoestbuien, insectenbeten of vervuilde wc-brillen. Het gaat werkelijk om seksueel contact.

De risicofactoren van chlamydia:

  • Leeftijd
  • Onbeschermd vrijen
  • Aantal seksuele partners
  • Woonplaats

Vervolgens kan men nagaan of chlamydia aanwezig is door het doen van de chlamydiatest in het laboratorium.

Gevolgen

Bij vrouwen kan chlamydia leiden tot een ontsteking in de onderbuik en uiteindelijk zelfs resulteren in vruchtbaarheidsstoornissen, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, en aanhoudende buikpijn. Het is ook mogelijk dat een zwangere vrouw de aandoening overbrengt op haar nog ongeboren kind, wat leidt tot complicaties tijdens de bevalling. Een baby kan hierdoor oog- of longontsteking krijgen.

Bij mannen kan chlamydia leiden tot ontstekingen aan de prostaat en de bijbal.

Behandeling

Ten eerste is preventie natuurlijk van groot belang. Een goede voorlichting van veilig vrijen is daarbij de eerste stap, zodat men bewust is van wat hiervan de gevolgen kunnen zijn. Ook zijn actieve opsporing en preventief onderzoek onderdeel van de aanpak. Opsporing kan met bepaalde laboratoriumtechnieken die erg gevoelig zijn en de aandoening dus relatief gemakkelijk kan vinden. Met preventief onderzoek wordt vooral gekeken in bepaalde bevolkingsgroepen en landen waar de kans groter is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsrisicotest.nl/aandoening/chlamydia
  • http://www.soaaids.nl/soa/meest_voorkomende_soa/chlamydia

Reageer op het artikel "Chlamydia - een van de meest voorkomende SOA's"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 22-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!