InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling Eileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraagbare aandoeningen (soa). Een eileiderontsteking is een ontsteking van de eileider(s) en het verloopt vaak zonder symptomen. Eén van de meest voorkomende oorzaken is een infectie met de seksueel overdraagbare aandoening (soa) chlamydia. Andere oorzaken zijn ook mogelijk. Het blijkt dat veel vrouwen bij een eileiderontsteking in het geheel geen symptomen hebben. Een veelvoorkomende klacht is gevoeligheid en pijnscheuten aan één of beide kanten van de onderbuik (pijn in de onderbuik).

Eileiderontsteking t.g.v. chlamydia-infectie

Waar liggen de eileiders? / Bron: Marochkina Anastasiia/Shutterstock.comWaar liggen de eileiders? / Bron: Marochkina Anastasiia/Shutterstock.com

Wat is een eileiderontsteking?

Een eileiderontsteking wordt ook wel salpingitis genoemd. Een eileiderontsteking is een ontsteking van de eileider(s) en het verloopt vaak zonder symptomen. Eén van de meest voorkomende oorzaken is een infectie met de seksueel overdraagbare aandoening (SOA) chlamydia. SOA's zijn infecties die door seksueel contact - meestal geslachtsgemeenschap - worden overgebracht. Maar het is ook mogelijk dat de eileider aan één kant ontstoken raakt als gevolg van een ontsteking in de bekkenholte, zoals een blindedarmontsteking.

Chlamydia

Chlamydia is een bacteriële infectieziekte die kan worden overgedragen via onveilig seksueel contact. De boosdoener is de bacterie 'chlamydia trachomatis'. Deze bacterie veroorzaakt ontstekingen in de slijmvliezen van de geslachtsdelen en/of de anus van mannen en vrouwen.

Een overgrote meerderheid van de geïnfecteerde vrouwen vertoont geen symptomen na besmetting. Uit een steekproef bleek dat maar liefst 3% van jongvolwassenen tussen 18-35 jaar onbehandelde chlamydia had. Gewoonlijk ontstaan klachten één tot drie weken na de besmetting met de bacterie 'chlamydia trachomatis'. Klachten en symptomen die bij vrouwen op chlamydia kunnen wijzen zijn:
  • pijn of een branderig gevoel bij het plassen;
  • meer of andersoortige vaginale afscheiding;
  • tussentijdse bloedingen;
  • pijn of bloedverlies tijdens of na het vrijen; en
  • pijn in de onderbuik of pijn rechtsboven in de buik.

Complicaties chlamydia-infectie

Een chlamydia-infectie kan urethritis veroorzaken bij zowel mannen als vrouwen. Dit is een ontsteking van de plasbuis (urethra). De infectie kan zich bij vrouwen tevens van de vagina naar de baarmoeder naar de eileiders verspreiden en een ontsteking in het bekken veroorzaken, hetgeen verminderde vruchtbaarheid tot gevolg kan hebben. Vroege opsporing en behandeling van een chlamydia-infectie is daarom belangrijk.

Wat zijn de verschijnselen en symptomen van een eileiderontsteking?

Het blijkt dat veel vrouwen in het geheel geen symptomen hebben. Als er wel klachten zijn, dan kunnen deze bestaan uit:
  • gevoeligheid en pijnscheuten aan één of beide kanten van de onderbuik (pijn in de onderbuik);
  • bloedverlies na geslachtsgemeenschap (seks);
  • abnormale vaginale afscheiding;
  • onregelmatige bloedingen;
  • frequent urineren (plassen);
  • darmklachten;
  • koorts; en
  • pijn bij diepe penetratie bij gemeenschap.

In sommige gevallen breidt de ontstekingsreactie zich rond de eileiders in de buikholte uit, waardoor organen die in de buurt van de eileiders liggen, zoals eierstokken, blinde darm, blaas en darmen, ook bij de ontsteking betrokken raken.

Aantasting van de eileiders

Indien een eileiderontsteking tijdig en adequaat wordt behandeld, dan is het een vrij onschuldige aandoening. Wel bestaat er de kans dat de binnenzijde van de eileiders wordt aangetast (deels of geheel afgesloten eileiders), wat de beweging van zaadcellen en de eicel bemoeilijkt. Dit kan consequenties hebben op de kans om spontaan zwanger te worden.

Hoe wordt een eileiderontsteking behandeld?

De behandeling van eileiderontsteking bestaat uit antibiotica die chlamydia bestrijdt. Het is daarbij van belang dat de voorgeschreven kuur afgemaakt wordt. Rust om te voorkomen dat de ontsteking zich verder uitbreidt, kan ook voorgeschreven worden. Bij een ernstige ontsteking kan dit bedrust betekenen. Bij een SOA is het belangrijk dat de seksuele partner van de patiënt onderzocht en zo nodig behandeld wordt, om te voorkomen dat de infectie via hem terugkomt. Wacht met geslachtsgemeenschap zonder condooms tot een week nadat de kuur is afgemaakt.

Hoe kun je een chlamydia-infectie voorkómen?

Het spreekwoord luidt: 'Voorkomen is beter dan genezen'. Een bepaalde levensstijl kan een besmetting met een seksueel overdraagbare aandoening voorkomen. Het voorkomen van chlamydia en andere seksueel overdraagbare aandoeningen, kan het beste door seksuele onthouding. Indien toch voor een seksuele partner gekozen wordt, is een duurzame monogame relatie waarbij de partners - die aantoonbaar geen SOA hebben - seksueel trouw zijn aan elkaar, de beste manier om besmetting te voorkomen. In alle andere gevallen kunnen condooms een bepaalde mate van bescherming bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een SOA, chlamydiaEen SOA, chlamydiaDe meesten weten wel dat vrijen veilig moet gebeuren. Maar soms schiet het er toch tussendoor. Hieronder beschrijf ik ch…
Eileiderontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEileiderontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBij een eileiderontsteking zijn de vrouwelijke voortplantingsorganen in het kleine bekken ontstoken. Vaak ontstaat deze…
Eileiderontsteking: hevige buikpijn, koorts en bloedverliesEileiderontsteking: hevige buikpijn, koorts en bloedverliesEen eileiderontsteking komt vaak voor. De infectie wordt meestal veroorzaakt door bacteriën die via de vagina in de eile…
Eileiderontsteking: symptomen en behandelingEileiderontsteking: symptomen en behandelingDe eileiders zijn een onderdeel van het vrouwelijke voortplantingsorgaan en bevinden zich in de onderbuik. Als deze onts…
Besmetting met de Chlamydia-infectieBesmetting met de Chlamydia-infectieJaarlijks worden 60.000 mensen besmet met een Chlamydia-infectie. Hiermee staat deze SOA op de eerste plaats van meest v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000, p. 279.
  • Afbeelding bron 1: Marochkina Anastasiia/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Corina, 02-06-2014 21:29 #2
Ik heb 22 dagen bloedingen gehad, nu constante pijn in mijn onderbuik recht vlakbij heup. Vandaag bij gyneacoloog geweest, hij heeft een inwendige echo gemaakt en zag niets bijzonders. Maar ik blijf pijn houden. Hij weet niet wat het is.
Kan het zijn dat hij misschien iets over het hoofd heeft gezien? Hij keek naar mn baarmoeder, en eierstokken. Misschien niet naar mn eileiders? De pijn is heel vervelend.

Cg, 05-06-2011 13:47 #1
Ik vind deze artikel heel informatief, alleen jammer heb ik niks kunnen lezen over cysten in de eierstokken, wat voor behandelingen ervoor bestaan of medicijnen. Of daar natuurlyke middelen voor bestaan om ze te besrtrijden of kunnen ze alleen operatief verwijderd worden? Een andere vraag die me bezig houd gaan ze vanzelf weg als je in de menopauze treed? Reactie infoteur, 08-06-2011
Over cysten van de eierstokken kunt u onder andere hier lezen: http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/cysten-van-de-eierstokken/

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Chlamydia
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!