InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Betere test voor Chlamydia

Betere test voor Chlamydia

Betere test voor Chlamydia In het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan opsporen. Deze nieuwe test is in vergelijking met de bestaande tests zelfs in staat om een onlangs ontdekte nieuwe variant van de Chlamydia-bacterie te detecteren. Chlamydia is de meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoening in Nederland. Een nauwkeurige, betrouwbare en toegankelijke opsporingsmethode voor Chlamydia is dan ook van groot belang.

Chlamydia

Chlamydia wordt veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis. De ziekte verloopt bij vrouwen vaak zonder klachten of symptomen. Omdat de ziekte asymptomatisch verloopt wordt er vaak geen diagnose gesteld. Naar verwachting ligt het totaal aantal besmettingen dan ook veel hoger dan de daadwerkelijke diagnosecijfers laten zien. Een besmetting met de Chlamydia-bacterie kan leiden tot een infectie van de eileider(s) en een infectie van de baarmoederhals. Deze infecties kunnen zich manifesteren door bekkenpijnen, bloedingen (anders dan menstrueren) en witte vloed. Maar vaak worden de infecties niet opgemerkt. Dit kan uiteindelijk leiden tot een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, onvruchtbaarheid, cysten op de eileiders en verkleving van de eileiders. Chlamydia is bij opsporing in een vroeg stadium eenvoudig met een antibioticakuur te behandelen.

Opsporingsmethoden

Er zijn reeds verschillende tests voor Chlamydia op de markt beschikbaar. Chlamydia kan worden opgespoord door bloed te onderzoeken op de aanwezigheid van antilichamen. Deze antilichamen zijn te vinden gedurende een actieve besmetting met Chlamydia maar ook als er ooit sprake van een besmetting is geweest. Daarnaast is het mogelijk om Chlamydia te detecteren door op zoek te gaan naar Chlamydia DNA in het lichaam. Het Chlamydia DNA is uitsluitend aanwezig bij mensen die op dat moment zijn geïnfecteerd met de Chlamydia-bacterie. Een DNA test kan worden afgenomen met lichaamsweefsel (uitstrijkje) of lichaamsvocht (urine).

Nieuwe test

Wetenschappers van VU medisch centrum hebben een DNA-test ontwikkeld die gevoeliger en nauwkeuriger is dan de bestaande tests. De test vindt varianten van Chlamydia die de bestaande tests niet kunnen opsporen. Ook is er een controlesysteem ingebouwd zodat de testresultaten betrouwbaarder zijn. Een ander voordeel is dat de nieuwe test grootschalig beschikbaar kan worden gemaakt als zelftest. Mensen kunnen thuis urine of een uitstrijkje afnemen en daarna per post opsturen naar het laboratorium voor nader onderzoek. Dit maakt het voor veel mensen eenvoudiger en laagdrempeliger om zich te laten testen op Chlamydia. Want het is van cruciaal belang dat mensen zich in een vroeg stadium laten testen om een snelle behandeling mogelijk te maken en verdere verspreiding te voorkomen. Vooralsnog is de test nog uitsluitend beschikbaar in een aantal andere Nederlandse ziekenhuizen. De test is nog niet officieel als testkit beschikbaar.

Seksueel overdraagbare aandoeningen

Het is verstandig om in geval van een mogelijk risico, naast een test op chlamydia, ook op andere seksueel overdraagbare aandoeningen te testen. Er is wellicht (ook) sprake van een besmetting met gonorroe, syfilis en/of hepatitis B. Mensen die besmet zijn met een seksueel overdraagbare aandoening zijn extra vatbaar voor het krijgen van een andere seksueel overdraagbare aandoening. Het is dan ook van cruciaal belang om mogelijke besmettingen snel op te sporen. De meeste seksueel overdraagbare aandoeningen kunnen vanaf twee weken na besmetting met een test worden aangetoond en zijn veelal goed te behandelen als de besmetting vroegtijdig wordt gedetecteerd.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • VU medisch centrum

Reageer op het artikel "Betere test voor Chlamydia"

Reacties

Margje, 15-11-2011 20:13 #2
Drie vraagjes over chlamydia: Kan een chlamydiabesmetting (die laat behandeld is), jaren later nog in het bloed terug te zien zijn? Kan een onbehandelde chlamydiabesmetting een infectie van de nieren en/of lymfen veroorzaken? Kun je ook een vorm van besmetting oplopen door het inslikken van sperma van iemand die besmet is? Zo ja, hoe/waar raak je dan besmet?

Babet, 15-05-2011 13:00 #1
Hallo,

ik ben net 2 dagen geleden ongesteld geweest.
Ik slik de pil nu al 2 maanden door en kreeg een tussenbloeding (een week)
gister had ik de hele dag helemaal geen bloed verlies meer.
Maar toen ik gister avond sex had met mijn vriend kreeg ik daarna een bloeding.
En daarna bloedde het niet meer nadat ik gedoucht had.
Ik heb nu deze dag ook geen last meer van bloeding.
Wat zou het kunnen zijn hoe het komt?

Help mij alsjeblieft

Infoteur: Ivan
Laatste update: 04-10-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!