InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Excessief drinken vergroot de kans op metabolisch syndroom
nieuws uitgelicht

Excessief drinken vergroot de kans op metabolisch syndroom

Excessief drinken vergroot de kans op metabolisch syndroom Excessief alcoholgebruik leidt tot een verhoogde kans op het metabolisch syndroom, aldus een recent onderzoek dat gepubliceerd werd in "the journal of clinical endocrinology & metabolism". Alcohol kent meer gevaren en risico's dan 'enkel' een verminderde verkeersveiligheid en verhoogde verslavingsgevoeligheid.

Wat is excessief drinken?

De onderzoekers definiëren excessief drinken als meer dan 2 glazen alcohol per dag voor de man, en meer dan 1 glas alcohol per dag voor de vrouw. Deze mensen lopen volgens de onderzoeks kans op het metabolisch syndroom.

Metabolisch syndroom

Het metabolisch syndroom is een reeks risicofactoren en condities welke sterk geassocieerd worden met het metabolisch syndroom welke een verhoogde kans op een cardiovasculaire aandoening ten gevolge heeft. Het metabolisch syndroom wordt ook wel Syndroom X genoemd. De aandoening bestaat uit een aantal biochemische en lichamelijke onregelmatigheden en gebrek aan balans.

Oorzaak van het metabolisch syndroom

De oorzaak van het metabolisch syndroom is nog bekend. Er zijn wel diverse hypothesen. Zo zou het veroorzaakt worden door het teveel eten van koolhydraten, welke een verhoging in de hoeveelheid glucose in het bloed teweeg brengen. Hierop gaat de alvleesklier insuline aanmaken, welke de glucose om moet zetten in glycogeen. Wanneer er echter te veel glycogeen aangemaakt wordt kan het niet meer opgeslagen worden op de juiste plek en wordt het opgeslagen als vet. De verhoogde hoeveelheid insuline zorgt tevens voor een vertraagde vetverbranding. Door de constante blootstelling aan insuline worden je cellen minder gevoelig voor insuline, dit kan uitmonden in insulineresistentie wat uiteindelijk op zijn beurt weer diabetes type II kan veroorzaken.

Relatie alcohol en het metabolisch syndroom

In de studie zijn de gegevens van 1529 personen geëvalueerd welke op zijn minst 12 alcoholische dranken genuttigd hebben in de jaren 1999 tot 2002. De proefpersonen hadden een leeftijd tussen 20 en 84. Uit het onderzoek bleek dat mensen die meer dan 2 glazen per dag in het geval van mannen en meer dan 1 glas per dag in het geval van vrouwen nuttigen een verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van het metabolisch syndroom.

De onderzoekers raden aan om meer aandacht te besteden aan de preventie van excessief alcoholgebruik en te wijzen op de verhoogde kans op hartaandoeningen.

Conclusie

Een gepaste en gematigde hoeveelheid alcohol nuttigen heeft dus niet enkel voordelen wat betreft de kans op verslaving, maar heeft ook een positieve invloed op het voorkomen van het metabolisch syndroom. Veel mensen kennen volgens mij enkel het gevaar van alcohol met betrekking tot verslaving, maar denken niet direct aan de overige gezondheidsrisico's van het goedje. Het lijkt mij dan ook zeer verstandig de anti alcoholcampagne's niet enkel te richten op verslavingsgevoeligheid en verkeersveiligheid (al zijn dat ook zeker nuttige aandachtspunten) maar het onderwerp van de preventie activiteiten te verbreden en meer aandacht te besteden aan de lichamelijke gevolgen van alcoholconsumptie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholcultuur: subcultuur onder jongerenAlcoholcultuur: subcultuur onder jongerenHet is van maatschappelijk belang dat er iets wordt gedaan aan het alcoholgebruik onder jongeren. Alcohol wordt in verho…
Foetaal alcohol syndroom (FAS)Foetaal alcohol syndroom (FAS)Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan het foetaal alcohol syndroom (FAS) tot gevolg hebben. Het foetaal alcohol sy…
Motiveren van alcoholistenMotiveren van alcoholistenExcessief drinken werd lang gezien als een onomkeerbare, diepgewortelde ziekte of aandoening. Diepgeworteld is verslavin…
Feiten en tips over alcoholproblematiek bij jongerenFeiten en tips over alcoholproblematiek bij jongerenElk jaar komen er nieuwe drugs op de markt. Jongeren zijn daarvan eerder op de hoogte dan volwassenen. Via internet en d…
Bronnen en referenties
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_67737.html

Reageer op het artikel "Excessief drinken vergroot de kans op metabolisch syndroom"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-08-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholverslaving
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!